Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a găsit nereguli grave în câteva dintre contractele de licitaţie organizate de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. Atât de grave încât cere sesizarea Parchetului, pentru că există suspiciuni de abuz în serviciu. Controlul tulbură apele în USL, deoarece a fost comandat pe vremea când ministerul era condus de liberalul Relu Fenechiu, în timp ce conducerea CNAPMC este asigurată de un apropiat al lui Radu Mazăre, Lucian Băluţ, fostul său profesor şi fost şef al Organizaţiei Municipale a PSD Constanţa. Din conducere fac parte şi alţi pesedişti. Fenechiu şi Mazăre s-au contrat public, prin declaraţii, în legătură cu soarta portului Constanţa. Primarul vrea să preia acţiunile majoritare la CNAPMC, deţinute în prezent de MT, în timp ce Fenechiu (”Un moldovean, în Moldova nu sunt porturi”, spunea Mazăre despre el) nu era adeptul acestui lucru. Mazăre şi echipa sa au promis însă în campania electorală că dacă USL va câştiga Constanţa va avea portul.
Ce acuzaţii se aduc conducerii Portului
Acuzaţiile se referă la două licitaţii. Prima este cea privind relungirea digului de larg din Portul Constanţa, cea de-a doua la contractul privind consultanţa acestui proiect. Primul contract la care ne referim are o valoare de 420,4 milioane de lei, fără TVA, şi este finanţat din fonduri europene. Raportul corpului de control este lung şi tehnic, dar concluziile sale sunt edificatoare. Experţii ministerului spun că o parte dintre clauzele contractuale s-au modificat şi s-au adăugat, în defavoarea CNAPM, după desemnarea câştigătorului procedurii de achiziţie publică, respectiv firma olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors BV. În plus, prin modificarea unor clauze din acordul contractual, în favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiază de mărirea valorii contractului fără a fi respectate prevederile legale. De asemenea, conducerea executivă a CNAPM a aprobat plata avansului prevăzut de acordul contractual în suma de 52,4 milioane de lei către olandezi fără respectarea legii şi a condiţiilor contractuale. În legătură cu cel de-al doilea contract, conducerii portului Constanţa i se reproşează că a modificat preţul contractului cu firma câştigătoare Royal Haskoning cu 1,2 milioane lei. Astfel s-a ajuns la un preţ mai mare decât cel al companiei clasate pe locul al doilea. Firma care a pierdut licitaţia de construire a digului de larg, Grup Servicii Petroliere SA, care se asociase cu Jan De Nul N.V., a reclamat neregulile încă de acum câţiva ani. GSP este deţinută de Gabriel Comănescu, unul dintre cei mai bogaţi români.
Citeşte şi editorialul Răspunsul care lămureşte cum a ajuns Hayssam în România
Acuzaţii punctuale
Exprerţii ministerului spun că din partea CNAPMC au semnat contracul cu olandezii Decebal Şerban, director general în acea perioada, Daniela Şerban, director economic, Ambroziu Duma, director exploatare, George Vişan, director comercial, Ghiulentan Encioiu, şef serviciu juridic şi contencios şi Mihaela Alina Staetu, şef serviciu dezvoltare achiziţii publice. Una dintre clauze prevede că „”Preţul contractului poate fi ajustat în cazurile şi condiţiile reglementate exhaustiv de lege şi numai în măsură strict necesară pentru acoperirea creşterii costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului”. Cu alte cuvinte, olandezii pot cere bani în plus, dar nu se vorbeşte şi de o renegociere în termeni negativi. Nu pot pierde niciun cent. Iniţial, în caietul de sarcini nu se stipula acest lucru. De asemenea, olandezii sunt scutiţi de anumite tarife pentru utilităţi şi servicii portuare. I se acordă şi bani în avans, potrivit modificărilor, iar pe 16 mai CNAPMC a şi plătit către aceştia 52,4 milioane de lei, fără ca CNAPMC să prezinte un deviz al lucrărilor executate.
Cine sunt responsabili
Corpul de control al Ministerului Transporturilor spune că responsabili de nereguli sunt directorul actual al portului, Lucian Băluţ, Decebal Şerban, fost director general şi actual director general adjunct, Daniela Şerban, director economic, Ambroziu Duma, director exploatare, George Vişan, director comercial, Ghiulentan Encioiu, şeful serviciului juridic şi contencios, şi Mihaela Alina Staetu, şef serviciu dezvoltare achiziţii publice. Lucian Băluţ este numit în funcţie în baza ordonanţei care prevede instalarea managerilor privaţi. Despre el se spune că este eminenţa cenuşie a PSD Constanţa şi strategul politic al filialei, omul de care ascultă chiar şi Radu Mazăre. Decebal Şerban a fost consilier personal al lui Valentin Preda, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, care la rândul lui a fost consilier personal al primarului Radu Mazăre, dar şi fost membru în CA la CNAPMC. George Vişan este consilier local PSD şi vicepreşedinte al Organizaţiei Municipale PSD Constanţa.
CONSECINŢE
În vizorul mai multor instituţii
Raportul a ajuns pe masa Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanţa, care trebuie să cerceteze acuzaţiile de abuz în serviciu contra intereselor publice, conform Codului Penal. Acesta a fost însă transmis şi Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, dar şi Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport, pentru că cele constatate au implicaţii financiare atât asupra bugetului de stat, cât şi asupra fondurilor europene.
INVESTIŢIE
De ce este important digul de larg
Investiţia are ca scop extinderea cu 1.050 metri a digului existent pentru îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare prin diminuarea agitaţiei valurilor în întregul acvatoriu portuar, sporirea siguranţei navelor prin asigurarea unei protecţii a şenalelor de circulaţie a navelor şi reducerea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajărilor din incinta portuară.