Tehnologia ne schimbă viețile zi de zi, dincolo de faptul că îmbunătățește numeroase modele de business. La finalul anului 2021 și pornind înspre 2022, tehnologia nu mai este un mister pentru majoritatea generațiilor care trăiesc astăzi. Fie că vorbim de o simplă conversație video pe WhatsApp sau ne ducem înspre automatizarea completă a caselor sau, inclusiv un om bionic, care este integrat cu senzori de monitorizare a sănătății.
Petrecem din ce în ce mai mult timp în lumea digitală, chiar dacă nu stăm la calculator sau pe telefon. De la conținutul pe care-l consumăm, la modul în care cumpărăm alimente sau cum le analizăm cu ajutorul gadgeturilor inteligente.
Tehnologia este într-un moment de cumpănă în care se pregătește să schimbe viețile oamenilor pentru totdeauna, o adevărată revoluție a digitalizării ce va avea un impact și mai mare decât revoluția industrială sau Revoluția WWW de la începutul anilor ‘90. Iată câteva metode prin care o va face.
Tehnologia devine comunicațională
În 2021 oamenii au folosit în continuare cu precădere tastatura pentru a comunica. Dar tehnologia promite să transforme acest lucru. De la începutul anului 2020, când am fost nevoiți să muncim de la distanță, am fost dependenți de comunicarea intermediată prin tastatură. Dar acest lucru a adus și la identificarea unor probleme de comunicare. Așadar, ne pregătim să facem tranziția către comunicare video și audio integrată.
„Consumatorii nativi digitali vor simți nevoia ca brandurile să se adapteze modului în care aceștia comunică. Astfel, companiile vor fi nevoite să întâlnească utilizatorul prin comunicare scrisă, video sau audio folosind cele mai inovatoare unelte disponibile”, spune Andra Metz, Corporate branding & Digital Marketing Manager la NTT DATA Romania.
Dorința oamenilor de a publica un conținut cât mai divers online este revelată și de studiile ce arată că 80% din postările de pe Twitter conțin, pe lângă text, și imagini sau video-uri.
De asemenea, platforme audio precum Clubhouse s-au dezvoltat, iar marii jucători din tehnologie au lansat și ei produse asemănătoare, cum ar fi Twitter Spaces sau Facebook Rooms. Acest lucru demonstrează că oamenii vor o diversitate de medii comunicaționale. Dacă un videocall poate fi obositor, conform studiilor, un call audio e mai benefic. În plus, consumatorii încep să comunice foarte divers cu brandurile, de la conversații audio, la chat, la interacțiuni cu asistenți vocali pe care îi au în casă.
Simplificarea prin adopția unor tehnologii deja existente, dar care sunt transformate, va marca viitorul nostru.
Automatizarea caselor
Biroul s-a mutat în casele noastre, iar dincolo de investiția în confortul personal, tehnologia a transformat interacțiunile. În momentul de față conceptul de smart home este la îndemâna oricui, iar automatizarea se va dezvolta și mai mult pe termen mediu. Dincolo de becuri și prize inteligente, utile pentru controlul consumului, dispozitivele din casă vor fi conectate în curând la un hub central care ne va oferi date, iar atunci când oamenii nu sunt acasă le va oferi o siguranță suplimentară.
De asemenea, românii devin mari fani ai dispozitivelor ce automatizează casele. 67% din românii întrebați în cadrul unui studiu Reveal Marketing Research spun că ar fi interesați de dispozitive de tip Smart Home. Ei ar alege să le pună în bucătărie, dormitor sau living. Această automatizare poate însemna o comunicare cu un asistent virtual de tip Alexa, Google Home sau Apple Homepod, dar și automatizarea luminilor, un termostat inteligent sau electrocasnice conectate în Cloud și controlate cu telefonul mobil.
Potrivit studiului, cei care declară că își doresc să integreze dispozitive smart în locuință cred că folosirea unor astfel de dispozitive contribuie la un confort sporit în căminul propriu (56%). Românii consideră că a trăi smart înseamnă să-și optimizeze spațiul de acasă, dar și planfiicarea consumului și reducerea risipei alimentare.
Transformarea transportului personal
Dacă vorbim de transportul personal, acesta este deja influențat de tehnologie. Mașinile sunt conectate la telefoane, electrificarea este un trend care crește și în România, unde peste 12% din achizițiile de automobile în 2021 au fost de mașini hibride sau electrice, conform statisticilor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Cu toate acestea, tehnologia va permite următorul pas în transporturi. Mașinile vor deveni autonome mai devreme sau mai târziu, iar orașele vor fi conectate. Deținerea unei mașini personale va fi un lucru al trecutului, pentru că vom avea practic o mașină autonomă care va putea fi folosită în restul zilei de ceilalți în timp ce va produce bani în sistem de ridesharing.
Modelele actuale de transport se vor modifica radical, pentru că livrările se vor putea face cu mașini autonome sau cu roboți de transport de mici dimensiuni. Autobuzele autonome sunt testate deja în mai multe orașe din lume și vor fi cel mai simplu de implementat cât timp vor avea o bandă dedicată lor.
Inițiativele digitale din domeniul transportului în momentul de față pornesc de la vehicule conectate, sisteme inteligente de străzi și autostrăzi, puncte de încărcare pentru mașini electrice, dar și conceptul de carsharing fără deținerea unui automobil.
„Lumea digitală are potențialul de a ajuta sistemele de transport să evolueze, dar soluțiile trebuie concentrate pe nevoile oamenilor și pe îmbinarea dintre fizic, digital și interacțiune umană”, spune Gordon Loader, specialist în transformare digitală.
Metaverse – turismul viitorului?
Metaversul este un concept ce îmbină realitatea augmentată și realitatea virtuală. A fost popularizat în 2021 de Mark Zuckerberg prin lansarea Meta, compania-mamă a Facebook. Zuckerberg mizează pe un viitor unde vom folosi o cască de realitate virtuală pentru a ne duce la birou și ne vom întâlni cu avataruri ale colegilor, ne vom duce la film de pe canapea, iar concertele viitorului ar putea avea loc în metavers.
Dar o teorie din ce în ce mai întâlnită este transformarea turismului prin metavers. În ultimii doi ani călătoriile au fost afectate de pandemie. De asemenea, oamenii nu au timp să ajungă în toate locurile la care visează. Din acest motiv, specialiștii vorbesc despre turismul viitorului unde ne vom putea duce pe insule sau țări virtuale în metavers care vor fi dedicate relaxării.
În momentul de față, așa cum oamenii cumpără adrese web, pot cumpăra bucăți de teren virtual în metavers. În aprilie 2021 o bucată de teren în Decentraland, un metavers creat anul trecut, a fost achiziționat pentru 572.000 de dolari.
„Cea mai evidentă întrebare este dacă metaversul va înlocui nevoia sau dorința de a călători în lumea reală. Putem vedea cum munca virtuală a devenit obișnuință și a fost accelerată mai mult decât își imagina oricine în timpul pandemiei”, spune Matthew Chapman, Chief Technical Officer la Vibe.