Tehnologia utilizată în zona Eroilor de constructorul Magistralei 5 este greşită, consideră inginerul Florea Neagu, cel care la finele anilor 1970 a construit staţia de metrou Titan, într-un teren nisipos și umed, printr-o metodă care îi aparține.
Locuitorii din zona Eroilor, București, evacuați în urmă cu trei luni în urma surpării pământului din cauza lucrărilor la metroul care ar urma să facă legătura între Drumul Taberei și centrul Capitalei, s-au întors săptămâna aceasta acasă. Ce au găsit? Apartamente zugrăvite și geamuri vopsite. Nici vorbă de consolidarea blocului pe fațada căruia se văd crăpături imense.
Neglijența muncitorilor a bulversat viața celor 14 locatari, așa încât niciunul nu vrea să semneze procesul verbal de predare-primire a locuinței. Majoritatea celor din bulevardul Eroilor Sanitari nr. 55 cer reabilitarea și consolidarea clădirii.
Când s-a dat alarma în zonă, pe 11 decembrie anul trecut, că se prăbușește bulevardul și odată cu el și câteva locuințe, locuitorii din zonă a înlemnit. Potrivit oficialilor, de vină a fost ”cârtița” care săpa galeria metroului și care a spart un puț de colectare a apei în exces din zona în care se construiește tunelul metroului. Apa descătușată a spălat pământul din subteran, iar asfaltul drumului și blocul învecinat s-au lăsat.
Ing. Florea Neagu, inventatorului procedeului și dispozitivelor pentru consolidare zonală prin înghețarea rocilor acvifere (invenție înregistrată la OSIM în 1976) s-a dus împreună cu alți specialiști și un scurt istoric al metodei sale, pe la toate instituțiile abilitate, de la Primăria Capitalei, la Guvern și la Metrorex, oferindu-și expertiza în domeniu. Nu numai că nu au fost ascultați, dar nici nu au fost primiți sau măcar înregistrată pe undeva propunerea lor.
Forare pe 1200 de metri
Întâmplarea face ca tocmai acest om, Florea Neagu, să fi fost cel care a gândit și proiectat metoda de înghețare a solului folosită cu succes în săpăturile tunelului de metrou din București, pentru stația Titan. „Era un sol nisipos plin de apă. Am căutat și am construit tehnologia prin care să putem trece tunelul prin acest sol îmbibat. Este invenția mea brevetată la OSIM și folosită în perioada 1976-1977, atunci când s-a săpat tunelul în Titan. Metoda a fost folosită pe o distanță de forare înghețată de 1.200 de metri. Este simplă, ieftină și avem mijloacele să o construim pe loc, aici, la lucrările actuale de la metrou. Nu voiam decât să le explicăm că se poate și altfel, însă n-am ajuns la nimeni. Au făcut legea bodyguarzii care ne-au alungat ca pe niște hoți”, ne-a declarat inginerul.
Altfel spus, când întâmpini teren cu multă apă, nu aduni acel surplus de lichid din sol într-un bazin pentru a putea înainta cu săparea tunelului, deoarece în acest mod dezechilibrezi straturile geologice și produci fracturi, așa cum s-a întâmplat la Eroilor. Prin înghețare, însă, straturile rămân la locul lor, iar suprafața terenului rămâne neclintită. Aceași metodă inventată de specialistul Florea Neagu a fost folosită și în minele din România.
După incidentul din zona Eroilor, următoarea întrebare care se pune este ce se va întâmpla în buricul Capitalei, zona Cișmigiu-Universitate, unde se va construi un alt tronson al metroului? „Un dezastru! Solul nu este foarte solid și e o zonă plină de case vechi, multe cu așa-zisa bulină roșie. Sunt supărat. Cred că vom fi surprinși și îmi pare rău de oamenii peste care vor cădea casele, la metrou”, a conchis ing. Florea Neagu.
Locatarii blocului șubrezit au fost înștiințați că se pot întoarce acasă
”Executantul lucrării (Asocierea Astaldi-FCC-Delta ACM-AB Construct) a transmis locatarilor din imobilul situat pe Bulevardul Eroilor Sanitari nr.55 invitația de a reveni în apartamentele pe care le dețin începând cu data de 29.02.2016, ora 09:00. Condițiile de revenire a locatarilor în locuințe au depins în totalitate de finalizarea lucrărilor de amenajări interioare convenite între constructor și locatari. În ceea ce privește clădirea de pe Bulevardul Eroii Sanitari nr. 55, așa cum am comunicat anterior, raportul de expertiză aferent clădirii a confirmat faptul că imobilul este în siguranţă, atât din punct de vedere al stabilităţii terenului, adiacent și de sub clădire, cât şi din punct de vedere structural. Clădirea nu a suferit deteriorări ale structurii care să-i afecteze rezistenţa şi stabilitatea”, a spus pentru România liberă directorul general al Metrorex, ing. Marin Aldea. El susţine că, prin lucrările de injectare a terenului, s‑a realizat o consolidare, care va contribui la rezistenţa clădirii în cazul unui seism de intensitate majoră.
El ne-a mai precizat că lucrările de metrou executate în zona Bulevardul Eroii Sanitari, nr.11 – în apropierea monumentului Eroilor Sanitari -, la incinta care asigură scoaterea TBM și legătura cu Magistrala 1 de metrou, nu au nicio legătură de cauzalitate cu cele reclamate de locatarii acelui imobil, respectiv că lucrările au distrus structura de rezistență a imobilului de la numărul 11.
”Aceste lucrări, pe lângă faptul că se află la o distanță considerabilă de clădiri, sunt finalizate încă de anul trecut. În ultima perioadă, s-au executat lucrări pregătitoare pentru continuarea viitoarelor lucrări de structură (consolidare cu piloţi plastici şi sistematizare de suprafaţă), acestea neavând nicio legătură/influenţă cu/asupra clădirilor din vecinătate, inclusiv asupra clădirii de la nr. 11. Toate celelalte lucrări subterane, cu referire la devieri rețele apă, canal, termoficare, gaz, precum și incinta de pereți mulați, sunt executate din anul 2015 și nu au existat probleme în ceea ce privește o eventuală influență asupra clădirilor din zona reclamată de riverani”, a mai declarat directorul Metrorex.