» Romania s-a plasat pe locul trei in topul european al cresterii inmatricularilor de masini in ianuarie.
» Nebunia cheltuielilor din decembrie ale autoritatilor locale, campaniile de promovare agresive si nesiguranta taxei auto urca ritmul.
» Romanii au inregistrat cam 29.500 de masini, aproape cat elvetienii, norvegienii si islandezii la un loc.
Romania s-a plasat pe locul trei in topul european al ritmului de crestere a inmatricularilor de autoturisme in ianuarie 2008, intr-o luna in care in tarile vest-europene tendinta a fost de scadere. Explozia inmatricularilor din ianuarie, luna care reflecta in general cumpararile de masini din luna decembrie a anului trecut, este explicata de analisti prin efectul combinat al cheltuielilor autoritatilor locale, care au risipit un miliard de lei pe zi in decembrie, al campaniilor agresive de promovare ale dealerilor de masini si prin carligul mediatic al controversatei "taxe auto".
"Majoritatea inregistrarilor autovehiculelor cumparate in decembrie se fac in primele saptamani din ianuarie, iata de ce in acest salt se regasesc, probabil, nebunia cheltuielilor administratiilor locale pe ultima suta de metri si efectul campaniilor promotionale din decembrie. Este posibil sa fie si efectul tensiunii, al incertitudinii in ce priveste taxa auto, trasformata acum in taxa de poluare. Reactia oamenilor poate fi si de «tipul cumpar acum pentru ca nu ma pot astepta decat la ceva mai rau»", spune Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).
In ianuarie, numarul de 29.495 de inregistrari de autovehicule noi din Romania a fost aproape egal cu suma masinilor inmatriculate in acelasi interval in Elvetia, Norvegia si Islanda la un loc. Analistul Ilie serbanescu isi explica ritmul ridicat al inmatricularilor prin continuarea unei tendinte a ultimilor ani. "E continuarea unei tendinte care n-are acoperire. Absolut aceeasi tendinta a fost tot anul trecut, in ciuda taxei. Nu pot suspecta ca ar fi vreo reactie la agitatia mediatica din jurul controversatei taxe auto. Guvernantilor le-a convenit aceasta agitatie – au castigat timp si imping problema pe noul guvern. Taxa se schimba oricum pe 1 iulie si oricine avea timp sa astepte sa vada ce au in cap. Oricum oamenii platesc aiurelile unei reglementari care opereaza in continuare", spune serbanescu. Viitorul incert al taxei auto, transformata in bir de poluare, injecteaza insa neliniste in piata, mai ales dupa ce Guvernul scoate din manseta o a treia formula a acesteia, dupa ce a zapacit Romania cu varianta "taxei de poluare".
"Initial, taxa de prima inmatriculare era aplicata asupra masinilor vechi din import, la un nivel prea ridicat. Mi-e teama ca o sa puna o taxa pe acele masini care se vand la mana a doua in interiorul Romaniei, care erau odata inmatriculate. Sau un impozit pe poluare pe care sa-l platesti anual", spune Bogdan Baltazar, membru in boardul BRD-SocGen.
Marele invingator al momentului pare a fi Dacia, ale carei inmatriculari in intrega Europa au urcat in ianuarie cu 73,8%. "Ne-am marit masiv capacitatea de productie si am facut asta tinand seama de indicatiile pietei, de studii de marketing care ne indicau tendintele", a explicat Constantin Stroe, vicepresedinte al companiei.