2.3 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăSportFormula 1EXCLUSIVITATE Rl. „Dosarele X“ cu tunul de 100.000.000 € al lui Gărdean:...

EXCLUSIVITATE Rl. „Dosarele X“ cu tunul de 100.000.000 € al lui Gărdean: Nu au văzut nimic, nu au știut nimic. Toți șefii fostei AVAS se dau naivi. Teodor Atanasiu dă acum din colț în colț

Un teren în Băneasa, evaluat la 100 de milioane de euro, a fost înstrăinat de stat pentru numai jumătate de milion de euro, cu mâna fostei AVAS. Beneficiarul este Adrian Gărdean, afaceristul trimis în judecată de DNA pentru că ar fi mituit-o pe Elena Udrea. La aproape zece ani de la megapierderea imobiliară, nici un șef al actualei Autorităţi pentru Administrarea Activelor Statului nu se simte răspunzător.

„România li­be­ră“ a descris în ediţia de joi traseul ame­țitor al unei afaceri din care statul român a pierdut câteva zeci de milioane de euro. Totul, prin intermediul unei tranzacții cu un teren subevaluat situat lângă Aeroportul Băneasa. Suprafaţa, de aproape nouă hectare, a fost câștigată de fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) în instanță, în 2007, dar transformată în acțiuni ale Aviației Utilitare București SA. Deși valoarea de piață a terenului era, în 2007, de o sută de milioane de euro, Aviația Utilitară București SA l-a luat în proprietate pentru doar 500.000 de euro. Sub­e­valuarea uriașă (de 200 de ori) a fost sesizată de fosta AVAS în 2009, însă Autoritatea nu a reușit să reevalueze terenul, în ciuda inițierii unor procese în instanță. 


Vezi și prima parte a textului:  Tunul lui Adrian Gărdean din Băneasa: Un teren de 100 milioane de euro. Cum a câștigat denunțătorul Elenei Udrea de 200 ori mai mult de la stat prin subevaluarea unui teren | DEZVĂLUIRI EXCLUSIVE


Așa cum „România liberă“ a arătat ieri, actu­ala conducere a instituţiei, redenumită Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), poate fi suspectată că nu și-a apărat corect șansele în instanță, avocații Autorității nedepunând toate documentele necesare. Teodor Atanasiu, președinte al fostei AVAS între 2006 și 2008, a dat o declarație neconvingătoare pentru RL.

„Nu știu cine a subevaluat terenul. Noi am preluat terenul după litigiu. Acolo a fost un proces pentru că nu ne-am înțeles amiabil cu Aviația Utilitară“, a declarat acesta.

Ce a omis Atanasiu să spună, însă, este că subevaluarea a fost contestată în instanță abia după ce liberalul a părăsit fosta AVAS.

Ursache: „A fost o măgărie, AAAS este o structură inertă“

Cel care i-a urmat lui Teodor Atanasiu la conducerea AAAS a fost pesedistul Mircea Ursache (ianua­rie-octombrie 2009). Voalat, într-o declarație pentru RL, acesta l-a atacat pe predecesorul său.

„AAAS nu cooperează de ani de zile. Au atâtea probleme… Este o instituție muribundă. Nu sunt capabili să preia creanțe, să rezolve probleme­le vechi de economie. La data res­pec­tivă (în 2007 – n.r), au subeva­luat terenul de la Aviația Utilitară. Când ai suspiciuni din astea, ele merg până la probitatea profesională a evaluatorului (Zizi Dumi­trescu, evaluator condamnat pentru trucarea mai multor evaluări și condamnat – n.r.). Și dacă asta nu rezistă în piață, există suspiciuni de înțelegeri cu cel care a comandat evaluarea. Aviația Utilitară a solicitat evaluarea. Eu acum ce pot să fac? Din punctul meu de vedere, a fost o măgărie, din cauza aia am și atacat evaluarea. AAAS e o structură inertă și nici nu face nimic. Nu poți să alegi metoda cea mai convenabilă altora, nicidecum a statului român“, a susţinut Mihai Ursache. Procesul inițiat de fosta AVAS în 2009, însă, a fost pierdut de către Autoritate, atât la Tribunalul București, cât și la Curtea de Apel București.

Aurelian Popa aruncă terenul la Berceanu

Din octombrie 2009 până în mai 2012, la șefia instituţiei s-a aflat pedelistul Aurelian Popa. Acesta pare că a fost preocupat de problema terenului de la Aviația Utilitară București SA. „Chiar nu am să vă dau un răspuns. Dar cei de la AVAS știu foarte bine și au toate evidențele. Au fost acțiuni în instanță. Nu știu dacă și cum s-au încheiat. Nu cred că cererile de chemare în judecată au fost făcute în perioada mea. Știu că au fost destule probleme. Și în Guvern au fost câteva discuții pe tema asta. Cred că este un litigiu făcut înainte să ajung eu acolo. A fost o ședință de Guvern în care mi s-a solicitat să vin cu problemele pe această temă. Cred că ministrul Radu Berceanu a solicitat problemele. Să nu avem niște răspunsuri eronate, AVAS trebuie să răspundă. Există o lege prin care sunt obligați să răspundă presei“s, a precizat Aurelian Popa pentru RL.

