5.3 C
București
sâmbătă, 4 ianuarie 2025
AcasăSpecialAutostrada sustinuta de infrastructura politica

Autostrada sustinuta de infrastructura politica

Compania americana „Bechtel” se pregateste sa isi recheme la serviciu o parte dintre fostii angajati, concediati toamna trecuta, pentru a relua lucrarile la autostrada Transilvania. Reprezentantii firmei au acceptat, joi, termenii contractului, propusi de autoritatile romane.
Lucrarile la viitorul tronson dintre Bors si Brasov au fost intrerupte in luna iunie a acestui an, dupa ce Guvernul a refuzat sa plateasca o parte dintre facturile emise de compania americana. Valoarea renegociata a contractului este mai mica cu 125 de milioane de euro, in conditiile in care pretul initial al autostrazii a fost de 2,8 miliarde euro.
De asemenea, reprezentantii „Bechtel” au acceptat sa primeasca cu titlu de avans 30 la suta din valoarea lucrarilor facute in fiecare an si sa deconteze facturile la finalul fiecarui an. Initial, membrii conducerii companiei cerusera ca avansul sa acopere 100 la suta din valoarea estimata a lucrarilor in fiecare an, iar decontarea sa aiba loc la sfarsitul proiectului, in anul 2012.
Pe alta parte, deputatul clujean Daniel Buda (PD) se asteapta ca sumele alocate autostrazii, de circa 100 de milioane de euro pentru anul viitor, sa fie suplimentate cu bani obtinuti din privatizarea BCR. El a adaugat ca are rezerve in legatura cu respectarea graficului lucrarilor la viitorul tronson, din cauza intarzierilor provocate anul acesta.
In luna mai, angajatii „Bechtel” au intrerupt de mai multe ori lucrul, din cauza conditiilor proaste de munca. O parte dintre grevisti au fost concediati. In luna iunie, angajatii companiei au fost trimisi in somaj tehnic, iar lucrarile au fost suspendate. In luna septembrie, salariatii au fost concediati.
Proiectul autostrazii Transilvania a fost de la bun inceput unul controversat. Oficialii Comisiei Europene au criticat faptul ca Guvernul PSD a acordat, fara licitatie, contractul unei companii americane. Apoi, inceperea lucrarilor a fost folosita pe post de argument electoral in disputa dintre candidatul PSD la Primaria Cluj-Napoca, Ioan Rus, si cel al Aliantei „D.A.”, actualul primar Emil Boc.
Unul dintre opozantii proiectului a fost presedintele Romaniei, Traian Basescu, in timp ce pentru premierul Calin Popescu-Tariceanu, autostrada Transilvania nu reprezinta tocmai o prioritate. In schimb, actualii lideri nationali ai PD, PSD, UDMR si PPCD (PNTCD) au afirmat ca sustin proiectul, la fel ca si politicienii clujeni din toate partidele politice.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă