Este încă un exemplu pentru modul în care sunt „dedicate” și derulate contractele de modernizări de drumuri pe banii statului sau finanțări europene.
Contractul de 30 milioane euro pentru modernizarea Bulevardului Dorobanți din Brăila intră în prelungiri, urmând să fie finalizat în 2018, la 5 ani de la termenul inițial. Pe 18 mai, executatul a dat în judecată municipalitatea, contestând o penalizare de 900.000 de lei pentru întârzierea lucrărilor. Acțiunea în instanță la Tribunalul Brăila a fost deschisă de Max Boegl Romania, lider al asocierii Max Boegl–Tancrad–Swietelsky-Euro Construct. Deocamdată, în dosarul 954/113/2016, aflat pe rolul Tribunalului Brăila, nu a fost stabilit niciun termen, însă procesul se anunță a fi unul de lungă durată.
Rămășițe: consolidarea vechiului colector
Pe final de mandat, vechiul Consiliu Municipal Brăila s-a întrunit pentru a aproba prelungirea termenelor de finalizare a trei proiecte cu finanțare europeană. Printre acestea, modernizarea Bulevardului Dorobanți. În mare parte, lucrările au fost finalizate din 2013. Au fost rezolvate instalațiile de apă și canalizare și liniile de tramvai, dar a mai rămas de realizat consolidarea vechiului colector, aflat la adâncimea de zece metri. Termenul inițial la care trebuiau finalizate lucrările începute în 2011 era 31 decembrie 2013. Pentru consolidarea colectorului a fost prelungit termenul până pe 30 iunie 2016, pentru amânare primăria suportând de la bugetul local 5,8 milioane lei. Vechiul colector este, de fapt, un tunel de 3 kilometri, construit în 1920. A mai fost consolidat în anii ‘80, când au fost montate armături metalice în interiorul colectorului. Soluția stabilită inițial, înlocuirea armăturilor metalice, a fost schimbată cu aceea a consolidării prin turnarea unor centuri de beton.
Până în luna mai, firma Tancrad realizase consolidarea în proporție de 80%. Între timp, a apărut litigiul, a fost deschisă acțiunea în instanță de către liderul asocierii și Tancrad a retras muncitorii și utilajele. La sugestia Autorității pentru Management al POR, Consiliul Municipal Brăila a prelungit termenul până la 31 decembrie 2018. Se estimează că procesul va dura doi ani, iar jumătate de an finalizarea lucrărilor.
Afacere anchetată de DNA
Modernizarea Bulevardului Dorobanți are și ceva conotații penale. Anul trecut, fostul primar al Brăilei, Aurel Simionescu, a fost reținut de procurorii DNA Galați și a petrecut o perioadă în arest, fiind suspectat că a forțat acordarea contractului de 30 de milioane de euro asocierii din care făcea parte Tancrad SRL Galați, firma la care îndesa contractele de asfaltări și fostul președinte al CJ Brăila, Gh. Bunea Stancu. În august 2014 și Bunea Stancu a fost arestat la cererea DNA pentru că a acordat firmei Tancrad mai multe contracte prin întocmirea caietelor de sarcini astfel încât acestea să fie câștigate doar de Tancrad. Tancrad SRL, ca persoană juridică, a și fost inculpată în dosarul la DNA al lui Bunea Stancu. Primarul Simionescu a făcut același lucru, probabil la cererea lui Bunea Stancu, care îi era șef în PSD Brăila.
În 2012, Autoritatea de Audit din cadrul MDRT a efectuat un control la proiectele finanţate prin Axa II a POR și s-a descoperit că la modernizarea Bulevardului Dorobanți fusese o licitaţie „cu dedicaţie”, pentru că prin caietul de sarcini întocmit de Primăria Brăila le fuseseră impuse participanţilor la licitaţie mai multe criterii restrictive, care înclinau balanţa în favoarea Tancrad. Spre exemplu, una din prevederi le impunea ofertanţilor să facă dovada deţinerii unor staţii de betoane şi mixturi asfaltice la o distanţă de 80 km în jurul Brăilei. Această prevedere avantaja firmele din Brăila şi Galaţi, dar în primul rând Tancrad SA, care are o stație la Baldovinești, județul Brăila, la distanța de 7 km de Brăila. Din această cauză s-au pierdut 25% din finanțare.
Primăria Brăila, păgubită cu 9 milioane euro
Din această „afacere”, primăria a pierdut sume imense. Autoritatea de Audit din cadrul MDRT a retras 25% din finanțare, suma de 7,5 milioane de euro fiind acoperită de la bugetul Primăriei Brăila. Municipalitatea a mai pierdut și cele 5,8 milioane lei, adică 1,3 milioane euro, pentru prelungirea termenului lucrărilor. În total, Primăria Brăila a pierdut aproape 9 milioane euro. Se poate ajunge la o treime din finanțare, bani duși pe apa sâmbetei.