2.4 C
București
sâmbătă, 4 ianuarie 2025
AcasăSpecialMarinarii romani, bataia de joc a firmelor straine

Marinarii romani, bataia de joc a firmelor straine

Ametiti cu oferte de salarii de cateva mii de euro, marinarii constanteni au devenit prada preferata a retelelor internationale de traficanti si escroci. Prima metoda brevetata in acest domeniu de cei care profita de increderea pe care o au romanii in firmele din exterior are la baza doar un fax si un e-mail. Astfel, avand in vedere ca fiecare marinar scoate din buzunar pentru intermedierea dosarului, in contul firmelor fantoma, sume de pana la 2.000 de euro, in fiecare luna "afaceristii" au profituri estimate la cel putin 100.000 de euro. Afacerile de acest gen lansate la sfarsitul anului trecut au facut victime pana in primele doua luni ale acestui an, odata ce aderarea la Uniunea Europeana a oferit o putere de control mai mare autoritatilor romane. Cu toate acestea, mizand pe slaba implicare si pe faptul ca nimeni nu a fost tras la raspundere pana in prezent escrocii continua sa opereze. Tactica este de a stabili un contact stabil cu o firma din Romania care desfasoara activitatea in mod legal, avand toate autorizatiile necesare de la Autoritatea Navala Romana. Astfel, la scurt timp dupa inceperea negocierilor, firma straina lanseaza oferta. De buna credinta, firma romaneasca incepe recrutarea, iar sute de persoane se prezinta sa sustina un interviu telefonic cu angajatorul strin. Pentru a nu trezi suspiciuni, angajatorul se dovedeste a fi foarte exigent, iar din cateva sute sunt selectati in jur de 20 de romani. Odata cu semnarea precontractelor, marinarii primesc ca destinatii tari ca Italia, Germania si Franta. Pe aeroporturile din tarile respective, ei sunt asteptati de presupusi trimisi ai armatorului care le solicita sume de pana in 1000 de euro, bani pentru care acestia primesc si chitanta. Dupa aceasta intalnire, armatorul ii anunta ca navele pe care urmeaza sa se imbarce sunt in diverse porturi care, de cele mai multe ori, sunt la cateva sute de kilometri distanta de aeroport. La destinatia finala, adevarata intentie a armatorului iese la suprafata. Marinarii romani sunt abandonati. Pana in momentul de fata, cu toate ca au fost zeci de plangeri penale impotriva armatorilor straini, nu a fost rezolvat niciun dosar penal din lipsa probelor avand in vedere ca singurul contact cu firma straina a fost facut doar prin e-mail, fax si telefon. Mai mult de atat, in aceste cazuri nu poate fi tras la raspundere nici angajatorul roman avand in vedere ca singura obligatie contractuala a acestuia era doar de recrutare.      
Uitati de autoritati

Cel mai grav incident in care au fost implicati marinari romani a avut loc in Portugalia. Astfel, in urma unui raid al pazei de coasta, echipajul navei "Luna del Mar" a fost arestat sub aspectul comiterii infractiunii de trafic de droguri de mare risc, dupa ce intr-un tanc al navei au fost gasite nu mai putin de 2.800 kilograme de cocaina. La scurt timp de la incepere procesului, dupa cateva luni bune de carcera, anchetatorii protughezi au ajuns la concluzia ca nu au suficiente probe impotriva echipajului, printre care si patru romani, astfel ca au ridicat acuzatiile fata de 14 marinari. Coincidenta sau nu, cei care au ramas in spatele gratiilor au fost cetatenii romani. Arsenalul de dovezi al autoritatilor impotriva lor au fost, paradoxal, obiecte de inventar de pe nava, respectiv rachete, lansatoare de bandule si fumigene, elemente care fac parte din materialele de siguranta a marinarilor. Dupa mai bine de un an de la arestare, trei dintre cei patru marinari romani, respectiv Eduard Dinescu, Nicolae Peicu si Teodor Hulea, au fost eliberati. Singurul care a ramas in Portugalia este ofiterul mecanic Costel Draghici. Cu toate ca reprezentantii autoritatilor locale constantene au facut tot posibilul pentru a-i salva, nu se poate spune insa acelasi lucru despre Ministerul Afacerilor Externe. Sigurul sfat primit de marinarii constanteni din partea MAE a fost sa-si angajeze un avocati, evident pe banii lor. De remarcat faptul ca firma prin care au plecat marinarii romani este "Meandros Shipping Trading" SRL Constanta. Cu toate ca atat reprezentantii Autoritatii Navale Romane cat si ai Inspectoratului Teritorial de Munca Constanta sustin ca firma nu are toate autorizatiile necesare efectuarii activitatii de crewing, cateva zeci de marinari pleaca sa munceasca in fiecare an prin intermediu acestei firme. Un scurt bilant efectuat asupra tuturor incidentelor in care au fost implicati marinari romani, respectiv sechestrari, abandonari in diverse porturi sau lasati sa moara de foame, peste 70% dintre victime au plecat prin intermediul firmei Meandros.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă