Primaria din Potcoava, judetul Olt, inmatriculeaza masini si camioane dupa regulile care li se aplica scuterelor, utilajelor agricole sau carutelor. Mai exact, localnicii care vor sa scape de cheltuielile necesare introducerii vehiculelor in circulatia pe drumurile publice nu trebuie decat sa plateasca la primarie o taxa de aproximativ o suta de lei si sa declare pe propria raspundere ca nu vor merge cu masinile decat pe anumite trasee, stabilite in prealabil. Aceasta regula a fost introdusa in urma cu doi ani, dar, paradoxal, politia locala nu a luat nici o masura atunci cand a vazut masinile care in loc de numere de inmatriculare obisnuite aveau trecute pe placute… numere de Potcoava.
Problemele au aparut insa in luna ianuarie, cand in acest oras a avut loc un accident rutier mortal, iar vinovatul s-ar fi aflat intr-o masina inregistrata local. Dosarul a ajuns la organele judiciare de la Slatina, care au realizat astfel ca autovehiculul respectiv nu era chiar in regula cu actele. Cu toate acestea insa, nici pana in ziua de azi situatia nu este transata definitiv. Primarul localitatii, Florin Mateiana, sustine in continuare ca atata vreme cat oamenii nu se abat de la traseul stabilit acestia nu incalca legea. Sesizat de Romania libera, seful Politiei Rutiere Romane, comisarul Lucian Dinita, spune ca situatia de la Potcoava nu este legala si va face o ancheta in acest sens.
Localitatea Potcoava – transformata peste noapte din comuna in oras – nu arata cu nimic mai presus decat oricare alt sat din judetul Olt. Desi in acte se numesc oraseni, taranii locuiesc in aceleasi case ca mai inainte, merg pe aceleasi ulite desfundate si muncesc tot la camp sau fac naveta la Slatina. Exista doar un singur bloc, cel al petrolistilor, o sucursala CEC si multe palate tiganesti, mari cat patru-cinci vile de-ale romanilor puse una peste alta.
Totusi, ceva s-a schimbat in Potcoava. De doi ani, primaria elibereaza numere proprii de inmatriculare pentru autoturismele din localitate, identice cu cele pe care, potrivit legii, ar fi trebuit sa le dea doar carutelor, scuterelor si utilajelor agricole. Consiliul local a emis chiar si o hotarare in acest sens, iar taxele pentru inscrierea in circulatia locala a vehiculelor ajung la 100 lei. Multi dintre localnici si-au dat seama repede de avantajele inregistrarii masinii la primarie.
Au scapat astfel de numeroasele taxe cerute de stat, in valoare totala de cateva sute de lei, pentru inmatricularea unei masini in sistemul national (pentru placutele cu numere, certificare RAR). In plus, locuitorii din Potcoava au evitat si inspectia tehnica periodica, proba pe care cu greu ar fi putut s-o treaca multe dintre masinile vechi de 20 de ani, folosite, in principal, pentru carat pepeni si rosii. "Eu am un Trabant. La salariul meu, de 500 lei pe luna, n-am bani de impozit, si pentru inspectie, si pentru asigurare. L-am bagat aici, pe Potcoava, era mai ieftin", recunoaste Ioan Vaduva, care a primit placutele cu numarul "OT Potcoava 0035".
Initial cei care optau pentru aceasta varianta erau scutiti pana si de asigurarea RCA, astfel incat, in scurt timp, pe listele primariei s-au inscris 10 autoturisme, cele mai multe ARO, si doua camioane. Proprietarii acestor vehicule mai trebuiau sa indeplineasca o singura conditie: sa declare pe propria raspundere ca nu vor folosi masinile decat la agricultura, avand dreptul sa mearga de la casele lor pana la terenuri lucrate, pe un traseu stabilit. Primarul Florin Mateiana a considerat ca in acest mod este acoperit din punct de vedere legal.
