Peste jumătate din tinerii români, participanţi la un studiu european despre sănătate sexuală, consideră că profesorii care se ocupă de educaţia lor sexuală, în şcoală, nu au pregătirea necesară în domeniu, informează Mediafax.
Tinerii din România au nevoie de o mai bună informare pentru a-şi proteja sănătatea sexuală, conform rezultatelor unui studiu realizat de Durex.
Studiul, numit „Ei nu vor şti dacă noi nu le vom spune” – o cercetare a cunoştinţelor, atitudinilor şi practicilor în rândul tinerilor din Europa -, este cel de-al cincilea editat în seria celor anuale dezvoltate de Durex Network’s Face of Global Sex (cercetări anuale globale pe diferite tematici legate de viaţa sexuală).
Cercetarea s-a făcut pe un eşantion reprezentativ de peste 15.000 de tineri, cu vârste între 15 şi 20 ani, din 15 ţări europene – nouă din Europa de Vest şi şase din Europa de Est. S-a analizat experienţa lor în ceea ce priveşte educaţia sexuală şi impactul asupra sănătăţii vieţii lor sexuale în materie de informaţii, atitudini şi practici.
Rezultatele au indicat un grad ridicat de ignoranţă la nivelul ţărilor din Europa în ceea ce priveşte bolile cu transmitere sexuală (BTS). De exemplu, nu mai puţin de patru din 10 tineri români (40,3%) cred în mod eronat că pot contacta BTS de pe scaunul toaletei. Această valoare este a doua între ţările europene, după Turcia (44,4%).
De asemenea, tinerii români sunt puţin mai informaţi în ceea ce priveşte percepţia asupra riscului contractării unei BTS. În România, 19,1% dintre tinerii intervievaţi cred că riscul de a contracta o astfel de boală este mic sau nu există – comparativ cu 37,5% în Slovenia, 50% în Germania şi 70,3% în Belgia.
La întrebarea dacă ar utiliza un prezervativ pentru o partidă de sex cu un nou partener, 3,4% dintre români au declarat că nu, această cifră fiind a treia în Europa, după Turcia (14,4%) şi Polonia (3,5%).
Tinerii români au avut rezultate mai slabe în ceea ce priveşte utilizarea metodelor contraceptive în mod regulat. Unul din cinci (20%) declară că nu a folosit nicio formă de contracepţie ultima dată când a întreţinut relaţii sexuale.
Lipsa lor de cunoaştere se reflectă în imaginea pe care o au tinerii români despre educaţia sexuală primită în şcoli, cu mai mult de jumătate (53,9%) dintre ei declarând că profesorii lor nu aveau pregătirea necesară pentru a le face educaţie sexuală.
Studiul mai arată că, în general, ţările din Europa de vest au înregistrat scoruri mai ridicate în ceea ce priveşte cunoştinţele, atitudinile şi practicile în materie de sex, comparativ cu ţările din Europa de est. Femeile au înregistrat scoruri mai ridicate decât bărbaţii. Rezultatele cele mai bune au fost obţinute, în general, de cei care au primit informaţii cu rol de educaţie sexuală de la parteneri, profesori sau persoane specializate în domeniu.
„Rezultatele studiului prezintă o diferenţă semnificativă între ţările din Europa de est şi cele din Vest, ceea ce sugerează faptul că ar fi benefică o implicare mai mare a organizaţiilor europene, o nouă abordare şi continuarea cercetărilor pentru a identifica motivele ce stau la baza acestor diferenţe”, a declarat Anca Muşat, Marketing Manager al companiei Durex.
„Un alt motiv de îngrijorare ar fi rezultatele scăzute înregistrate de tinerii bărbaţi din toate ţările analizate, în comparaţie cu tinerele. Trebuie luate măsuri urgente referitor la această diferenţă semnificativă de nivel de informare pentru protejarea sănătăţii sexuale a generaţiilor viitoare. Prin atragerea atenţiei asupra acestor probleme, sperăm ca acest studiu să fie util prin informarea organizaţiilor politice şi cu rol educativ spre dezvoltarea de iniţiative cu caracter educaţional în ceea ce priveşte viaţa sexuală şi relaţiile de cuplu”, a mai spus Muşat.
Durex Network a fost fondată în 2005, ca parte din activităţile de marketing social dezvoltate de companie. Durex a colaborat îndeaproape cu politicieni, profesionişti în domeniul sănătăţii, organizaţii, formatori educaţionali sau organizaţii caritabile la nivel internaţional pentru a promova buna sănătate sexuală.
Principalul său rol este acela de a inspira oamenii să îşi asume responsabilitatea pentru sănătatea lor sexuală, bazându-se pe principiul că informarea înseamnă cunoaştere, care la rândul ei conduce la acţiune. În prezent, Durex Network îşi asumă un rol activ într-o serie de programe internaţionale de sănătate sexuală.