0.9 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialCriza loveşte şi teatrul privat

Criza loveşte şi teatrul privat

În peisajul cultural constănţean există, din luna iulie, un teatru tânăr, care îşi deschide porţile în fiecare săptămână, pentru a prezenta publicului spectacole puse în scenă pentru toate vârstele. Deşi apreciat de spectatori, teatrul nu a scăpat de rigorile crizei.

O scară din lemn poartă paşii con­stănţenilor în sala de spectacole, un spaţiu intim, în care au fost aranjate 49 de scaune. Scena este mică, însă acolo bate inima reprezentaţiilor. Aceasta este prima impresie despre Agon, teatrul privat deschis din vară în Constanţa,  al cărui nume înseamnă „competiţie”. „Eu sunt asociată cu un fost student, Tiberiu Stanciu. Agon înseamnă competiţie în teatrul grec. Iar Derida, un estetician al teatrului, foloseşte «agon» ca un termen al construcţiei. «Agon» este punctul în care ceva vechi cade şi creşte ceva nou”, ne-a spus Daniela Hanţiu, managerul şi sufletul teatrului, cea care a avut ideea de a înfiinţa un teatru privat încă din 2002, când a încheiat studiile prima promoţie de actori pe care dascălul a format-o.

„S-ar putea să nu recuperăm banii”

Daniela Hanţiu mai spune că investiţia în acest proiect este permanentă şi de beneficiile acestuia ar trebui să se bucure în special tinerii. „Nu pot să spun mi-am făcut spaţiul şi m-am oprit, pentru că trebuie făcute spectacole în care se investeşte. Din iulie, de când am deschis noi, şi până acum am ajuns la concluzia că nu se recuperează banii pe care îi investeşti în spectacol, pentru că la noi sala e foarte mică, are 49 de locuri, pentru elevi şi studenţi avem reducere la jumătate de preţ. Practic, dintr-un spectacol nu reuşim să scoatem foarte mult, mai ales dacă lucrăm cu sala la jumătate. S-ar putea să nu recuperăm banii investiţi nici în timp. Rămâne satisfacţia sufletească, de multe ori mai mare decât cea financiară. Noi nu am făcut teatrul ca să câştigăm. Trebuie doar să scoatem cheltuielile lunare, adică chiria, întreţinerea, şi să avem bani să facem spectacole. Facem şi decoruri, însă trebuie cumpărate materialele”, subliniază managerul. 

O şansă pentru tineri

Echipa de la Agon este formată din actori şi regizori cu experienţă, de la Teatrul de Stat şi de la Teatrul pentru Copii şi Tineret. Cei mai mulţi dintre colaboratori sunt studenţi de la Facultatea de Arte, cooptaţi de profesoara lor pentru a juca în diverse piese. Pentru aceştia din urmă, teatrul reprezintă o rampă de lansare. „Acum anul III are 10 studenţi. Pe oricare îl iau poate să facă un rol principal într-un spectacol”, spune Daniela Hanţiu.  Pasiunea pentru jocul actoricesc îi ţine pe tineri în priză. În fiecare zi, aceştia repetă, citesc, se informează, vin cu idei noi, merg în şcoli pentru a le vorbi elevilor despre spectacolele în care joacă. De altfel, cei mai mulţi dintre spectatori sunt liceeni. Nu există, în prezent, personal tehnic la Agon. Actorii se ocupă de decoruri şi fac curăţenie în sală. Biletele nu acoperă costurile de producţie, însă pasiunea pentru teatru face toţi banii. „Poate că era mai profitabil să fi investit într-un bar sau într-un club, dar nu asta e pasiunea noastră”, mai spune Daniela Hanţiu.  

Biletele se vând cu 20 şi 25 de lei sau chiar cu 6 lei în cazul unui spectacol dedicat celor mici. Studenţii şi elevii beneficiază de o reducere de 50% din preţul biletelor.

Ce se joacă

Acum se joacă la Agon „Efectul razelor gamma asupra anemonelor”, „Veneţiana”, „A fi la timpul pe…tre­cut”, one woman show cu Mirela Pană, în regia Ilenei Ploscaru, „Ş’avea un picior…”, un spectacol de teatru, muzică şi dans al Facultăţii de Arte şi care reprezintă un colaj din câteva piese scrise de I.L.Caragiale. În curând se vor pune în scenă „Încurcă lume” şi „Regina mamă”, regizată de Diana Cheregi, cu Ileana Ploscaru şi Radu Niculescu. Copiii sunt invitaţi la „Motanul încălţat”.

Cine este Daniela Hanţiu

Daniela Hanţiu este absolventă a  Academiei de Arte Luceafărul din Bucureşti. Este licenţiată a Uni­ver­sităţii din Târgu-Mureş, a unui master pe Pedagogie teatrală la Bucureşti, în cadrul UNATC, unde şi-a dat şi doctoratul. În pre­zent este lector dr. la Universitatea „Ovidius”, Facultatea de Arte, spe­­cia­lizarea Artele spectacolului – Actorie. Predă Arta actorului şi disciplinele Expresia şi educaţia vorbirii, Improvizaţie scenică şi coordonează Atelierul de creaţie teatrală.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă