Punctul fierbinte al expozitiei de armament "Black Sea Defense & Aerospace" sunt cele trei avioane militare care se lupta pentru contractul de inzestrare a Fortelor Aeriene Romane: F-16, Gripen si Eurofighter Typhoon. Fiind o expozitie sponsorizata de americani, F-16 a fost vioara intai.
Americanii de la Lockheed Martin, suedezii de la Saab si italienii de la Alenia Aeronautica si-au aliniat ieri marfa in marginea pistei de la Aeroportul Baneasa. Fiecare cu ochii la avionul concurentei si cu gandul la zestrea de 4,5 miliarde de euro pe care Romania o pune la bataie pentru maritarea Fortelor Aeriene Romane cu 48 de avioane militare de vanatoare. Din pacate, la expozitia "Black Sea Defense & Aerospace" de la Bucuresti, doar americanii au putut evolua cu F-16, care a facut toate giumbuslucurile aeriene de care e in stare, cu motorul mugind apocaliptic deasupra Banesei.
"E o expozitie sponsorizata de americani!", rade suedezul Robert Björklund, pilot de Gripen JAS 39 si atasat militar al Suediei la Bucuresti, cand il intrebam de ce nu zboara si el, ca sa vedem ce-i poate avionul. De altfel, ambasadorul Statelor Unite la Bucuresti, Nicholas Taubman, a inaugurat expozitia alaturi de oficialii romani si impreuna au probat carlinga fiecaruia dintre cele trei avioane concurente. Normal, primul a avut onoarea F-16, care i-a smuls chiar si generalului Constantin Degeratu, consilier de stat pe probleme de securitate al Presedintiei, un pofticios "Very nice!" (foarte frumos).
"Fiecare e indragostit de avionul cu care zboara", filozofeaza suedezul Björklund. Natural, el tine cu Gripen si crede ca si Romania ar trebui sa cheltuiasca banii pe ele. "Este cel mai modern avion operabil din ziua de azi. Compara tehnica din carlinga unui F-16 cu cea din Gripen. Este o distanta imensa. F-16 e un produs din anii '70. Nu spun ca nu poate fi upgradat, dar fuselajul si celelalte raman aceleasi", explica fostul pilot suedez. Björklund devine pacifist cand il intarati cu principalul argument al americanilor, cum ca F-16 si-a dovedit superioritatea in lupta, de zeci de ani, pe cand Gripen nu are la activ nici o misiune incheiata de razboi: "Cand fabrici un avion nou, e clar ca il faci pentru lupta. Dar, pana la urma, scopul vostru este sa nu se ajunga la lupta, ci sa se mentina pacea, nu-i asa?".
Relaxat, schimband poante si incercand figuri de box, grupul de piloti americani nu avea nici o grija ca cineva ar putea pune la indoiala superioritatea celebrului F-16. "Cred ca F-16 este cel mai bun, desi nu am zburat niciodata cu celelalte doua. Sunt sigur ca si ele sunt bune. Chiar daca nu au experienta de lupta, precis au la activ exercitii, simulari", e sigur pe avionul F-16 pilotul poreclit "Toto". Argumentele concurentei, ca Statele Unite vor sa vanda vechituri Romaniei si ca F-16 este un avion cam iesit la pensie, nu l-au convins pe Toto: "Sunt avioane foarte durabile, menite sa reziste la multe ore de zbor. Pot fi usor upgradate". Italienii isi pazeau Eurofighter Typhoon, rodul muncii unui consortiu european condus de ei, din care mai fac parte Marea Britanie, Germania si Spania. "E cel mai scump. Dar Typhoon este singurul care poate bate Suhoi 22 (recunoscut ca cel mai performant avion de vanatoare, rusesc – n.r.). Uita-te ce s-a intamplat in Georgia.
Daca Rusia devine o amenintare reala si nu mai e de gluma? Gandeste-te: aveti langa voi Transnistria, Caucazul, sunteti la granita UE! Cine bate Suhoi-ul?", este de nestavilit Giuseppe Paoletti. "Acum cinci ani poate eram de acord cu tine: ce nevoie are Romania de un avion atat de performant? Acum, situatia geopolitica se schimba. Cum spuneau romanii, pe timp de pace fii pregatit de razboi", ne citeaza Marco Bonelli din intelepciunea latina.
Privind cu jind la cele trei minunatii ale tehnicii occidentale, unii piloti romani par sa stie de pe acum cu ce ar vrea sa schimbe rablele de MiG 21 Lancer. "Daca doar ne aparam si facem politie aeriana, e bun Gripen. Daca vrem NATO si misiuni cu americanii, atunci F-16 e alegerea. Eurofighter e prea scump, nu avem noi bani de asa ceva", nu sta pe ganduri capitanul Calin Hulea, pilot de MiG de cand se stie. Superiorul lui, capitanul comandor Doru Micu, e cumpatat si teoretizeaza: "Eu cred ca trebuie analizat la rece, nu conteaza ca sunt americani, suedezi, italieni. Ce dorim sa facem cu ele, in cat timp si cu ce costuri?".
Cei doi piloti prefera F-16 pentru ca e o masinarie care s-a dovedit in lupta si gasesti piese de schimb peste tot in Europa. "Daca aterizez in Germania sau in Belgia cu un F-16, nu ma duc cu mecanicul dupa mine. Vine neamtul, imi alimenteaza, imi schimba piese. In doua ore e gata. Cu Gripen poate stau doua zile pana vine piesa din Suedia", e sceptic capitanul Hulea.