Directorul Agentiei Judetene de Ocupare a Fortei de Munca din Cluj, Daniel Don, afirma ca reprezentantii constructorului american al Autostrazii Transilvania nu ar fi respectat procedura legala de concediere a muncitorilor. El spune ca firma Bechtel ar putea fi adusa din aceasta cauza in fata instantei.
Conflictul dintre compania americana Bechtel, constructorul Autostrazii Transilvania, si autoritatile romane a intrat intr-o noua faza. Directorul Agentiei Judetene de Ocupare a Fortei de Munca, Daniel Don, a declarat ca ar putea da in judecata Bechtel. El ar urma sa ceara anularea tuturor deciziilor de concediere emise de conducerea companiei. si asta pentru ca Bechtel nu ar fi respectat procedura legala prevazuta in cazul unor concedieri colective. Planul de concediere impreuna cu masurile de protectie sociala oferite angajatilor ar fi trebuit prezentate mai intai sindicatului reprezentativ din companie. Abia dupa discutiile cu sindicalistii conducerea Bechtel ar fi trebuit sa anunte autoritatile.
Managerul general al Bechtel, Michael Mix, a anuntat ca firma ar urma sa concedieze 2.300 de angajati. Potrivit lui Mix, Bechtel nu isi mai permite sa finanteze lucrarile la autostrada, in conditiile in care Compania Nationala a Autostrazilor si Drumurilor Nationale din Romania intarzie sa achite o datorie de aproximativ 30 milioane de euro pe care o are fata de constructorul american. In plus, a adaugat Michael Mix, statul roman nu a expropriat terenurile pe care ar urma sa fie construit segmentul de autostrada dintre Gilau si Suplacu de Barcau.
Liderul Federatiei Sindicatelor Familia, Nicolae Fenesan, care reprezinta interesele angajatilor Bechtel, a declarat ca va ataca in instanta deciziile de concediere. "In 11 ani, nu am pierdut nici un proces deschis pentru apararea drepturilor salariatilor", a declarat Nicolae Fenesan.
Lucrarile la Autostrada Transilvania au inceput in 2004. Pana acum, statul roman a cheltuit mai mult de o jumatate de miliard de euro pentru a finanta acest proiect. Cu toate acestea, Bechtel a finalizat mai putin de 10 kilometri din viitoarea autostrada. Contractul pentru construirea Autostrazii Transilvania a fost atribuit fara licitatie, la sfarsitul anului 2003, de catre fostul guvern PSD, companiei Bechtel. Autostrada ar urma sa fie conectata la Autostrada Brasov-Bucuresti si la sistemul de autostrazi din Ungaria. Astfel, aceasta ar urma sa conecteze capitala Romaniei, Bucuresti, cu capitala Ungariei, Budapesta. Termenul de finalizare a lucrarilor era anul 2013.
» Dezastru
Din cauza disponibilizarilor, economia Clujului ar urma sa se confrunte cu un adevarat dezastru. 10.000 de oameni ar urma sa fie concediati pana in luna martie, a spus Daniel Don. Astfel, rata somajului va urca de la 2,8 la suta, cat este in prezent, la 7 la suta. Contingentul cel mai mare de disponibilizati ar urma sa fie tocmai cel produs de Bechtel.