0.4 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialTAROM se apara de teroristi cu mecanici de intretinere

TAROM se apara de teroristi cu mecanici de intretinere

Compania aeriana TAROM isi protejeaza pasagerii de o eventuala amenintare terorista cu un serviciu format in mare parte din fosti mecanici de intretinere. Cei mai multi dintre agentii de la "Tarom Security" nu sunt selectati si instruiti in mod special, cum de altfel spun si prevederile Conventiei de la Chicago referitoare la aviatia civila internationala. Aceasta anomalie este recunoscuta inclusiv de directorul general al Tarom, Gheorghe Barla, care ne-a declarat ca agentii sai de securitate nu au nici macar licenta de escorta. Inainte de 1989 pasagerii de la Tarom erau aparati de luptatori ai securitatii special antrenati cunoscuti sunb numele de "soimi". In 1996 acest serviciu a fost reinfiintat, dar s-au folosit mecanicii de intretinere de la avioane, care urmau sa fie dati afara deoarece nu mai corespundeau noilor tehnologii.

 

Nimeni nu si-a pus atunci problema ca acesti oameni nu ar fi in stare sa intervina eficient in cazul unei amenintari teroriste deoarece la inceput trebuiau doar sa pazeasca bagajele. Rolul lor a devenit foarte important mai ales dupa atacul terorist din 11 septembrie 2001, cand au trebuit sa asigure securitatea pe toate cursele Tarom. Astazi ei sunt folositi doar pe cursele in care circula oameni deportati, condamnati si transferati in alte tari sau declarati indezirabili.

 

De mai bine de 10 ani, compania aeriana TAROM se pazeste de o eventuala amenintare terorista cu un serviciu format in mare parte din oameni fara pregatire speciala. Majoritatea agentilor de la "Tarom Security" sunt de fapt fosti mecanici de intretinere a avioanelor de care compania nu a mai avut nevoie deoarece nu mai corespundeau noilor tehnologii. Lipsa personalului specializat din companie contravine si Conventiei de la Chicago, una dintre legile fundamentale ale aviatiei civile internationale.

Serviciul de securitate de pe cursele Tarom, cunoscut sub indicativul "soimii", era format inainte de 1989 din luptatori ai Securitatii special antrenati pentru lupta antiterorista, prezenti "in civil" la bordul aeronavelor.
Desfiintat in 1990, serviciul "Tarom Security" a fost reinfiintat in urma cu 12 ani. Nu cu "uslasi", jandarmi sau alti baieti cu pregatire de lupta, ci cu mecanicii de avion "tehnica est", care prisoseau dupa trecerea companiei la motoarele si aparatura occidentala. Marian Pamfiloiu, liderul sindicatului tehnic din cadrul Tarom, ne-a marturisit, cu mandrie chiar, ca el este unul dintre initiatorii acestei masuri: "Am reusit, cu acea ocazie, sa-mi salvez multi dintre colegi de la concediere". Nimeni nu si-a pus atunci problema riscului major de securitate, deoarece atributiile initiale ale agentilor erau doar de paza a bagajelor. Situatia a evoluat insa rapid pentru paznicii de bagaje care au ajuns sa execute misiuni din ce in ce mai riscante, intre care si cele de escortare a detinutilor periculosi. Serviciul e compus in prezent din 25 de "soimi", 18 dintre acestia fiind "la baza" mecanici de aviatie, ne-au confirmat surse din cadrul serviciului.

"Mi-a fost si groaza in multe situatii sa ma gandesc ca unii dintre colegii mei ar putea fi confruntati cu situatii de mare risc. stiam ca nu pot face fata, majoritatea sunt in situatia aceasta. Cred ca am avut mare noroc ca nu s-a intamplat nimic pana acum!", ne-a declarat unul dintre membrii "Tarom Security".
Riscul a fost cu atat mai mare cu cat, argumenteaza sursa, serviciul a fost tot mai intens solicitat dupa atentatul din 11 septembrie 2001, cand s-a dat ordin ca "soimii" sa fie prezenti la bordul aeronavelor, cu misiuni specifice pe timpul zborului. Aceste misiuni au fost intrerupte dupa trei ani, cand Rodica Odobescu, director in Tarom pe atunci, a considerat ca nu mai este necesara prezenta inspectorilor de securitate de zbor pe toate cursele. Dupa aceea, agentii au continuat sa indeplineasca misiuni de escortare a pasagerilor deportati, avand probleme judiciare, condamnati si transferati sub auspiciile Conventiei de la Strasbourg privind transferul condamnatilor si de repatriere a cetatenilor declarati indezirabili.

 

 

» Conflict de munca
In urma cu mai putin de o luna, conducerea Sindicatului Siguranta Zborului a deschis un conflict de munca cu Tarom. Doua dintre revendicari sunt majorarea salariala cu 30% si marirea indemnizatiei pe cursa escortata. Conflictul a fost declansat de sefii sindicatului, Pascu Narcis, Dragan Dumitru si Szabo Adrian, toti trei fosti mecanici de aviatie.

 

 

Directorul Tarom: "Nu m-as simti in siguranta!"
Gheorghe Barla, directorul general al Tarom, recunoaste ca agentii de securitate nu au decat un curs facut la scoala Superioara de Aviatie si ca nu au nici macar licenta de escorta. El ne-a confirmat totodata ca este necesara reformarea acestui serviciu, mai ales in contextul in care Tarom urmeaza sa adere la Alianta aviatica SkyTeam (din care mai fac parte 11 mari companii, intre care Air France, Delta, KLM si American Arlines).

» R.l. Considerati ca este necesar ca pe aeronavele TAROM sa aveti personal de securitate asa cum se prevede in Conventia de la Chicago, adica personal guvernamental, selectat si instruit special?
Gheorghe Barla: In mod evident, aceasta necesitate este tot mai acuta.

» Actualul serviciu Tarom Security indeplineste aceasta conditie?
G.B. Nu, nu indeplineste aceasta conditie.

» Este necesar sa actionati in acest sens data fiind si posibila aderare la SkyTeam?
G.B. Fara discutie. Mai ales avand in vedere si ca pericolul terorist devine tot mai amenintator.

» Dumneavoastra, ca pilot comandant de aeronava, v-ati simti in siguranta sa stiti ca sunteti aparat la bord de un mecanic fara pregatire speciala?
G.B. Sincer, nu!

 

 

» Conventia de la Chicago, incalcata
Potrivit Conventiei de la Chicago privind aviatia civila internationala, insusita de Romania, agentii de securitate de la bordul aeronavelor inregistrate intr-un stat membru "fac parte din personalul guvernamental selectat si instruit in mod special, luand in considerare aspectele de securitate si de siguranta necesare la bordul unei aeronave".

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă