Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Secretele unui regim de slăbire eficient

Dacă ai câteva kilograme în plus şi vrei să slăbeşti, trebuie să începi o dietă sănătoasă şi echilibrată, să eviţi produsele de slăbit din comerţ, precum pastilele, shake-urile sau batoanele, şi să nu ...

Share

Elena David 0 comentarii

26.11.2010 - 18:08

Dacă ai câteva kilograme în plus şi vrei să slăbeşti, trebuie să începi o dietă sănătoasă şi echilibrată, să eviţi produsele de slăbit din comerţ, precum pastilele, shake-urile sau batoanele, şi să nu renunţi la pâine, care previne obezitatea. În plus, poţi mânca liniştit iaurt, sana sau kefir, în cazul în care nu te-ai săturat sau ai sărit peste o masă, te sfătuieşte Lygia Alexandrescu, nutriţionist la clinica Natural Silhouette din Capitală.

Reporter: Când ar trebui să ne facem griji în privinţa kilogramelor în plus? Care este greutatea raportată la înălţime, la care, odată ajunşi, este necesar să slăbim?

Lygia Alexandrescu: Există formula lui Quetelet, care dă indicele de masă corporală. Se împarte greutatea la pătratul înălţimii, iar rezultatul trebuie să fie între 19 şi 25, dacă numărul kilogramelor este normal. Între 25 şi 30 vorbim despre supraponderabilitate, iar un rezultat de peste 30 indică obezitate, apoi diverse grade de obezitate morbidă.

Pentru o înălţime de 1,65 de metri, o femeie sănătoasă nu ar trebui să cântărească mai mult de 65 de kilograme, iar un bărbat de 1,75 de metri ar trebui să aibă până în 75 de kilograme. Orice om cu bun simţ îşi dă însă seama dacă, în raport cu ceilalţi, este supraponderal.

R: Care sunt problemele de sănătate la care ne expunem în cazul supraponderabilităţii?

L. A.: În primul rând, creşterea colesterolului, apariţia diabetului, riscul de infarct, apariţia bolilor metabolice şi disconfortul fizic. Nu mai poţi merge la cumpărături, nu te poţi lega la şireturi, apar tulburările de somn, precum insomnia, apneea. În al doilea rând, este şi o problema socială: devii stigmatizat, pentru că lumea este crudă şi în momentul în care ai probleme foarte mari de greutate intervin ironiile.

R: Există vreo grupă de vârstă mai afectată de kilogramele în plus?

L. A.: La persoanele în vârstă problemele se acumulează, pentru că organismul este mai slăbit, dar obezitatea trebuie să fie combătută din copilărie. Riscul cel mai mare îl au însă cei peste 30 de ani, la care intervin stresul şi lipsa preocupării pentru sine, din cauza programului infernal de lucru, la care toţi suntem expuşi.

Sportul nu este obligatoriu la dietă

R: Au voie copiii să ţină regim de slăbire?

L. A.: Cei mici nu ţin dietă, ci trebuie să aibă un regim echilibrat. Li se scot din alimentaţie dulciurile, grăsimile, şi se reechilibrează greutatea.

R: Sunt necesare analizele medicale înainte de a începe un regim de slăbire?

L.A.: Fiecare pacient trebuie să îşi facă un set de analize înainte de a ţine o dietă. Apoi, în funcţie de nevoi, se creează un program personalizat de slăbire.

R: Câte kilograme pe lună date jos reprezintă un ritm sănătos de slăbire?

L. A.: Ritmul ideal este de un kilogram pe săptămână, maxim un kilogram şi jumătate. Prin urmare, patru kilograme pe lună sunt suficiente.

R: Există vreo perioadă din an mai potrivită pentru dietă?

L. A.: Iarna simţim nevoia să mâncăm cald şi în cantitate mai mare. Se lasă seara mai repede, ajungem mai devreme acasă şi simţim nevoia să ronţăim mai mult. Prin urmare, reacţia de îngrăşare este normală iarna, dar primăvara şi vara putem scăpa kilogramele acumulate. Vara avem la dispoziţie multe fructe, şi, în plus, transpirăm foarte mult, bem mai multă apă, iar pofta de mâncare este mai scăzută.

R: Este obligatoriu ca o dietă să fie însoţită de sport şi alte proceduri de slăbire?

L.A.: O dietă include alimentaţia echilibrată şi mişcarea. Restul sunt adjuvante, mai mult sau mai puţin utile. Dacă sunt făcute medical, sunt bune, dacă sunt făcute însă cosmetic, rezultatele nu sunt satisfăcătoare. O dietă trebuie însoţită de 45 de minute de mişcare pe zi, nu neapărat sport.

Când te dai jos din pat dimineaţa, foloseşti nişte muşchi. Dacă cobori din autobuz cu o staţie mai devreme sau laşi maşina mai departe de locul de muncă, se consideră că faci mişcare. Nu este neapărat nevoie de sală, care a devenit mai mult o formă de socializare.

Pâinea previne obezitatea

R: Ce ne îngraşă ce mai tare? Stresul, numărul mare de calorii, combinaţiile alimentare nepotrivite sau ora la care mâncăm?

