Oficialii din România şi Bulgaria ne asigurau anul trecut că de la 1 ianuarie 2012 românii nu vor mai putea înmatricula autoturisme la sud de Dunăre. Nimic mai fals: metoda funcţionează încă la fel de eficient.
Nici un român nu mai poate cumpăra de astăzi autovehicule înmatriculate în ţară înainte de 2007 fără să plătească o taxă de poluare consistentă. Legea prin care s-a introdus această nouă variantă se va aplica maşinilor care îşi schimbă oficial proprietarul după data intrării sale în vigoare, respectiv 13 ianuarie 2012.
Deşi, pe ansamblu, noul act normativ aduce o reducere cu 25% a vechii taxe de poluare, sumele ce trebuiesc plătite de cumpărătorii unui autoturism rămân mari. De exemplu, pentru un Peugeot 206 diesel, înmatriculat în România în 2004, taxa actuală de poluare va fi de aproximativ 1040 de euro. Pentru un Logan diesel din 2006, noul cumpărător va fi nevoit să plătească între 2100 şi 2500 de euro, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon. În fine, aceeaşi lege prevede că taxa pentru o Dacie veche de 30 de ani va depăşi 3000 de euro.
Procura valabilă 90 de zile, blocată în Parlament
Românii caută deja soluţii pentru a fenta noile prevederi. Piaţa de second hand se va orienta pe două direcţii, potrivit celor care activează în domeniu. Fie doritorii de autoturisme ieftine vor alege autoturismele vechi înmatriculate după 2007 şi pentru care nu se mai plăteşte o nouă taxă de poluare, fie se vor face tranzacţiile pe încredere, fără a se mai încheia un act oficial de vânzare-cumpărare.
De asemenea, mai există şi o a treia variantă, folosită deja de foarte mulţi români: înmatricularea în Bulgaria. Metoda continuă să funcţionează chiar dacă autorităţile româneşti şi cele bulgare încearcă să o elimine. Astfel, Poliţia Rutieră din România a venit cu propunerea ca procurile notariale pe care le folosesc românii pentru a circula în ţară cu autoturisme cu numere bulgăreşti să fie valabile doar 90 de zile din momentul în care au fost încheiate. Deocamdată, însă, această iniţiativă legislativă este blocată în Parlament. „Propunerea este la Comisia Juridică. Nu ştiu să vă spun de când se aplică, în plus nu ştim dacă va rămâne în această formă”, ne-a declarat comandantul Poliţiei Rutiere, comisarul şef Lucian Diniţă.
Soluţie: înmatriculare pe firmă
Şi autorităţile bulgare au introdus noi reglementări, dar care sunt departe de zvonurile care dădeau ca sigură blocarea accesului românilor la maşinile cu număr bulgăresc. „O noutate, introdusă de la 1 ianuarie, este că acum inspecţia tehnică periodică (ITP) nu se poate face decât dacă maşina este de faţă. Înainte, românii practicau un sistem la limita legii, în care se acorda ITP-ul doar pe baza actelor. Se scuteau astfel cheltuielile pentru deplasarea cu autoturismul din România”, ne-a explicat Marc Vornicu, managerul firmei Evricar, care se ocupă cu înmatricularea maşinilor în Bulgaria. De asemenea, preţul pentru ITP şi asigurarea de răspundere civilă a crescut şi acum acestea sunt mai scumpe decât în România.
Alte propuneri legislative sunt în dezbatere şi operatorii din domeniu se aşteaptă să intre în vigoare din februarie sau martie. Una dintre acestea prevede un mai strict control al actelor de proprietate şi a înscrierii la fisc. „Cum se făcea până acum? Românul înmatricula maşina pe numele unui bulgar. Apoi, acesta încheia un contract de vânzare-cumpărare şi o procură către acelaşi român. Bulgarul scotea maşina de la fiscul din ţara lui, iar românul arăta doar procura când îl oprea un poliţist de la noi. Asta era o semilegalitate”, a menţionat Marc Vornicu.
Ce se va schimba? Notarii vor fi obligaţi să anunţe Poliţia Rutieră bulgară că s-a încheiat un contract de vânzare-cumpărare auto. Poliţia aşteapă 10 zile ca noul proprietar să declare maşina la fisc. Dacă nu se întâmplă (şi acest lucru e destul de improbabil pentru români) numărul de înmatriculare este automat radiat. Te poţi trezi că circuli astfel cu un autoturism neînmatriculat. „Există două soluţii. Una presupune ca bulgarul şi românul să aibă încredere unul în celălalt. Primul păstrează maşina pe numele său, iar românul se mulţumeşte doar cu procura. Riscuri îşi asumă amîndoi: românul să nu plătească impozitul, bulgarul să vândă maşina pe ascuns. De aceea, e recomandat ca românul să nu lase cartea de identitate bulgarului”, a precizat managerul Evricar.
O soluţie recomandată presupune înmatricularea autoturismul pe numele unei firme din Bulgaria. Avantajul ar fi că societăţile comerciale nu au obligaţia să treacă pe la notar în momentul cînd vând către o persoană din afara Bulgariei, deci nici Poliţia Rutieră din această ţară nu va fi informată de tranzacţie. Dezavantajul este că în cazul persoanelor juridice, taxele sunt mai mari.
Taxe pentru înmatriculare în Bulgaria:
Auto persoane, sub 1600 cmc: 545 euro
Auto persoane, sub 1600-2000 cmc, sub 110kW: 595 euro
Auto persoane, peste 2000 cmc, sub 110kW: 625 euro
Auto persoane, egal sau peste 110kW: 590 euro+ impozitul.
Auto Utilitară, indiferent de cilindree, kW: 595 euro. (potrivit site-ului inmatriculari-bulgaria.ro)