Romania libera continua dezvaluirile referitoare la caile prin care se poate ajunge preot, rapid, ocolind canoanele Bisericii Ortodoxe Romane. Una dintre metode este intrarea la manastire si parcurgerea, in mare viteza, a tuturor rangurilor monahale. Dupa ce aspirantul la preotie petrece o scurta perioada printre calugari, staretul ii intocmeste acestuia un raport favorabil si-i propune episcopului din zona sa-l unga preot. Unul dintre jurnalistii sub acoperire ai Romaniei libere a urmat acest drum si a intrat chiar in manastirea Cozia, unde a petrecut sapte zile. Desi stiau ca astfel vor incalca regulamentele bisericesti, staretul Vartolomeu Andronie si consilierul Episcopiei de la Valcea, Constantin Matei, s-au aratat dispusi sa-l ajute pe ziarist sa-si atinga scopul. Pe perioada sederii la manastire, reporterul a aflat ca in multe situatii viata monahala nu este chiar atat de cucernica precum se crede.
In numarul de ieri, in prima parte a investigatiei noastre, am prezentat cazul Arhiepiscopului Tomisului, Teodosie, care a intermediat inscrierea reporterului la Facultatea de Teologie din Constanta la sase luni dupa inceperea anului universitar. Parchetul de pe langa Tribunalul Constanta s-a autosesizat si a inceput urmarirea penala impotriva lui IPS Teodosie si a unuia dintre subordonatii sai.
Intrarea intr-o manastire ortodoxa reprezinta, in ochii credinciosilor, unul dintre cele mai puternice angajamente luate in fata lui Dumnezeu. Calugarii trebuie sa-si lase in urma viata de pana atunci si sa se dedice in intregime credintei. Multi dintre monahi ajung, dupa anii petrecuti in chilii, sa fie unsi preoti, ca o recompensa meritata pentru viata curata dusa pana in acel moment.
Din pacate, in unele cazuri, intrarea la manastire a devenit si o metoda prin care se pot ocoli regulementele referitoare la dobandirea harului preotiei. Aceasta cale presupune ca aspirantul la statutul de cleric sa stea cateva luni la manastire, unde este trecut cu mare viteza prin toate rangurile calugaresti. La final, staretul redacteaza un raport favorabil in care-i propune episcopului din zona respectiva sa-l unga preot pe calugarul facut "la fara frecventa".
"Am un baiat, ar vrea si el o chestie"
Am vrut sa testam metoda expusa mai sus, dupa ce am aflat despre aceasta de la oameni implicati in sistem. Am ales sa mergem la Manastirea Cozia, tocmai pentru ca lacasul de cult este un reper pentru romani. Veche de 600 de ani, manastirea este ctitoria lui Mircea cel Batran, care este si inmormantat acolo. Mii de turisti viziteaza in fiecare an locul de credinta de pe malul raului Olt.
Unul dintre jurnalisti a pretins ca este un om de afaceri prosper, dar vrea sa urmeze cariera de preot, la dorinta mamei sale. Deoarece nu are studii teologice necesare, jurnalistul a afirmat ca este dispus sa plateasca pentru a primi harul preotiei.
Pentru inceput, a luat legatura cu consilierul Constantin Matei, de la Episcopia Ramnicului, in a carei subordine este Cozia. Aflasem ca acesta este omul de incredere al Episcopului de Valcea, Gherasim Cristea. Preotul Constantin Matei a acceptat sa intermedieze intrarea reporterului la manastrire, desi nu-l vazuse decat de doua ori in viata si nu verificase daca este, intr-adevar, ceea ce pretinde.
Constantin Matei l-a sunat de fata cu noi pe staretul Vartolomeu Andronie si i-a explicat precaut ca ii recomanda o persoana pentru "o chestie". "Saru’mana, Preacuvioase! Ce faceti? Am un baiat, ar vrea si el o chestie, il trimitem la dumneavoastra. Cand va gaseste acasa? Da, da. Vrea si el ceva… Va spune el ce vrea. Vedeti cu ce puteti sa-l ajutati. Bine? Bine, saru’mana."
Dupa aceasta discutie telefonica, Constantin Matei l-a asigurat pe reporter ca poate merge la manastire. Jurnalistul a incercat sa-i ofere o sticla de whiskey drept recompensa, dar parintele nu a primit si i-a dat de inteles ca nu este momentul pentru cadouri. "Lasa, atunci cand va fi…", i-a spus consilierul eparhial.
