» Piata din Romania nu va avea mult de suferit, companiile anuntand rute noi.
Marii operatori europeni au anuntat deja retragerea temporara din operatiuni a unor aeronave mai vechi, care au un consum foarte mare de combustibil, precum si desfiintarea rutelor care aduc profituri mici. La noi insa situatia sta exact invers. Operatorii low-cost au anuntat ca din toamna introduc zboruri catre noi destinatii, precum si noi frecvente pentru cursele operate deja. "Piata romaneasca de transport aerian are potential si este loc pentru multi operatori", a spus directorul companiei romanesti Blue Air, Gheorghe Racaru. Compania italiana Myair va lansa din luna septembrie zboruri directe din Timisoara catre Venetia, iar SkyEurope ar putea lansa prima cursa low-cost directa intre Bucuresti si Praga.
"In ceea ce priveste Romania, nu numai ca nu vom reduce capacitatea de zbor, ci vom incerca sa mai lansam o ruta noua din toamna sau primavara, spre Praga", a declarat Krassimir Tanev, directorul de vanzari al companiei low-cost SkyEurope. In acelasi timp, Wizzair a marit numarul de zboruri saptamanale intre Bucuresti si Milano, de la patru la sapte, si va deschide o noua baza la Timisoara, de aici urmand sa zboare, din 17 decembrie, catre Roma, Londra si Dortmund, urmand ca din luna martie a anului viitor sa efectueze curse si spre Milano, Venetia, Paris, Barcelona si Venetia. Compania britanica EasyJet va zbura zilnic de la Bucuresti la Madrid, incepand cu 26 octombrie, si surse din piata spun ca va redeschide in luna martie a anului viitor cursa Bucuresti-Londra.
Operatorii aerieni au gasit cum sa compenseze scumpirea combustibilului fara a recurge la solutiile de criza aplicate in restul lumii. Este vorba, in primul rand, despre adoptarea la scara larga a taxelor "de sacrificiu": taxa de bagaj si a ceea ce se numeste "fuel surchage" – o alta taxa introdusa pentru a compensa pretul barilului de petrol. Insa aplicarea acestora nu este o regula generala, fiecare companie avand o politica proprie.
Dintre companiile low-cost care opereaza pe piata romaneasca, EasyJet, SkyEurope si Myair au renuntat la ultima taxa, dar au majorat, luna trecuta, taxa pentru bagajul de cala.
Liderul de piata, Blue Air, are o taxa de 7,5 euro pentru fiecare zbor, dar nu practica taxa de bagaj. "In cazul mentinerii acestui ritm de crestere (n.a. – la pretul kerosenului), nu excludem o majorare a tarifelor cu aproximativ 5%", a spus Racaru.
"Piata aeriana din Statele Unite este, probabil, mult mai afectata decat cea europeana, deoarece companiile incaseaza dolari de la pasageri si platesc combustibilul tot in dolari", a explicat Tanev. In schimb, operatorii europeni fac majoritatea incasarilor in euro si platesc pentru kerosen in dolari. Datorita deprecierii dolarului in raport cu moneda europeana, impactul cresterii pretului la combustibil este mai mic in tarile europene decat in Statele Unite, Canada sau Australia.