» Posibile incalcari ale legislatiei privind ajutorul de stat.
» stergerea datoriilor a fost legala, insa nu a existat avizul Consiliului Concurentei.
» Mittal Steel Roman ar putea returna ajutoarele primite.
Autoritatile de reglemen- tare ale Uniunii Europene au deschis ieri procedura de investigare in legatura cu posibile incalcari ale legislatiei europene referitoare la ajutorul de stat in cazul vanzarii uzinei Petrotub Roman catre Mittal Steel, relateaza Reuters.
"Comisia trebuie sa verifice daca reesalonarile si stergerea datoriilor trec asa-numitul test al operatorului economiei de piata, adica daca aceasta privatizare a fost mult mai avantajoasa din punct de vedere economic pentru autoritatile de stat decat lichidarea companiei", se mentioneaza intr-un comunicat al Comisiei Europene.
Reprezentantii CE au mentionat ca exista posibilitatea ca Romania sa fi incalcat legislatia cand a sters sau a reesalonat datoria grupului ce se ridica la 26 milioane euro (36,6 milioane dolari) cu ocazia privatizarii care a avut loc in urma cu patru ani.
In cazul in care se va stabili ca sumele primite drept ajutor din partea statului au fost acordate ilegal, Mittal Steel Roman, producator de tevi si conducte (denumita Petrotub inainte de privatizare) va trebui sa le returneze.
"Ajutorul a fost acordat in 2004, inainte ca Romania sa devina stat membru al Uniunii Europene. Petrotub s-a privatizat la pachet cu Siderurgica Hunedoara. A fost un proces transparent, datoriile s-au sters conform legislatiei. Doar ca procedura nu a mai apucat sa fie autorizata de Consiliul Concurentei. Nu a existat o corelare intre masurile AVAS, Ministerul Finantelor si Consiliul Concurentei. Petrotub nu e un caz singular, sunt mai multe situatii de acest gen, dar sumele sunt mai mici", ne-a declarat ieri Petru Ianc, director general la Directia Generala Politica Industriala si Competitivitate din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor.
Combinatul Mittal Steel Roman (fost Petrotub) a fost preluat de grupul siderurgic Mittal, care mai detine in Romania fostele combinate Sidex Galati, Siderurgica Hunedoara, Tepro Iasi, precum si operatorul portuar Romportmet Galati.
"In 2004, s-a incheiat negocierea cu UE inclusiv la Capitolul Concurenta, unde era vorba si de siderurgie. Partea romana a prezentat programul national de restructurare si planul de viabilitate pentru 6 companii care primisera ajutor de stat. S-a discutat atunci de 6 mari combinate care erau monitorizate, nu si de Petrotub. Cei de la Bruxelles nu erau interesati atunci de producatorii de laminate, fiind concentrati pe uzinele care produceau otel lichid", a precizat Ianc.
Desi privatizarea s-a facut inainte de integrare, Tratatul de aderare semnat de Romania contine prevederi conform carora Comisia Europeana poate controla ajutoarele oferite pentru restructurarea industriei siderurgice chiar si inainte de data aderarii.
NEGOCIEREA
» Concurenta
In anul 2004, CE nu monitoriza producatorii de laminate, ci uzinele de otel integral.
Cand s-au incheiat negocierile cu UE, inclusiv la Capitolul Concurenta, Romania a prezentat planul de viabilitate pentru sase mari combinate.
LEGALITATEA
» Datorii
Ajutorul a fost acordat inainte ca Romania sa devina stat membru al UE. Petrotub s-a privatizat la pachet cu Siderurgica. A fost un proces care a respectat legislatia. Procedura nu a mai apucat sa fie autorizata de Consiliul Concurentei.
PROCEDURI
Sub lupa, si Tractorul
CE a mai deschis marti o procedura de investigatie, tot referitoare la ajutorul de stat, si in cazul vanzarii societatii Tractorul catre Flavus Investments SRL in iulie 2007. In replica, AVAS sustine ca vanzarea activelor Tractorul nu incalca principiile UE. "Restrictiile aplicate lichidatorului in ce priveste licitatia pentru vanzarea activelor Tractorul nu contin elemente de ajutor de stat, se aplica pe o perioada limitata de timp dupa lichidare si nu ar trebui considerate ca restrictionand principiile UE", au explicat ieri reprezentantii AVAS. Autoritatile romane au conditionat privatizarea Tractorul de mentinerea unui anumit nivel al activitatii economice, pe o perioada de zece ani, si reangajarea fostilor angajati ai uzinei. "Confirmarea faptului ca strategia aleasa a fost cea optima reiese din achizitionarea caietului de sarcini aferent intregului activ de catre 15 ofertanti, inscrierea efectiva cu depunerea garantiei de aproape patru milioane euro a sapte ofertanti si competitia in faza finala a licitatiei intre patru ofertanti", mai spun sursele citate.