» Criza financiara va ingrosa buzunarele multor categorii profesionale. Specialistii in resurse umane prevad ca o vor duce bine avocatii, contabilii, consultantii, recuperatorii si psihologii.
Companiile resimt criza financiara in cifre. Scad vanzarile si incasarile, facturile sunt tot mai greu de platit si ziua scadentei pare tot mai aproape. Astfel de probleme le pot rezolva controllerii, analistii financiari, auditorii de performante financiare. "Acesti profesionisti, fie ei analisti financiari sau de business, pot deveni parteneri importanti pentru managerii companiilor", explica Anda Racsa, manager general al ABC Training Consulting. De asemenea, pot re-comanda solutii pentru reducerea costurilor si echilibrarea sistemului de incasari si plati.
Se vor cauta specialisti in diagnoza
Experta in resurse umane Mihaela Forgaciu este de parere ca se vor cauta foarte mult persoane specializate in diagnoza, cele care se vor ocupa cu "redesignul" afacerii. "Practic, o astfel de persoana iti regandeste afacerea sau face o diagnoza a activitatilor si a profitabilitatii si iti ofera o solutie – sa intri pe alta piata, sa te orientezi catre alt produs", spune Mihaela Forgaciu.
Tinerii se pare ca au inteles printre primii care sunt tendintele in piata muncii. "La masterul de la ASE – «Real Estate Economics», studentii sunt tot mai interesati de cum sa invete ca sa ajute clientii sa ia decizii inteligente", spune Ion Anghel, presedintele Uniunii Profesiilor Liberale din Romania (UPLR).
Avocatii vor fi avantajati financiar
Specialistii in resurse umane spun ca avocatii vor fi avantajati. "O gramada de societati vor avea intarzieri la plata si vor interveni tot felul de litigii rezolvate prin intermediul avocatilor, judecatorilor", spune Mihaela Forgaciu. si head-hunterul George Butunoiu apreciaza ca vor fi tot felul de falimente si fuziuni, asa ca vor avea de lucru avocatii, contabilii, auditorii. "si recuperatorii o vor duce bine", subliniaza George Butunoiu.
si asta, pentru ca, in perioada de recesiune, riscul de neplata creste. "Vor avea de castigat cei care lucreaza in colectarea de debite si specialistii in legislatie, mai ales in ceea ce priveste legislatia aplicata companiilor cu risc sau deja in situatie de faliment", spune Alina Botezatu, managing partner al companiei Perspective Group.
E timpul psihologilor
Daca psihologii nu aveau castiguri extrem de mari, de acum incolo ei se vor numara printre persoanele cu bani. La fel se va intampla si cu consilierii in cariera. "Acestia vor fi mai solicitati ca niciodata deoarece socul somajului ii va afecta pe multi. Va persista o stare de nesiguranta si descurajare, care trebuie inlocuita cu una de optimism. Victimele somajului vor apela la sfatul unui specialist pentru a trece mai usor peste problemele care le afecteaza", considera Mihaela Scarlat, consultant al firmei Advice Human Resources din Bucuresti.
Stresul va aduce si mai multi oameni la doctori, nu numai la cabinetele psihologilor. "Disperarea duce la boli psihosomatice, de exemplu, la ulcer. De aceea, cred ca serviciile medicale vor avea de castigat de pe urma crizei financiare", considera experta in resurse umane Mihaela Forgaciu.
Joburi confortabile
Slujbele din IT, cele din invatamantul superior sau din domeniul farmaceutic vor asigura angajatilor un oarecare confort, pentru ca, indiferent ce se va intampla pe piata, vor continua sa existe. "si joburile la producatorii din domeniul alimentar si lanturile de distributie din acest sector vor avea in continuare succes atat timp cat se vor plia pe preferintele consumatorilor", spune Alina Botezatu, managing partner al companiei Perspective Group. si functionarii publici, apreciaza Ariel Ungureanu, business unit manager la Barnett McCall Tech Engineering & Construction, se vor simti destul de confortabil la serviciu.
De asemenea, spune Sotiris Karagiozidis, managing partner al companiei Human Capital Solutions Group, este destul de probabil ca si acele firme care isi bazeaza politica de remunerare a angajatilor pe comisioane si bonusuri de performanta, oferite pe langa salariu, sa fie avantajate in aceasta perioada.
» Alegeti o meserie nou-aparuta
Expertii in resurse umane mai spun ca profesiile nou-aparute, precum mediator sau consilier de criza, pot fi solutii pentru un alt loc de munca. "Exista in continuare un deficit de experti in marketing, resurse umane, relatii publice, unde cererea de forta calificata de munca se va mentine", considera Alina Botezatu, managing partner la Perspective Group. Specialistii (mai ales din domeniile tehnice) si managerii de calitate vor fi in continuare cautati deoarece in piata numarul lor este in continuare redus.
Candidatul ideal
Calitati de recuperator: rabdare si perseverenta
In contextul economic actual, colectarea de creante este un domeniu in care slujbele par a fi sigure. Dezvoltarea companiilor de profil este de netagaduit. De exemplu, firma EOS KSI din Romania a crescut de la 8 angajati, cat avea la infiintare, in 2002, la 450 in prezent. De altfel, si acum firma are disponibile posturi precum referent colectare debite, agent executare silita, consilier juridic.
Fisa postului
Un colector de creante este o persoana care are in administrare portofolii de datornici de la diferiti clienti pe care trebuie sa-i determine sa-si achite restantele. De regula, el isi desfasoara activitatea telefonic, incercand sa negocieze termene de plata si esalonari.
De asemenea, el trimite scrisori catre datornici, in care le reaminteste detaliile pe care le-au stabilit la telefon. "Angajatii departamentului de colectare vorbesc la telefon cu persoanele debitoare, analizand individual fiecare caz si incercand sa afle motivele care au dus la neplata datoriei. In functie de aceste motive, gasesc o solutie de comun acord cu debitorul si negociaza un termen de plata. In afara de telefon, angajatii folosesc diverse alte instrumente de comunicare cu debitorii, pentru a le prezenta cat mai clar cu putinta situatia datoriei restante – scrisori, SMS-uri, faxuri", explica Florentina Soare, directorul de resurse umane al EOS KSI.
Jobul presupune perseverenta, rabdare, negociere, comunicare. E nevoie ca fiecare nou angajat sa aiba aceste trasaturi macar la nivel minim, ulterior avand posibilitatea sa le dezvolte.