"Vrei cat mai repede, nu?"
Am aflat ulterior motivul pentru care Constantin Matei nu a primit sticla de whiskey. Raportul intocmit de staret catre Episcopie in vederea eventualei preotiri a ziaristului s-ar fi intors tot la consilierul eparhial. Astfel, expresia "atunci cand va fi" se referea la momentul in care Matei ar fi trebuit sa dea sau nu decizia finala de preotire.
Folosind recomandarea acestuia, reporterul s-a prezentat in fata staretului de la Cozia si a sustinut ca trebuie sa ajunga cat mai repede preot, deoarece vrea sa puna mana pe o parohie in Cipru. De altfel, consilierul eparhial s-a dovedit un personaj influent in Episcopia Valcea. Desi i se cerea sa incalce canoanele, Vartolomeu Andronie a acceptat sa-l ajute, ba, mai mult, staretul a recunoscut ca a inteles cat se poate de bine intentia acestuia.
» Reporter: Preacuvioase, in primul rand, parintele Matei a zis sa… Uitati o mica sticla de whiskey aici.
Vartolomeu: Multumim frumos, nici o problema! Haideti sa stam de vorba, sa vedem. Eu am inteles dintr-o data bataia Sfintiei tale. Vrei prin Cozia sa ajungi in Cipru, nu?
» R.: Da.
V.: Asa trebuia sa spui de la inceput.
» R.: Da.
V.: Parinte, frate. Eu iti spun prin prisma parintelui Matei.
Daca nu ar mai fi combinatia asta dintre Episcopie si Staretie… Eu am inteles lucrul asta. C-asa trebuia sa imi spui de la inceput.
» R.: Incerc sa fiu deschis, ca…
V.: Nu, nu. Tu ai vazut ca eu am priceput mai repede ce vrei sa imi spui tu, nu?
» R.: Da.
V.: Eu am inteles aspectul. Vrei cat mai repede, nu?
» R.: Da, da.
Spusele staretului ne-au confirmat ca pe aceasta scurtatura spre preotie se poate merge numai cu pile solide. Vartolomeu Andronie s-a aratat iritat cand reporterul i-a spus ca a absolvit doar patru ani de studii liceale teologice. Regulamentele Bisericii Ortodoxe Romane prevad ca pot ajunge preoti pe drept doar cei care au absolvit facultatea de teologie. Totusi, Vartolomeu Andronie l-a primit pe falsul om de afaceri in manastire.
Vartolomeu: Din moment ce ai recomandarea parintelui consilier, eu incerc la ora actuala sa vad ce posibili-tate am eu. Ca eu nu stau de vorba cu cineva, decat cu mine insumi. Dar nu asa repede. Ce timp ai tu la dispozitie? Ce vrei tu asa?
» R.: Cat spuneti dumneavoastra.
Vartolomeu: Vrei sa fii preot? Nu te tin 20 de ani, dar nici doua saptamani, sa nu crezi lucrul asta.
» R.: Cat considerati dumneavoastra.
V.: Pai, ce sa consider, tu trebuie sa ai un act just, din partea Bisericii, ca poti sa devii preot.
Staretul si jurnalistul au stabilit ca acesta din urma trebuie sa aiba totusi putina rabdare pana la preotire, apoi Vartolomeu l-a cazat pe reporter in chilia de protocol a lacasului. Pentru a-i face loc, de acolo a fost scoasa urgent o studenta.
V.: Sunt de acord. Cand vrei sa vii la mine?
» R.: Maine se poate?
V.: Vino intr-o saptamana. Pentru ca eu trebuie sa ma duc sa ma internez putin la Bucuresti, ca am ceva probleme.
Faptul ca reporterul era "pila" consilierului Constantin Matei a parut suficient pentru staretul Manastirii Cozia. Acesta a acceptat totusi mici atentii din partea jurnalistului, cum ar fi sapte kilograme de pastrav proaspat si cateva sticle de vin.
» Reporter: Cuvioase, am doua sticle de vin aici, e un vin special.
Vartolomeu: Da. Tine-l tu la tine acolo, cand ne intalnim, ca acum trebuie sa merg. Da? Nu te refuz.
» Reporter: V-am adus si un pastrav, era proaspat, viu.
Vartolomeu: Mi-au spus oamenii.
» R.: Si trimit si soferul
de la mine de la firma sa ia niste mieluti. Doi miei. Vii, sau cum ii vreti? Aveti o gospodarie, sau sa-i taie inainte?