Accidentul care a stricat linistea
Si poate ca nimeni nu ar fi deranjat noua ordine rutiera din Potcoava daca toti taranii s-ar fi tinut de cuvant. Numai ca oamenii, incurajati de faptul ca primaria si politia locala nu le pun bete in roate, au inceput sa foloseasca autovehiculele si in alta parte decat la camp. Unii isi duceau rudele la gara, altii mai mergeau la lucru in alte comune, iar cei mai tineri se plimbau prin centru, sa impresioneze fetele. Asa ca in ianuarie 2009 s-a intamplat nenorocirea.
Unul dintre fratii Albanezu, pe numele sau de buletin Madalin Virgil Neagoe, a comis un accident grav cu un ARO, cu numere de Potcoava. Dupa cum relateaza cotidianul Gazeta de Olt, soferul nu a respectat distanta fata de o Dacie din fata sa, pe care a lovit-o, apoi a ricosat si i-a izbit pe Ghiuleiana Memet si pe prietenul ei (peste acesta din urma s-a si rasturnat). Femeia a murit, iar barbatul a fost internat in spital. Dosarul penal deschis atunci a ajuns in instanta, la Slatina, iar din acel moment buna intelegere din Potcoava s-a stricat.
Dintr-o data, agentii rutieri din oras si-au dat seama ca cei care mersesera un an si jumatate prin fata lor in masini cu numere de utilaje agricole sunt in ilegalitate. Prima victima a rasturnarii de situatie – si deocamdata singura – a fost chiar trabantistul Ioan Vaduva: "Mai aveam un pic si intram pe ulita unde locuiesc, cand ma opreste politia. Eram cu maica-mea, o duceam sa-si ia o reteta. Mi-au spus ca merg cu un autoturism neinmatriculat. Intai mi-au zis ca imi dau 20 de milioane amenda, apoi mi-au facut dosar penal".
Ioan Vaduva, om simplu, fara cunostinte juridice, a ramas mut. Trecuse de atatea ori pe langa organele legii, cu care se salutase, si nimeni nu i-a spus nici "da-te mai incolo". "Cand am inscris masina pe Potcoava, primarul si politia m-au asigurat ca totul e in regula. Un an am circulat fara nici o problema. Apoi, a doua zi dupa accidentul ala, gata, nu mai e voie. Dar puteau sa dea o circulara, puteau sa ne avertizeze: de azi nu se mai poate. Dar ei, nimic. Mi-au facut direct dosar. Am devenit tapul lor ispasitor." Olteanul a fost trimis in judecata, apoi condamnat sa plateasca 800 lei amenda. Trabantul il cumparase cu 400 lei.
"Autoturismul e autopropulsat, dar nu e utilaj"
Din ianuarie, majoritatea potcovenilor stau cu ARO-urile in curte, de frica. Unii ies, dar pe ascuns, mai cu fereala. Oamenii sunt derutati, dar nici autoritatile din oras nu stau mai bine la capitolul asta. Dupa doi ani, primaria si politia nu s-au pus inca de acord daca e legal sau nu sa inregistrezi autoturismele si camioanele la nivel local. Abia la sosirea noastra primarul Florin Mateiana si comandantul Catalin Comanceanu au incercat sa stabileasca ce au voie sa faca proprietarii de vehicule cu numere de Potcoava.
"Suntem acoperiti de lege, cred asta in continuare. Ordinul ministrului de Interne numarul 1.501 din 2006 spune ca o primarie poate inmatricula «tramvaie, masini si utilaje autopropulsate utilizate in lucrari de constructie, agricole, forestiere, care nu pastreaza caracteristicile de baza ale unui tractor». Oamenii folosesc masinile lor in agricultura, deci eu zic ca se incadreaza", e opinia lui Florin Mateiana.