De fapt, procesul inițiat de fosta AVAS condusă de Ursache s-a prelungit până în 2010, pe mandatul lui Popa, deci acesta ar fi trebuit să știe că procesul a fost pierdut de către instituția pe care a condus-o.

Berceanu: „Am întrebat în Guvern, mi-au spus că e implicată AVAS”

Radu Berceanu, ministrul invocat de Aurelian Popa, este și mai confuz. Iată declarația lui. „Nu știu partea cu subevaluarea terenului. Nu existau niște documente care să ateste că Aviația Utilitară e așezată acolo, pe o suprafață de, de colo până colo. După aia, cei de la Aeroportul Băneasa s-au trezit cu un gard alb, care delimita terenul de la Aviația Utilitară. Nu îmi mai aduc aminte ce s-a întâmplat cu procesul. Nu aș putea să spun că știu o șmecherie din proces. Pe mine m-a frapat gardul. Era un gard alb, alb. Am întrebat ce s-a întâmplat și mi-au sus (șefii Aeroportului Băneasa, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, condus de Berceanu în guvernarea Boc – n.r.) că a luat terenul Aviația Utilitară. Care Aviația Utilitară, mă, frate? Am întrebat în Guvern ce s-a întâmplat și mi-au spus că e implicată AVAS”, a menţionat acesta. Așadar, după declarațiile lui Berceanu, nici măcar un ministru nu a primit lămuririle cerute în legătură cu acel teren, deși AVAS era (cum e acum și AAAS) subordonată Guvernului.

Fără comentarii

Actuala șefă a AAAS, în silenzio stampa

După destrămarea USL și retragerea PNL de la guvernare, șefia fostei AVAS a ajuns la Nicolae Minea (președinte până în iunie a.c.). Acesta nu a făcut nici un comentariu pe subiect, iar apropiații lui susțin că el nu mai dorește să aibă nici o legătură cu actuala AAAS. Ce e drept, în mandatul lui Nicoale Minea, Autoritatea a încercat din nou să evalueze corect terenul din Băneasa, printr-un nou proces în instanță. Așa cum arăta

„România liberă“ în ar ticolul de ieri, însă, juriștii AAAS nu și-au făcut temele, nu au depus întâmpinări necesare, nici măcar nu au reușit să declare corect în ce calitate voia instituţia reevaluarea terenului. În mod logic, deci, Autoritatea a pierdut din nou, în februarie a.c. Actuala conducere a AAAS este asigurată de Roxana Gându. Aceasta, deși obligată de lege, a refuzat orice dialog cu „România liberă“ pe acest subiect.

Necunoaștere

Naivii Obreja și Volintiru

Între mai și noiembrie 2012, conducerea fostei AVAS a fost asigurată de către liberalul Marius Lucian Obreja. Acesta susține, pentru RL, că habar n-are de povestea terenului Aviației Utilitare București SA: „Nu știu ce s-a întâmplat. Este foarte probabil să fi fost un proces în curs pe care l-am moștenit și pe care l-am predat. Nu am avut în mandatul meu de-a face cu procesul ăsta. Era, probabil, un proces istoric, lung. Îmi cer scuze, dar nu au trecut documente legate de acest caz pe la mine atunci. În 2012, erau în jur de 15.000 de litigii. Trebuie văzut la Departamentul Juridic. Erau zeci de juriști împrăștiați peste tot. Am încercat să fac un compartiment juridic prin care statul și AVAS să se apere sau să atace ca o societate de avocatură puternică. Dar au venit alegerile și am plecat. Vă spun cu certitudine că nu am avut nici o discuție despre speța asta.”.

Lui Obreja i-a urmat alt liberal la AVAS, Adrian Volintiru. Într-o scurtă declarație pentru RL, acesta din urmă s-a dat mai necunoscător chiar decât Obreja: „Nu știu de povestea asta. Aviația Utilitară? Nu, nu știu de asta. În mandatul meu de președinte nu s-a întâmplat nimic. Absolut nimic, cu siguranță, că nu știu de ea. Sincer vă spun că este pentru prima dată când aud. Poate înaintea mea să fi știut cineva de povestea asta“

 

Cele mai citite

Economistul Bogdan Glăvan: România, un stat eșuat, în pragul colapsului financiar

Glăvan atrage atenția că o treime din cheltuielile statului român sunt acoperite din împrumuturi, ceea ce face economia extrem de vulnerabilă România se află pe...

Schengen 2025: România desființează peste 30 de puncte de frontieră, de la 1 ianuarie 2025

România se confruntă cu o migrație ilegală, având în vedere poziția sa geografică, la confluența dintre Orient și Occident Începând cu prima zi a anului...

Economistul Bogdan Glăvan: România, un stat eșuat, în pragul colapsului financiar

Glăvan atrage atenția că o treime din cheltuielile statului român sunt acoperite din împrumuturi, ceea ce face economia extrem de vulnerabilă România se află pe...
Ultima oră
Pe aceeași temă