Pentru construcţia Magistralei 5 de metrou vor fi necesari aproape doi ani de lucrări. Forajele vor începe efectiv în luna septembrie.
Primele săpături pentru construcţia noii linii de metrou care va lega centrul Capitalei de cartierul Drumul Taberei vor începe în câteva zile. În acest moment, constructorii stabilesc detaliile de execuţie şi îşi adaptează utilajele pentru solul pe care îl au de săpat, după cum ne-a explicat Gheorghe Udrişte, directorul Metrorex. Acesta susţine că lucrările vor fi finalizate în 2014. În total, se vor construi nouă staţii de tren, care vor avea şase kilometri lungime.
La Răzoare se va devia circulaţia
În perioada imediat următoare, bucureştenii care locuiesc în perimetrul Eroilor, Răzoare, Favorit, Orizont, Valea Ialomiţei vor trebui să se adapteze noilor condiţii: zgomotul utilajelor, mai puţine locuri de parcare, folosirea unor rute ocolitoare, în zonele în care se va devia circulaţia. „Cel mai greu va fi la Răzoare”, anticipează Gheorghe Udrişte. În această vară, s-au încheiat studiile geologice şi geofizice cu privire la siguranţa terenului, s-a definitivat proiectul tehnic, s-a stabilit traseul metroului, s-au hotărât amplasamentele staţiilor şi zonele de acces, iar în câteva zile vor începe săpăturile în subteran. „În septembrie, toate utilajele de foraj vor pleca din zona Academiei Militare, unde se va afla puţul de lansare pentru maşini. Acestea vor fora către Orizont şi Favorit, unde vor găsi incintele staţiilor gata, pentru că ceilalţi constructori vor lucra la ele”, explică Gheorghe Udrişte.
În noiembrie, vor fi executaţi pereţii mulaţi până la Favorit şi Orizont, iar în decembrie tunelurile către Eroilor şi Militari.
Apoi, vor fi refăcute drumurile, iar din februarie se vor pune sisteme de ventilaţie şi trape de acces la metrou. Luna martie este destinată echipării staţiilor de metrou cu linii, instalaţii electrice, automatizări, instalaţii de dirijare a circulaţiei. Tot atunci se vor face şi finisajele staţiilor.
„În 2012, vom întocmi caietele de sarcini pentru dotarea cu lifturi, scări rulante, trenuri”, spune Udrişte. Directorul Metrorex plănuieşte să cumpere 51 de trenuri, cu câte şase vagoane, care să asigure fluxul a 50.000 de călători pe oră. „Ca lungime, staţiile vor fi similare cu cele care există acum, dar dotările tehnice vor diferi, deoarece vom lua numai echipamente de ultimă generaţie şi vom face numai finisaje de top”, asigură Udrişte. Proiectul valorează 400 milioane de euro, din care jumătate sunt fonduri europene.
Pentru acest proiect se lucrează cu un consorţiu de patru firme, iar acestea au dreptul, la rândul lor, să subcontracteze lucrări.
Etapele construirii liniei de metrou
Septembrie-Ianuarie – Se intră în subteran, se sapă galeriile şi se finalizează incintele staţiilor.
Februarie-Martie – se aduc echipamente şi linii.
Aprilie-Iunie – se fac finisajele, automatizările şi se cumpără trenuri.
Cine sunt constructorii metroului
Delta A.C.M. îi are ca asociaţi pe Alexandra şi Ionel Pirpiliu (fratele lui Ştefan Pirpiliu, PDL).
AB Construct îl are printre acţionari pe Bogdan Gruia, despre care s-a scris că ar fi prieten cu Liviu Negoiţă, primarul sect. 3.
Astaldi a fost implicată în proiecte cum ar fi Pasajul Basarab, Stadionul Naţional, modernizarea Aeroportului Otopeni.
FCC Construccion a fost implicată în lucrări precum Autostrada Timişoara-Arad, centura Aradului, centura Constanţei, Pasajul Basarab.