L. A.: Stresul nu îngraşă, este doar o stare care îţi dă senzaţia că vrei să mănânci şi duce la încapacitatea de a face diferenţa între foame şi apetit. Mâncăm atunci când suntem nervoşi sau agitaţi, dar nu de nevoie. Foamea este o necesitate, iar apetitul este un răsfăţ, o nevoie nejustificată, care trebuie controlată şi combătută.

Combinaţia dintre alimente este însă foarte importantă. Spre exemplu, iaurtul este un aliment sănătos, cerealele la fel, dar combinaţia lor îngraşă. Tocmai de aceea, iaurturile de acest tip de pe piaţă nu sunt recomandate în cura de slăbire. La fel, pâinea şi carnea sunt sănătoase, dar combinate, îngraşă.

R: Câte mese pe zi trebuie să avem atunci când vrem să slăbim?

L.A. Atât în cazul unei diete, cât şi în cadrul unui stil de viaţă sănătos, sunt necesare trei mese principale şi două gustări.

R: Este pâinea interzisă într-o dietă?

L. A. : În nici un caz. Pâinea este o necesitate. Este sănătoasă pentru pancreas, protejează împotriva constipaţiei şi a obezităţii. Este important însă cât mâncăm. Putem consuma doar 60 de grame dimineaţa şi 30 la prânz, adică două felii la micul dejun şi una la masa principală.

R: Spuneţi-ne câteva trucuri fără calorii pentru a potoli foamea.

L. A.: Orice aliment are calorii. Putem mânca însă iaurt, lapte bătut, sana, kefir, în orice moment al zilei, dacă nu ne-am săturat. În plus, sunt accesibile la orice oră, în cazul unei mese pierdute. Dacă am avut, de exemplu, o şedinţa şi am sărit peste prânz, pot să o înlocuiesc cu 400 de mililitri de sana şi o felie de pâine. Atenţie, lactatele trebuie să fie parţial degresate şi simple, fără fructe sau cereale.

R: Care sunt alimentele interzise într-o dietă?

L.A.: Dulciurile, orice aliment prăjit sau care conţine zahăr rafinat, alimentele concentrate în nutrienţi, consumate după ora 19, sunt interzise. Toate fructele sunt premise, atât timp cât pacientul este sănătos. Dacă este diabetic, evident ca unele fructe, precum bananele sau strugurii, trebuie eliminate din alimentaţie. În plus, alcoolul îngraşă.

Dieta echilibrată, mai ieftină decât obiceiurile alimentare nesănătoase

R: Există anumite alimente care accelerează metabolismul?

L. A.: Nici vorbă. Sunt importante doar ora la care se mănâncă, combinaţiile alimentare, cantitatea, dar şi susţinerea dietei. Nu poţi mânca dietetic trei zile, apoi să revii la obiceiurile normale şi să te aştepţi la rezultate fantastice. Este vorba despre un nou stil de viaţă.

R: Cât de benefice sunt pastilele de slăbit, batoanele şi shakeurile despre care se spune că pot înlocui o masă? Dar ceaiurile?

L. A.: Nu au ce căuta într-o alimentaţie sănătoasă, nici măcar ca adjuvant. Toate sunt obţinute prin procese de sinteză, Când vor creşte batoanele în copaci, atunci mergem la cules şi le mâncăm. Lichidele sunt importante pentru hidratare. Nu trebuie însă exagerat cu ceaiurile de slăbit sau cele diuretice, pentru că se elimină astfel toţi nutrienţii.

R: În timpul unei diete, trebuie să luăm vitamine sau alte suplimente nutritive?

L. A.: Dacă după analizele efectuate, se constată că este necesar un aport de vitamine, se pot lua astfel de suplimente. În mod normal însă, o dieta echilibrată asigură necesarul zilnic de substanţe nutritive.

R: Este o dietă mai scumpă decât alimentaţia obişnuită?

L.A.: Este mai scump să mâncăm prostii, pentru că plătim preţuri mari pentru mâncarea de o anumită marcă. Dacă mergem în schimb la piaţă şi ne luăm o varză, un pui şi un peşte, pe care le pregătim acasă, ne luăm o pâine care ne ţine o săptămână şi un kilogram de mere de Voineşti, obţinem o dietă ieftină şi la îndemână.

R: Cum putem suplini lipsa de timp necesare preparării mâncărurilor pentru dietă?

L. A.: Când există voinţă, există şi putinţă. Dacă ajungem acasă la ora 19, 20, ne terminăm treburile casnice şi, după aceea, pregătim meniul pentru dietă de a doua zi. O dată pe săptămână toată lumea are pauză, în weekend, şi poate face cumpărături. În timpul săptămânii, ne trezim cu jumătate de oră mai devreme şi avem timp pentru toate.

Despre Lygia Alexandrescu

Lygia Alexandrescu este lector doctor la Facultatea de Educaţie Fizică şi Kinetoterapie, unde predă cursuri de nutriţie şi igienă pentru sportivi. În plus, oferă consultaţii de nutriţie la clinica Natural Silhouette din Bucureşti. O consultaţie costă 60 de lei şi este necesară una pe lună, până la pierderea tuturor kilogramelor în exces.

În plus, la clinică se face şi fizioterapie, adică se lucrează local masa musculară şi pielea, în aşa fel încât acestea să rămână tonifiate, în cazul unei slăbiri mai mari de cinci kilograme. Un pachet lunar costă 350 de lei şi are rezultate foarte bune.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...