3.7 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024

Biroul, eticheta firmei

» Nivel-record al inchirierilor de birouri, in 2006.

» IMM-urile isi construiesc sedii pentru a nu plati chirie.

» Cladirile centrale, cautate pentru vizibilitate.

Piata autohtona a spatiilor de birouri are perspective bune de dezvoltare si in acest an. Cererea pentru spatii de calitate, de clasa A, va creste, ea fiind sustinuta atat de companiile aflate in expansiune (care aspira la sedii moderne), cat si de firmele straine nou intrate pe piata. Totusi, in intervalul 2008-2009, Capitala ar putea fi expusa riscului de supraproductie de spatii de birouri, apreciaza specialistii imobiliari.
Preferinte
"Ca sa fii perceput pe masura business-ului trebuie sa functionezi intr-un spatiu adecvat. Cladirile de birouri, centrele de afaceri, parcurile de afaceri sunt sediile spre care aspira toate companiile, nu numai marile antreprize internationale si nationale. Piata birourilor este dominata de cererea pentru cladiri de clasa A, pentru spatii de calitate, cu facilitati de parcare si acces la mijloace de transport in comun", a declarat Mihaela Raducanu, directorul departamentului de birouri al Regatta. Ea a aratat ca firmele au anumite preferinte atunci cand inchiriaza sau cumpara un sediu. Astfel, bancile si companiile de asigurari aleg birouri in cladirile amplasate pe bulevardele principale, pentru a li se asigura vizibilitate si accesibilitate. Companiile din sectorul IT prefera birouri "open space", cu suprafete foarte mari pe nivel, localizate in zonele centrale, in apropierea mijloacelor de transport in comun. Firmele romanesti mici si mijlocii prefera birouri mai modeste, deoarece inchiriaza spatii mici, insa acest obicei incepe sa se schimbe. IMM-urile invata de la alte companii, mai mari, ca un sediu reprezentativ aduce beneficii. "In general, majoritatea companiilor internationale prefera sa-si inchireze sediul datorita flexibilitatii. Este mult mai usoara trecerea la un nou sediu, in cazul unor cresteri sau scaderi de personal. Companiile autohtone prefera sa-si construiasca sediul, fiind mai reticente la cheltuielile de chirie", a punctat Raducanu. Ea a subliniat ca alegerea sediului este o decizie interna a fiecarei companii, care tine de profilul, bugetul, planul ei de afaceri si de dezvoltare: "Fiecare firma isi are stabilite prioritatile si va decide cum isi va lua un sediu. Companiile cu cifra de afaceri buna prefera sa cumpere sediul, pe care-l trateaza ca pe o afacere. La fel de buna este investitia in construirea unui sediu care poate ulterior fi vandut sau inchiriat. In general, imobilele de birouri, mai ales cele de clasa A, se vand dupa ce au fost inchiriate. Ele se vand ca o afacere". In 2006, piata spatiilor de birouri din Bucuresti a cunoscut cea mai puternica dezvoltare de pana acum, atat din punct de vedere al cladirilor nou livrate, cat si prin nivelul-record de inchirieri, se arata intr-un studiu al CB Richard Ellis. Stocul de birouri s-a majorat cu 43%, pana la 1,190 milioane de metri patrati, iar suprafata totala inchiriata a crescut cu 42%. Sectoarele de IT, telecomunicatii si industrial au generat cel mai mare volum de inchirieri.

Riscuri si beneficii

Immorent, divizia de leasing a Grupului Erste Bank, a avertizat recent ca, desi "dezvoltarea proiectelor are un potential enorm in Romania, datorita trendului ascendent al pietei imobiliare", Capitala este expusa riscului de supraproductie de spatii de birouri in perioada 2008-2009. Potrivit unei analize a Immorent, Bucurestiul va reusi insa sa absoarba noile proiecte in decurs de cativa ani, ceea ce il va alinia la nivelul altor capitale europene, cum ar fi Viena, Praga si Budapesta.
Relocarea companiilor va stimula si piata locala de mobilier de birou. Potrivit estimarilor firmei Corporate Office Solutions (COS), aceasta va inregistra o crestere de 10-15% in acest an, de la 60 milioane euro in 2006, cand sectoarele bancar, telecomunicatii, automobile, IT, bunuri de larg consum si servicii au generat cele mai mari cereri. "Piata romaneasca de design pentru spatii pentru birouri si mobila de gen este in plina crestere, datorita expansiunii companiilor deja existente pe piata sau prin patrunderea unora noi, actiuni cauzate de boom-ul economic pe care Romania il traverseaza", a declarat directorul COS, Christophe Weller, citat de Mediafax.

PREVIZIUNI

» IMM-URILE, SURSA CERERII
In 2007, extinderile de spatii si relocarile companiilor mici si medii vor constitui principalele surse ale cererii de birouri, apreciaza expertii CB Richard Ellis. Ei estimeaza ca stocul total de birouri va creste pana la 1,5 milioane mp, suprafata din care 34% este pre-inchiriata. Din stocul total programat pentru 2007, 64% este reprezentat de birouri de clasa A. Expertii Regatta preconizeaza, la randul lor, o crestere a cererii de cladiri de birouri si o majorare a tarifelor de inchiriere, din cauza ofertei inca reduse.

Cele mai citite

Mircea Geoană îndeamnă românii să voteze masiv: „Nu alegem doar un preşedinte, alegem o direcţie pentru ţară”

Candidatul independent Mircea Geoană și-a exercitat dreptul de vot duminică, 24 noiembrie 2024, în cadrul primului tur al alegerilor prezidențiale. După vot, Mircea Geoană subliniat...

Cum să votezi corect la primul tur al alegerilor prezidențiale: reguli și situații de invalidare a voturilor

Pe buletinul de vot sunt înscriși 14 candidați, iar ștampila „VOTAT” trebuie aplicată corect Alegătorii care se prezintă la urne în primul tur al alegerilor...

Nicolae Ciucă: Am votat pentru acel candidat care poate să reprezinte valori ale democrației românești

Președintele PNL, Nicolae Ciucă  a votat în comuna Balotești, la alegerile prezidențiale Nicolae Ciucă a ajuns la ora 8 la o secție de votare din...
Ultima oră
Pe aceeași temă