Acum 50 de ani era lansat în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt un model sport care avea să facă istorie. Se numea Porsche 911 şi era înlocuitorul unui model mai vechi, Porsche 356. Însă cele două modele aveau un strămoş chiar mai vechi.
Porsche 911 a fost gândit de la început ca o evoluţie a modelului 356, care la vremea lui, în 1948, era primul model care ajungea pe piaţă cu sigla Porsche pe el. Totuşi 356 avea un strămoş, Volkswagen Beetle, „broscuţa” lansată în 1938 care a rămas una dintre cele mai populare maşini din istorie. Câteva trăsături ale lui Beetle pot fi găsite şi azi pe Porsche 911, cum ar fi farurile rotunde şi motorul montat în spate.
În galeria foto de mai sus poţi vedea toate generaţiile de Porsche 911, dar şi imagini cu Porsche 356 şi Volkswagen Beetle.
Succesul Porsche 911 s-a făcut remarcat o dată cu victoriile câştigate în cursele de maşini, ceea ce a făcut ca 911 să fie considerat de-a lungul timpului unul dintre cele mai de succes modele din competiţiile auto, mai ales atunci când ne referim la celebra Cursă de 24 de ore de la Le Mans.
Din 1963 au fost produse şapte generaţii ale sportivei germane, însă la nivel de design a fost preferată tot timpul o linie conservatoare. Dacă pui un model din 1963 lângă unul din 2012 îţi vei putea da seama cu uşurinţă că este vorba despre aceeaşi maşină, care a evoluat în timp. În timp ce în industria auto se încurajează schimbările de la o generaţie la alta, Porsche poate fi considerat o excepţie de la regulă.
Unii au criticat linearitatea generaţiilor Porsche 911. Însă faptul că s-a păstrat forma tradiţională şi modificările au fost minore este unul dintre cele mai bune lucruri care au avut loc în istoria Porsche. De regulă când suntem mici desenăm o maşină în două feluri, lucru observat şi în cadrul diferitor studii de marketing. Prima formă este definiţia exactă pentru sedan, model pătrăţos din trei corpuri, iar a doua formă este un Porsche.
NOUL SsangYong Rodius. Câţi chinezi crezi că încap într-un MPV…uriaş?
La nivel de design printre cele mai vizibile modificări aduse în timp lui 911 sunt cele de la nivelul botului maşinii. Spre exemplu un model din 2012 are botul mai bombat decât ale unuia din anii ’60. De asemeni coupeul sportiv a crescut în proporţii, interiorul devenind din ce în ce mai spaţios. Până şi locurile din spate, principala nemulţumire a publicului, sunt acum mai încăpătoare.
Porsche 911 a fost iute ca o rachetă încă de la început. Avea un motor de circa 130 CP şi atingea o viteză maximă de 210 km/h, performanţe demne de luat în seamă în anii ’60. Acum, după 50 de ani vorbim deja de un motor de 400 CP şi o viteză maximă care depăşeşte 300 km/h în cazul lui 911 Carrera S. Acceleraţia de până la 100 km/h este realizată în doar 4,3 secunde în cazul cutiei de viteze automate.
Modelul 911 s-a identificat cu istoria Porsche, fiind cel mai vechi din gama de automobile a constructorului german. A reputat succese, însă s-a confruntat şi cu probleme, cum ar fi cele de ordin financiar. Din cauza vânzărilor scăzute Porsche a decis extinderea gamei în ultimii ani, apărând modele precum Boxter, Panamera sau Cayenne, ultimul fiind considerat compromisul care a salvat Porsche.
Porsche 911 rămâne una dintre cele mai frumoase maşini sport de serie. A fost vândut în 820.000 de exemplare din 1964, când a ajuns prima dată pe piaţă şi până azi. A apărut în numeroase producţii cinematografice. Ultima generaţie a fost lansată în 2012.