2.2 C
București
joi, 12 decembrie 2024
AcasăSpecialHaosul administrativ

Haosul administrativ

La inceputul revenirii in democratie, noi, romanii, am avut ca expresie a conducerii administrative judetene ceva ce s-a numit „primar de judet”. Apoi, intre alegerile generale din 1990 si primele alegeri locale din 1992, seful judetului a fost prefectul, care cumula, in intervalul respectiv, functiile pe care actualmente le are prefectul – reprezentant al Guvernului in teritoriu – si presedintele Consiliului Judetean, ca expresie a vointei locale de desemnare a unui coordonator al dezvoltarii pe nivel regional.
Din 1992 incoace prefectii si presedintii de CJ au avut a-si imparti puterea. Legea ii tine in suspans: peste tot se vorbeste de cooperare, de sefie alternativa sau co-presedintie de organisme judetene. Prefectii au aparat si putere formala. Presedintii de consilii au buget si prerogative executive.
Cand sefii acestia judeteni sunt din acelasi partid sau din partide in coalitia de guvernare, cooperarea, cel putin aparent, se defasoara mai lin. Acum, de cand prefectii au devenit inalti functionari publici, asperitatile nici n-ar mai trebui sa existe. Dar cum oamenii raman oameni, iar prefectii si adjunctii lor au parasit de prea putina vreme baricadele politice, memoria fostelor apartenente inca ii tine prizonierii partizanatului de partid.
E usor lucru sa uiti ca ai condus, si inca ani multi, filiala locala a unui partid la guvernare, inainte de depunerea juramantului de functionar public si ca pana in ultima clipa ezitai intre o functie publica si presedintia de partid. In fine, starea actuala spune ca in timp ce prefectii trebuie sa joace cartea neutralitatii si sa reprezinte Guvernul, presedintii de consilii judetene au libertatea sa joace jocuri politice. Ceea ce si fac, cu mare apetit.
Recent, la reuniunea anuala, presedintii de CJ au propus desfiintarea functiei de prefect, ceea ce ar avea ca efect anihilarea completa a partenerului de guvernare locala. Pana cand si unii, si ceilalti faceau politica, prefectii cu presedintii de consilii judetene se puteau duela pe fata. Acum, prefectii n-au alt aliat decat Guvernul, care guvern este politic si supus mai ales presiunilor politice.
Prefectul de Timis, Ovidiu Draganescu incearca sa pareze: „desfiintarea prefecturilor n-ar face decat sa mareasca haosul administrativ, instaurat cam de mult nu doar in acest judet”. Exemplele lui vin, prudent, mai ales din zona „Romaniei profunde”.
Pai daca primariile comunale fac gafe peste gafe, si Consiliul Judetean nu reactioneaza, cine ar mai apara oamenii de abuz si prostie administrativa, in absenta prefectilor? Si asta, crede prefectul celui mai vestic si bogat judet al tarii, se datoreaza nu atat legislatiei – perfecte sau cu lacune -, cat faptului ca nu suntem anglosaxoni, nu suntem danezi sau suedezi, ci popor latin, predispus la haos, improvizatie si interpretare personala a legilor. Se poate.
Cert este, insa, ca nici prefectii nu-si fac, pana la capat, datoria de pompieri care sa intervina eficient in viata comunitatii si mergem inainte cum se poate: mai la inspiratie, mai in voia Domnului, mai intr-a Guvernului, mai intr-a investitorilor straini, care isi impun regulile si politicile de dezvoltare.

Cele mai citite

Aderarea completă a României la Schengen, pe agenda Consiliului JAI din 12 decembrie

O propunere legislativă va fi destinată protecției copiilor în mediul online, obligând platformele digitale să raporteze autorităților cazurile de abuz sexual asupra minorilor Președinția ungară...

Apple se confruntă cu probleme în dezvoltarea iOS 19

Apple se confruntă cu întârzieri în dezvoltarea iOS 19, cauzate de lansarea etapizată a noilor funcționalități din iOS 18, conform raportului publicat de Mark...

Poșta Română introduce plata cu cardul la domiciliu

Poșta Română, în parteneriat cu CEC Bank și Visa, implementează o soluție modernă de plată direct la domiciliul clienților Începând cu 12 decembrie 2024, românii...
Ultima oră
Pe aceeași temă