3 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăSpecialPhilippe Claudel: "Ar trebui acordata mai multa incredere scenaristilor"

Philippe Claudel: „Ar trebui acordata mai multa incredere scenaristilor”

» Minimalist, dar plin de duiosie, umor si inteligenta, "Persepolis" a cucerit publicul la spectacolul de deschidere.
» Printre invitatii celei de-a XI-a editii a festivalului se numara si Philippe Claudel, care a facut marti un tur de forta.
» Festivalul aduce pana pe 2 decembrie 31 de filme in patru sali bucurestene, dupa care va pleca, in doze mici, spre Cluj-Napoca, Timisoara si Iasi.

Deschiderea celei de-a XI-a editii a festivalului Filmului Francez, care a avut loc luni seara la Cinema Pro, a sunat intr-adevar a deschidere de festival. Prezentarile au fost facute de cineva (jurnalistul Constantin Dragan) care a vorbit si in romana, si intr-o franceza perfecta, au fost si trei invitati care au fost poftiti pe scena sa spuna doua vorbe, traduse oglinda de un interpret. Chiar daca spectatorii susoteau in timpul asta, ieseau sa vorbeasca la telefon sau isi cautau locurile, cei trei invitati nu s-au eternizat pe scena, simtind ca spectatorii – in marea majoritate tineri – venisera de fapt sa vada filmul de animatie "Persepolis", posesorul Premiului Special al Juriului de la Cannes (obtinut in acest an). "Nu cred ca exista un raport intre un scriitor bun si un scenarist bun", a spus Philippe Claudel, scriitor si scenarist, laureat al Premiului Goncourt des Lycéens, care luni a avut o agenda foarte incarcata, incheind ziua la Cinema Pro. "Unii dintre noi le exercita pe amandoua, dar fiecare dintre ele tine de o pasiune comuna, si anume aceea de crea imagini – cu cuvintele sau cu pelicula. Cred ca ar trebui acordata mai multa incredere scenaristilor care au suficienta imaginatie pentru a-si crea propria opera", a mai spus Philippe Claudel, referindu-se la voga ecranizarilor care i-ar pune in umbra pe scenaristii talentati.
In acest an, Institutul Francez si Ambasada Frantei au adus mai multi invitati la Bucuresti. Pascale Brenstein conduce relatiile exterioare la FÉMIS (fosta IDHEC), cea mai importanta scoala de film din Franta. Jean-Jacques Bouant e codirectorul sectiei Imagine la aceeasi scoala, iar Thomas Favel absolvent al IDHEC. Ei s-au intalnit deja cu studentii si profesorii de la UNATC, prilej pentru Pascale Brenstein sa remarce ca intre cele doua scoli exista multe puncte comune, printre care si acela ca amandoua pregatesc profesionisti pentru toate meseriile din cinematografie. Scurtul speech al profesoarei a fost in parte amuzant, pentru ca aceasta nu a putut sa nu se refere si la Cristian Mungiu si la "nouvelle vague"-ul romanesc si sa spuna, curios, ca "din cauza noului val romanesc suntem azi aici".
Dupa deschiderea oficiala facuta de E.S. dl Henri Paul, ambasadorul Frantei la Bucuresti, a urmat in fine asteptata proiectie, sala pe trei sferturi plina reactionand bine la povestea autobiografica spusa de Marjane Satrapi (cu ajutorul lui Vincent Paronnaud). "Persepolis" se foloseste de animatie (una foarte simpla, minimalista, cu precadere in alb-negru) si de inocenta genului pentru a face prin istoria personala a autoarei istoria ultimilor 40 de ani ai Iranului, trecand prin detronarea sahului si revolutia islamista cu persecutiile si machismul ridicate la rang de lege de comisarii revolutiei. In ciuda subiectului, filmul ajunge foarte usor la public pentru ca are foarte mult umor, o candoare care inmoaie inimile, dialoguri si comentarii pline de miez si niste personaje pe care iti vine sa le iei acasa. Marjane Satrapi, care acum traieste in Franta si e aclimatizata la modul de viata european, gaseste tonul perfect si detasarea necesara confruntarii propriului trecut si a ambelor forme de intoleranta – cea resimtita acasa si cea suferita in primii ani europeni. Filmul, care are deja subtitrari romanesti, va intra si pe marile ecrane de la noi pe 11 aprilie 2008.

Inainte de a participa la deschiderea Festivalului Filmului Francez, Philipe Claudel a venit la Libraria Carturesti, unde a vorbit despre romanul sau recent aparut in limba romana, "Suflete cenusii", primul dintr-o trilogie, dar si despre romanul care incheie trilogia, "Rapport de Brodeck", pentru care a primit, nu cu mult timp in urma, Goncourt des Lycéens. "Ma intereseaza povestea, nu atat sa-mi povestesc propria viata, care nu e chiar atat de interesanta", spune Claudel, care si-a plasat actiunea acestei trilogii in proximitatea razboiului. Pentru ca, explica tot Claudel, este interesat de observatiile asupra conditiei umane in circumstante dificile, in timpul razboiului si dupa razboi. "Vreau sa ridic intrebari asupra umanitatii si asupra conditiei umane. Vreau sa scriu carti cu care cititorul sa-si petreaca timpul, dar care sa-l determine sa-si puna niste intrebari". De aceea Claudel dezvolta intrigi politiste care sa-i permita sa strecoare tesatura de probleme. De exemplu, "Suflete cenusii" debuteaza cu moartea unei fetite, iar autorul spune ca a vrut sa faca o paralela intre doua crime: "Crima asupra copilei si cea uriasa, asupra umanitatii. Ce e mai inuman: moartea unui copil sau moartea a milioane de oameni? Amandoua sunt crime ingrozitoare". In "Rapport de Brodeck", "am vrut sa scriu o parabola, in care sa nu conteze amplasarea spatiala si temporala. Brodeck trebuie sa scrie un raport in care sa explice o crima colectiva comisa. Povestind, scriind acest raport, Brodeck ajunge la propria memorie, pentru ca Brodeck este un supravietuitor al lagarelor de concentrare". "Rapport de Brodeck" va aparea in limba romana cel mai probabil in toamna anului viitor, tot la Editura Polirom.
"Ce ma intereseaza in literatura este tragicul", a mai spus Claudel. "Cartile mele nu sunt triste, sunt tragice. Tragic este sa analizezi natura umana, frumusetea si contradictiile ei. Romanul este ca un microscop, ca o lupa pusa asupra unui individ sau asupra societatii: prin intermediul literaturii ne intelegem mai bine ca indivizi", a mai spus prozatorul, adaugand ca il preocupa rolul limbii in punerea in scena a tragicului.

 

Programul zilei
» Sala "Elvira Popescu" – "Molière", de Laurent Tirard, de la ora 18.00, si "Les Témoins" de André Téchiné, de la ora 20.30 (film prezentat de Magda Mihailescu).

» Cinema Europa – "La Californie", de Jacques Fieschi, de la ora 18, urmat de la ora 20.30 de "Une aventure" de Xavier Gianolli (in cadrul sectiunii "Prim-plan cu Ludivine Saigner").

» Cinema Cityplex, Sala 1 – "Persepolis", de Marjane Satrapi si Vincent Paronnaud, de la ora 18.00, urmat de "Boarding Gate", de Olivier Assayas, de la ora 20.30.

» Cinema Cityplex, Sala 2 – "Les Destinées sentimentales" (ora 18.00) si "Fin août début septembre" (ora 20,30), ambele realizate de Olivier Assayas.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă