Circa 60 de oameni de afaceri din provincia chinezească Guangdong, reprezentând 18 mari companii din zonă, au participat, ieri, la forumul economic şi comercial organizat de Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa. Aceştia au prezentat celor 45 de firme locale prezente posibilităţile de a face afaceri împreună. Guangdong reprezintă 12% din PIB-ul Chinei şi este responsabilă de 30% din exporturile ţării, astfel că principala preocupare a firmelor prezente a fost posibilitatea de a exporta.
Disciplinaţi şi politicoşi, chinezii şi-au prezentat oferta. Acesata cuprinde binecunoscutele electronice şi electrocasnice „Made in China”, biciclete pliabile, becuri, şosete, radiatoare, feţe de masă, diverse obiecte decorative. Firma „Gold Art Workshop of Jing An, Doumen District”, de exemplu, oferea produse aurite care pot fi dăruite. „Avem obiecte făcute din aur sau numai suflate cu aur, în funcţie de ceea ce cere clientul. Sunt obiecte decorative tradiţionale”, a spus reprezentantul companiei. Firma este mică, a completat el, are circa 80 de angajaţi, pe care nu îi numeşte însă „muncitori”, ci „meşteri”. De obicei, în China sunt vândute obiecte care poartă noroc sau care aduc bunăstare, dar pentru că un Buddha aurit nu are mare căutare printre români, compania poate produce, la comandă, orice obiect cerut de piaţă. De altfel, produsele sale se vând în Anglia, Germania, Singapore, SUA, dar şi în ţările arabe.
Unul dintre aspectele importante ale acestui forum a fost prezenţa unei delegaţii oficiale a Chinei. Directorul Departamentului de Comerţ Exterior şi Cooperare Economică al Provinciei Guangdong, Zhu Ze Nan, a subliniat importanţa turismului. „Orice dezvoltare a unei relaţii economice începe cu turismul. Turiştii sunt urmaţi de comercianţi, care îşi găsesc oportunităţi”, a declarat acesta.
Din păcate, România şi Constanţa nu pot oferi prea mult nici în acest domeniu, nici în cel al exporturilor. Mihai Daraban, preşedintele CCINA Constanţa, a precizat că hotelierii locali ar primi cu braţele deschise turişti din China, dar la nivel ministerial trebuie rezolvată problema vizelor. Daraban a precizat că nivelul capitalului chinez subscris în firmele din Constanţa este foarte mic, de 80.000 de dolari, dar a subliniat potenţialul relaţiilor economice. „Orice marfă care vine din China nu poate să ocolească Canalul Suez, iar de acolo până la Constanţa mai sunt numai trei zile şi jumătate. În plus, Portul Constanţa, care are o capacitate construită de 100 milioane de tone de marfă pe an, este un port liber, în sensul în care mărfurile se vămuiesc numai după ce părăsesc portul”, a explicat acesta. Apartenenţa la UE şi posibilitatea de transport fluvial sunt alte două avantaje prezentate de Mihai Daraban.