V.: N-am avea noi nevoie acum, ca vine postul, stii?
» R.: Pai, da, dar macar daca aveti o gospodarie, sa-i aduc vii, sau cum?
V.: Eu zic asa, sa-i aduci la Pasti.
» R.: La Pasti, am inteles.
"E si multa sfidare si discriminare"
Pe timpul sederii sale la manastire, reporterul s-a imprietenit cu cativa dintre calugari. A aflat, astfel, ca viata la Cozia nu e intotdeauna atat de smerita cum isi imagineaza miile de turisti care ii trec pragul. Inca din prima zi, chiar mana dreapta a staretului, calugarul Dometie, l-a invatat cum poate fenta regulamentele monahale. Desi calugarilor le este interzis sa fumeze, unii dintre ei au amenajat un loc ferit, de unde pot trage linistiti din tigara.
Dometie: Daca te duci la tigara, du-te aicea in spate.
» Reporter: In spate? Cobor pe aicea?
D.: Da, da. Uite, acolo te duci.
» R.: Jos, acolo, pe malul Oltului?
D.: Da. Iesi pe gangul asta.
» R.: Pe gangul asta, cel mai bine.
D.: Dar sa nu te vada…
Manastirea are privilegiatii sai. Diferenta dintre calugari se face inclusiv la masa. In cele sapte zile cand a locuit la Cozia, reporterul a constatat ca monahii de rang inalt mananca separat de fratii si calugarii mai mici. Dintr-o discutie cu fratele Marius, a aflat ca cei din urma se plang adesea de calitatea proasta a mancarii pe care o primesc.
» Reporter: Am vazut ca ei mananca sus. Beau vin, aranjati, frumos. Nu vad pe nici unul dintre smecheri, nici Dometie, nici economu’, nici Veniamin, pe nici unul nu l-am vazut la masa.
Fratele Marius: Au bucatariile acasa. E si multa sfidare si discriminare. Eu veneam de la biserica si era ziua lui Dometie chiar, si se prajeau pulpe la bucatarie. Parca nu aveau unde sa prajeasca… Na, ca eu nu sunt pofticios, dar poate unul e pofticios. Noi ne certam cu un nebun pe care l-au dat afara pentru cinci bucati de peste si-un piureu rece si ei faceau pulpe. Bun, bun.
Jurnalistul a mai aflat ca fratii de la manastire ajung sa se bata chiar pe un borcan cu bulion sau pentru 10 lei. Fratele Marius i-a povestit reporterului ca l-a tras de barba pe Filimon, unul dintre calugarii de la Cozia.
» Reporter: Care calugar este mai de treaba? Filimon?
Fratele: L-am tras de barba pe Filimon.
» R.: Pe Filimon?
F.: Da. In biserica.
» R.: De ce?
F.: I-am dat 10 lei, sa mi-i schimbe dimineata. Apoi mi-o spus ca nu-s banii mei. L-am lasat in pace. Mi-o dat tata 30 de lei, mi-o zis sa tac din gura. Seara, mi-am adus aminte. Eram sprituit. "Ma, vezi ca-ti f…t una!" Stai sa vezi ce face prostu’. Ii spune lui Veniamin, Veniamin ii spune lui sefu’ (staretul Vartolomeu – n.r.). sefu’ zice: "Hai sa facem o sedinta". Zic: "Nu-i problema mea. Eu ma duc sa beau, sa mananc. Problema voastra. Dupa-amiaza asta nu stau aici". si dupa doua saptamani, sefu’ mi-a zis: "Ba, nu imi mai trage oamenii de barba".
Acelasi frate i-a povestit ziaristului si faptul ca la manastire calugarii se sicaneaza inclusiv din cauza femeilor care trec pe la Cozia, fie ele enoriase din zona, fie turiste.
Fratele Marius: O venit o nebuna de pe langa Sibiu. O zapacita.
» Reporter: La tine sau la calugarul Dometie?
F.: Bai, se baga peste ea, stii? Eu ma duceam la piscina, Atanasie radea. Ii spun atunci: "Ce faci, ma? Te bagi peste femeile mele, nu-ti ajunge, nesimtitule?".
» R.: Cine se baga, Dometie?
F.: Da, da.
» R.: Ii plac, ii plac.
F.: Da!
