Fostul preşedinte al Comisiei pentru egalitatea de şanse pentru femei şi bărbaţi din Camera Deputaţilor, Minodora Cliveti susţine că propunerea legislativă a Suflinei Barbu este „un gest politicianist, având ca scop evident încercarea de atragere a simpatiei electoratului feminin”.
Într-un document remis redacţiei romanialibera.ro, fostul deputat PSD, avocata Minodora Cliveti susţine că propunerea iniţiată de Sulfina Barbu ” nu va putea schimba în nici un fel proporţia de femei în Parlamentul României decât dacă se revine la votul pe liste şi dacă, în acest sistem, se aplică mecanismele de « discriminare pozitivă » agreate şi recomandate atât de Consiliul Europei cât şi de Parlamentul European”.
Cliveti a formulat punctul său de vedere referitor la acest proiect „în calitate de fostă preşedintă a Comisiei pentru egalitate de şanse a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, de raportor al APCE pe tema « Femeile şi functiile de decizie », precum şi de fostă preşedintă a Comisiei pentru egalitatea de şanse pentru femei şi bărbaţi din Camera Deputaţilor”.
Avocata scrie că sistemul uninominal adoptat în 2008 de România a dus la desfiinţarea votului pe liste care era singura cale prin care puteau funcţiona mecanismele de promovare a femeilor în funcţii de decizie politică. Ea spune că cele mai eficiente forme de promovare a femeilor în zona politică ar fi „cota, locurile rezervate, alternanţa candidaturilor feminine/masculine pe lista electorală”.
„În absenţa acestui tip de scrutin, metodele nu pot funcţiona eficient. Acesta este şi punctul de vedere al Comisiei de la Veneţia, care, consultată fiind de Comisia pentru egalitate de şanse a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, cu prilejul redactării unui raport pe această temă (raportor Lydie Err), a precizat acest aspect”, mai scrie fostul deputat.
De asemenea, în document se arată prevederile din legislaţia României prin care sunt promovate femeile în zona politică. Aceste prevederi care sunt în vigoare, potrivit Minodorei Cliveti sunt:
” 1. Constituţia României, republicată, stipulează la articolul 16 alineatul (3): „Funcţiile şi demnităţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate în condiţiile legii, de persoane care au cetăţenia română şi domiciliul în ţară. Statul român garantează egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru ocuparea acestor funcţii şi demnităţi.”
Precizez că am fost, alături de Antonie Iorgovan, autoarea acestui amendament care a devenit text al Constituţiei în vigoare şi că acest text impune adoptarea de legi electorale care să garanteze egalitatea de şanse pentru femei şi bărbaţi.
2. Legea nr.67/2004 privind alegerile locale prevede la articolul 6 obligativitatea alcătuirii de către competitorii electorali de liste de candidaturi care să respecte acest principiu constituţional.
3. Legea nr.334/2006 privind finanţarea partidelor politice, care la articolul 14 alineatul (2) teza a doua precizează: „Pentru partidele politice care promovează femei pe listele electorale pe locuri eligibile, suma alocată de la bugetul de stat va fi majorată proporţional cu numărul mandatelor obţinute în alegeri de femei”, se arată în document.