Un avion de linie, apartinand unei companii aeriene indoneziene „low-cost”, s-a prabusit ieri dimineata, la scurt timp dupa decolare, peste un cartier rezidential al orasului Medan din Insula Sumatra, provocand moartea a cel putin 141 de persoane si ranirea altor zeci, informeaza AFP.
Aparatul, un Boeing 737-200 al companiei indoneziene private Mandala, avea la bord 117 persoane, inclusiv membrii echipajului, a declarat Hamka Satria Anom, reprezentant al companiei de asigurari Jasa Raharja. Avionul s-a prabusit peste mai multe case din Medan, la scurt timp dupa ce decolase de pe aeroportul Polonia din Medan, cu destinatia Jakarta (capitala Indoneziei). Potrivit autoritatilor locale, mai multe victime au fost inregistrate si la sol, printre locuitorii cartierului.
Deocamdata insa, informatiile cu privire la numarul de victime sunt contradictorii. Ultimul bilant oficial anunta un total de 141 de morti, dar acesta poate creste in orice moment, printre ramasitele avionului, ruinele caselor distruse si fiarele contorsionate ale masinilor calcinate mai putandu-se afla si alte corpuri neinsufletite. Unele agentii de presa sustin, citand surse din cadrul serviciilor de securitate indoneziene, ca la locul catastrofei au fost gasiti cel putin noua supravietuitori.
Sute de politisti, paramedici si pompieri au fost mobilizati la locul catastrofei.
Cauze neclare, victime importante
„Avionul companiei Mandala s-a prabusit la scurt timp dupa decolare, la 02.40 GMT, in afara perimetrului aeroportului”, a declarat un responsabil al serviciilor de securitate indoneziene. Cauza accidentului este insa neclara.
Aparatul de zbor avea o vechime de 24 de ani, fiind fabricat in 1981. Conform specialistilor insa, vechimea unui aparat nu are o importanta deosebita, daca acesta este intretinut cum trebuie. Mandala Airlines este o companie privata indoneziana cu sediul la Jakarta, fondata in 1969 si apartinand de armata. Ea detine o flota de 15 avioane, iar in ultimii ani a fost nevoita sa reduca costurile si serviciile, pentru a ramane competitiva. In ultimul timp, companiile aeriene indoneziene, inclusiv cele publice (Garuda si Merpati), au fost in mod repetat criticate in ceea ce priveste securitatea, intarzierile si gestiunea defectuoasa.
Ancheta este insa in curs si nici ipoteza implicarii unei maini criminale nu este exclusa.
Potrivit autoritatilor provinciei Sumatra, la bordul avionului prabusit se aflau si mai multi oficiali indonezieni, precum guvernatorii provinciilor Sumatra de Nord si Aceh, Rizal Nurdin si Azwar Abubakar, si fostul guvernator al Sumatrei, Raja Inal Siregar. Cei trei se indreptau catre Jakarta, pentru o intrevedere cu presedintele Susilo Bambang Yudhoyono.
2005, un an negru pentru transporturile aeriene
– 23 august, Peru – Un avion de tip Boeing 737-244 a avut probleme la aterizarea pe aeroportul Pucallpa. Pilotul a incercat sa aterizeze fortat, iar 40 din cei 98 de oameni aflati la bord au fost raniti.
– 16 august, Venezuela – Un avion McDonnell Douglas MD-82 s-a pabusit in Muntii Sierra de Parija, din cauza unor defectiuni la ambele motoare. Toti cei 160 de oameni aflati la bord au murit.
– 14 august, Grecia – Un Boeing 737-31S al companiei „low-cost” Helios Airways a cazut in apropiere de Atena din cauza depresurizarii cabinei si a lipsei de combustibil. 121 de persoane si-au pierdut viata.
– 6 august, Italia – Un aparat de tip ATR-72-202 ce opera o cursa Bari (Italia)-Djerba (Tunisia) se prabuseste in mare, in apropiere de Palermo; 16 victime.
– 2 august, Canada – Un Airbus A340 are probleme la aterizarea pe aeroportul din Toronto. Cei 309 pasageri supravietuiesc accidentului.