Ministerul Educaţiei introduce evaluări naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, chiar din anul şcolar 2013 – 2014. Va putea stimula această măsură performanţa mediului preuniversitar? Părerile profesorilor sunt împărţite.
Ministrul Pricopie a anunţat acest lucru la Eforie Sud la Şcoala de vară pentru dascălii din ţară şi de peste hotare. Acesta a subliniat că măsura este necesară deoarece până la clasa a VIII-a nu există nicio evaluare.
”Este vorba de sistemul de evaluare periodică, evaluarea la clasa a II-a, la clasa a IV-a şi la clasa a VI-a. Este o idee veche, nu am venit eu cu ea la Ministerul Educaţiei, este o idee pe care instituţiile specializate în ştiinţele educaţiei din ţară şi din străinătate o studiază de ani de zile, iar principalul motiv pentru care trebuie să introducem această evaluare este acela că noi, în sistemul nostru de educaţie, până la clasa a VIII-a nu avem nicio evaluare de sistem. Evaluarea naţională este prima evaluare după ani buni de şcoală. Să nu ne mirăm când constatăm că 25% din copiii noştri nu reuşesc să ia nota 5 la două examene. Mă rog, nu sunt uşoare, dar nu sunt nici grele, sunt examene de evaluare naţională, matematica şi româna, de la sfârşitul clasei a VIII-a”, a declarat ministrul Educaţiei.
Oficialul a mai spus că în absenţa unor verificări şi evaluări de sistem este imposibil să fie făcute „calibrări de sistem”, iar prin introducerea evaluărilor naţionale şi la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a se poate urmări mai bine cum evoluează fiecare elev, dar şi dacă şi unde sunt probleme la nivel de şcoală, de clasă sau de elev.
”Acest sistem va deveni standard începând cu anul şcolar 2013/2014. Prin urmare, după câţiva ani de grădiniţă, după clasa pregătitoare, după clasa I, ajungem în clasa a II-a şi putem să vedem care este nivelul elevilor, iar informaţiile respective le putem folosi pentru a vedea unde avem vulnerabilităţi, unde sunt probleme, la nivel de şcoli, la nivel clase, chiar la nivel de elev în raport cu ceilalţi elevi”, a explicat Remus Pricopie.
Profesorii au păreri împărţite
”Consider aceste evalurări nerelevante, deoarece copiii se dezvoltă în salturi. Nu este corect ca un rezultat slab la matematică în clasa a II-a să îi afecteze intrarea la liceu, în caz că aceste evaluări vor conta pentru intrarea la liceu. E un stres mai mare pentru părinţi decât pentru tânăra generaţie”, spune Cristina Lomnoşanu, profesor de engleză la un liceu din Constanţa. ”Evaluările acestea sunt importante numai dacă au o relevanţă în salarizarea cadrelor didactice în funcţie de performanţa elevilor şi dacă aceste evaluări se contorizează într-un anumit fel, dacă se constituie un portofoliu din ele. Ar trebui schimbată şi eveluarea din clasa a VIII-a”, ne-a declarat şi Diana Comănescu, profesor de limba română din Constanţa în ciclul gimnazial.
La rândul său, fostul ministru al Educaţiei, Cătălin Baba, a declarat că, în sine, ideea acestor evaluări nu este rea, atâta vreme cât rezultatele lor vor fi folosite pentru a corecta deficienţele sistemului.
”Vreau să menţionez trei lucruri legate de această idee. Primul este acela că sistemul de învăţământ preuniversitar din România are o problemă majoră. Potrivit testelor internaţionale, România iese pe unul dintre ultimele locuri din Europa. În al doilea rând, este foarte important modul în care va fi făcută organizarea acestor evaluări, de la modul în care sunt stabilite subiectele, până la modul în care va avea loc corectarea. În al treilea rând, este important ceea ce se va întâmpla cu rezultatele acestor evaluări, în sensul în care datele obţinute să fie folosite pentru a corecta deficienţele, nu doar pentru a bifa încă o activitate organizată de Minister”, a declarat fostul ministru al Educaţiei.