La inceput, comandantul nu e de acord. "Stati, domnule primar, ca aici se refera la utilaje autopropulsate, nu la autoturisme." Primarul nu intelege. "Pai, si autoturismul nu e autopropulsat?" "Ba e, raspunde inspectorul, dar nu e utilaj." Edilul se repliaza si aduce un alt argument. "Consiliul local a emis hotararea de inregistrare a masinilor astea in 2007. Am trimis-o si la Prefectura Olt, nimeni nu
ne-a atras atentia: ba, vezi ca incalci legea. Am consultat politia, ne-au spus ca e OK. Acuma vad prin ziare ca s-a inceput o ancheta." Inspectorul principal Catalin Comanceanu se gandeste si da un pic inapoi. "Daca nu merge pe drumul public, ci pe camp, poate sa nu aiba nici o placuta, e treaba lui. Daca il foloseste in agricultura, il priveste. Dar vedeti ca oamenii au mers si prin alte parti." Primarul recunoaste ca se intampla si asta, dar le ia apararea cetatenilor sai: "Nu e chiar asa grav daca se duc sa-si ia o paine cu vehiculul ala".
Apoi scoate o harta, sa-l convinga pe politist ca locuintele sunt de o parte a liniei ferate si terenurile agricole de alta si potcovenii sunt obligati sa intre pe sosea. "In acest caz au dreptul doar sa traverseze drumul public, dar trebuie sa o faca numai pe un traseu prestabilit si declarat in acte. Iar daca distanta e prea mare, trebuie sa inmatriculeze clasic, altfel risca dosar penal", raspunde inspectorul principal.
Dupa doua ore de discutii, primarul si comandantul politiei bat palma: e voie si cu numere de Potcoava, dar numai pe trasee stabilite. Cine e prins pe alaturi e pedepsit. Cei doi se despart razand, primarul e de parere ca a obtinut o victorie.
"Am terminat cu tot balciul"
Bebe Carpici si-a inregistrat initial camionul cu numere de Potcoava. Omul a avut incredere in autoritatile locale, dar, dupa accidentul din ianuarie, cand politia a intors armele, a renuntat la avantajele sistemului inventat de primarul Florin Mateiana. "Eu nu vreau sa risc, sa ajung in judecata. Un an mi-au spus ca am voie sa circul cu numere locale, apoi alt an mi-au spus ca nu mai am voie. Nici nu mai stiu. Asa, am terminat cu tot balciul", s-a resemnat Bebe Carpici. El si-a reinscris camionul la Serviciul de inmatriculari auto al judetului Olt.
REACTIE
Comisarul-sef Lucian Dinita, comandantul Politiei Rutiere Romane, ne-a declarat ca, potrivit Codului Rutier, doar scuterele sau utilajele agricole pot fi inregistrate la primarie, deoarece nu sunt considerate autovehicule. "Nu am auzit de situatia de la Potcoava, dar, din ce imi povestiti, este vorba despre ceva ilegal. O sa facem verificari cu siguranta", ne-a declarat Lucian Dinita. L-am intrebat si pe comandantul politiei din Potcoava, inspectorul principal Catalin Comanceanu, de ce agentii rutieri locali au luat masuri impotriva celor care circulau cu numere locale abia dupa un an si jumatate.
"Pana anul acesta nu s-a intamplat nici un eveniment, asadar pot presupune ca oamenii nu au intrat pe drumul public, au ramas doar la agricultura", ne-a explicat comandantul. Acesta se indoieste ca oamenii au trecut cu autoturismele prin fata subordonatilor sai, pe sosea. "Nu cred asta. Tocmai cei care au primit dosar penal, cel cu accidentul si cel cu Trabantul, s-au abatut de la traseu si au fost prinsi", s-a scuzat Catalin Comanceanu.
"Numerele locale", raspandite in sudul tarii
Situatia din Potcoava nu este unica in tara. Autoturisme "inmatriculate" cu numere de primarii au fost descoperite de cotidianul Gazeta de Sud si in comuna Calarasi din judetul Dolj. "Astfel de masini sunt multe in zona noastra. Oamenii cara cu ele lubenite sau se plimba, pur si simplu, pe strada", a declarat pentru acelasi ziar si primarul din Dabuleni, Nicolae Dragoi.