"Matei cu sefu’, ei sunt tartorii"
Calugarul Dometie, omul de incredere al staretului Vartolomeu Andronie, s-a dovedit, intr-adevar, un om descurcaret. Jurnalistul a stat de vorba cu acesta de mai multe ori. Intr-una dintre discutiile purtate chiar in chilia reporterului, Dometie i-a confirmat faptul ca drumul ales spre preotire rapida, prin Manastirea Cozia, a fost corect. Calugarul i-a spus ca, intr-adevar, consilierul eparhial, Constantin Matei, este prima veriga din acest lant: "Prima data te bagi cu Matei, dupa aceea cu sefu’ (n.r. – Vartolomeu). Dar acuma depinde de Matei. El poate sa zica la telefon: «Mai, hai sa facem ceva cu asta». Matei cu sefu’, ei sunt tartorii".
"Si ce este al nostru sa ramana aici, in manastire"
Staretul Vartolomeu Andronie a intuit chiar de la inceput ca stand in manastire cot la cot cu calugarii vom afla mai mult decat ar fi dorit domnia sa. Fara sa stie ca suntem jurnalisti sub acoperire, el ne-a sfatuit inca din prima zi sa nu povestim altora ceea ce vom vedea la Cozia.
Vartolomeu: Dar aici, fratia ta, nu trebuie nici sa te smintesti de anumite lucruri, nici sa te bagi in anumite lucruri. Fratia ta ai datoria, in primul rand, sa te concentrezi asupra slujbelor. Asa, incet, incet, ai sa te folosesti de pe urma slujbei. Adica in prima instanta sa nu apara numai un anumit interes. Nu ai venit numai cu gandul…
» R.: Eu am venit cu cel mai mare drag la slujba.
V.: Ai venit cu gandul efectiv ca sa, eu stiu asa, sa te folosesti. Nu zic sa te faci calugar sau cutare. Sa te folosesti. Trebuie sa profiti de situatia asta cat Dumnezeu randuieste sa ramai la noi. Sa te folosesti sufleteste. Sa nu te uiti nici in dreapta, nici in stanga. Cand cineva iti atrage atentia, ca poate tu nu stii toate randuielile astea. Unii calugari au mai multa intelepciune, altii mai putina, unul zice mai rastit, altul zice mai frumos. Fratia ta nu trebuie sa te superi, nu trebuie sa injuri, nu trebuie sa te chinui. Asa. si ce este al nostru sa ramana aici, in manastire.
» R.: Bineinteles.
V.: Deci nu luam de aci sa ducem in alta parte.
Investigatia noastra la Manastirea Cozia s-a oprit cu "ajutorul" Politiei din Calimanesti, care ne-a deconspirat identitatea. Agentii au incercat sa ne amprenteze, desi nu facusem altceva decat sa parcam necorespunzator in fata lacasului de cult. Politistii au sustinut ca "avem un cazier auto ciudat", doar pentru ca primisem "amenzi in mai multe locuri din tara"
Insa lucrurile aflate in cele sapte zile petrecute la Cozia si intalnirea cu IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, au fost suficiente pentru a intelege ca si in Biserica banii pot deschide usi la care altfel bati in van ani de-a randul. Ambele experiente ne-au lasat un gust amar.
Intr-o societate care inca isi cauta drumul drept, Biserica ar trebui sa fie o pepiniera de modele. Din pacate, unii dintre prelati sunt exact contrariul. Comportamentul lor pateaza imaginea Bisericii Ortodoxe si le face un mare deserviciu preotilor care isi indeplinesc misiunea cu credinta.
Regulamentele calugaresti si exceptiile
Statutul Bisericii Ortodoxe Romane (BOR) prevede ca o persoana nu poate ajunge calugar mai devreme de trei ani din momentul in care a intrat la manastire. "Tunderea in monahism se face, cu aprobarea chiriarhului (a staretului – n.r.), dupa cel putin trei ani de cercetare canonica si vietuire in manastire." Acelasi document ii lasa totusi staretului o portita de scapare. "Derogarea de la aceasta regula o poate decide numai chiriarhul, din motive misionare urgente." Statutul BOR nu explica la acest capitol care sunt acele motive urgente.
De asemenea, in documentul de baza al institutiei Bisericii se arata ca "manastirea este o comunitate de calugari sau calugarite care s-au hotarat in mod liber sa-si duca viata in infranare, saracie de bunavoie si ascultare".
Mai multe detalii despre investigatie:
Cat costa Duhul Sfant in Romania?