Turbulenţele economice, sociale şi politice care au loc în ultimul timp în mai multe ţări din Europa ca şi în România au generat o stare de îngrijorare, nelinişte şi uneori chiar panică printre concetăţenii noştri.
Prăbuşirea regimurilor comuniste din ţările Europei de Est şi apoi din URSS, virulenţa terorismului internaţional care a provocat atacurile asupra blocurilor gemene din New York, războaiele din Irak şi Afganistan, ameninţările cu război atomic din partea Coreei de Nord şi Iranului, criza economică din ultimii 2-3 ani reprezintă evenimente internaţionale de importanţă majoră în istoria ultimilor 20 de ani.
Pe plan intern, Revoluţia din decembrie 1989 a fost urmată de confiscarea ei de către securişti, a nomencla turiştilor de rangul 2 şi activişti ai PCR, care, împreună, au acaparat majoritatea pârghiilor politice şi economice ale ţării. Forţele poli tice democratice interzise şi persecutate sub comunism, împreună cu societatea civilă au reuşit totuşi o primă alternanţă la putere în anii 1996-2000, iar în 2004, Partidul Democrat Liberal (provenit, în cea mai mare parte din fostul FSN, dar cu program de centru-dreapta) a reuşit o nouă alternanţă la guvernare – monopolizată practic de PSD începând din 1990. Nu se poate spune însă că aceste alternanţe au ameliorat substanţial situaţia internă a României.
Din punct de vedere economic, starea ţării noastre este extrem de precară. Erorile comise de guvernele care s-au succedat după 1990, combinate cu corupţia quasi-generalizată la nivel central şi local au avut drept efect ruinarea acelor întreprinderi moştenite de la regimul comunist, care ar fi putut fi reconvertite la o activitate eficientă. Zeci, poate sute de unităţi industriale au fost privatizate oneros, trecând în mâinile unor personaje dubioase care, urmărind doar câştigul imediat, au preferat adesea să dezafecteze întreprinderile vânzând totul la fier vechi. Nici starea şcolii nu e mai bună. Miniştri diletanţi ai învăţământului fac, de 20 de ani, „reformă” după „reformă”, reuşind să compromită şi ce era bun înainte de 1990. În schimb zeci de „universităţi” particulare prosperă, cu profesori improvizaţi şi studenţi care primesc diplome contra cost. Ocrotirea sănătăţii lasă şi ea de dorit, lipsesc medicamentele, multe spitale sunt în paragină iar gravele erori de diagnostic şi tratament au uneori consecinţe fatale.
Cealaltă faţă a medaliei
Totuşi, o analiză lucidă şi onestă ne obligă însă să trecem în revistă şi lucrurile bune care s-au făcut după 1989, fiindcă ele există. Astfel, pe plan internaţional, România a reuşit performanţe notabile: aderarea la NATO şi UE, relaţii privilegiate cu SUA care au înfiinţat o bază militară de tranzit lângă Constanţa iar, în 2015, vor instala în ţara noastră scutul antirachetă. În domeniul drepturilor omului, progresul este de necontestat: alegeri libere, libertatea expresiei, libera circulaţie a cetăţenilor ţării, dispariţia terorii exercitate înainte de 1990 de poliţia (securitate), secretul (relativ) al corespondenţei şi convorbirilor telefonice etc.
În ciuda acestor remarcabile realizări care asigură democraţia reală a unei ţări, există încă forţe, deloc neglijabile, provenite din vechea nomenclatură şi din fosta securitate comunistă care, cu sprijin din afară (structurile KGB-foarte active sub acoperire) frânează traseul spre libertate şi occidentalizare al ţării. Acapararea unor sectoare importante ale economiei (cazul Petrom vândut de Dinu Patriciu unei firme din Kazahstan), controlul majorităţii posturilor de televiziune – inclusiv postul naţional – sunt mijloace prin care neprietenii dinăuntrul şi din afara ţării subminează democraţia în România.
Printre lucrurile bune reali zate după 1989 trebuie amintit apariţia şi dezvoltarea sectorului privat al economiei, inexistente în timpul regimului comunist. Mii de întreprinderi, unele mari, altele mai mici s-au format şi, funcţionează în ciuda birocraţiei şi corupţiei care frânează dezvoltarea lor. Contribuţia lor la bugetul statului este hotărâtoare deşi procentul celor care lucrează în sectorul privat este doar de 15 – 20 la sută din populaţia ţării.
Piaţa alimentară şi cea a obiectelor de uz personal este bogată – asemănătoare cu cea din ţările occidentale, iar cumpărătorii sunt numeroşi – marile magazine fiind pline şi prosperând. În România există aproape 8 milioane de autoturisme (numai în Bucureşti sunt 2 milioane – 150 de mii în 1989), turismul internaţional prosperă şi el, restaurantele sunt pline, la oraşe oamenii sunt în general bine îmbrăcaţi. Toate acestea ne-ar putea determina să credem că, în ciuda proastei guvernări şi a corupţiei, România prosperă.
În realitate nu e chiar aşa. Prosperitatea este aparentă: se produce puţin şi se consumă mult. Pe termen lung, acest mod de viaţă duce în mod inevitabil la criză – cea pe care o traversăm acum – şi care poate fi catastrofală.
Panica nu e bună
Reacţia populaţiei, faţă de măsurile de austeritate propuse de guvernanţi prin care se reduc salariile şi pensiile, a fost una de profundă nemulţumire.
Sindicatele au organizat şi organizează mitinguri şi greve prin care încearcă să stopeze reducerile care-i afectează pe cei cu venituri mici. Aceste acţiuni, aparent justificate, nu numai că nu rezolvă gravele probleme social-economice ale ţării, ci le agravează, putând duce la un colaps generalizat. S-ar părea că situaţia e fără ieşire dar, o veritabilă solidaritate naţională poate oferi soluţii şi speranţe de redresare. Categoriile avute ale populaţiei trebuie să fie primele care să contribuie la un fond real de solidaritate. Există foarte mulţi milionari, politicieni şi funcţionari publici cu venituri mari (şi care au două-trei proprietăţi de lux, câteva autoturisme de ultimul tip precum şi conturi de sute de mii de euro). Ei trebuie să-şi dovedească recunoştinţa faţă de ţara unde s-au îmbogăţit şi să subscrie în mod voluntar cu sume importante la fondul de solidaritate pentru depăşirea crizei. În felul acesta, presiunea asupra celor cu salarii şi pensii mici s-ar putea reduce simţitor iar sumele necesare pentru acoperirea deficitului bugetar s-ar obţine fără sacrificii atât de dureroase.Reducerile de salarii şi pensii împreună cu fondul de solidaritate nu rezolvă însă, pe termen lung, problemele economice ale României.
E necesar să se stimuleze munca privată, aducătoare de venituri la buget, să se juguleze evaziunea fiscală şi contrabanda, uneori tolerată chiar de autorităţile competente şi să se elaboreze proiecte inteligente care să permită accesarea importantelor fonduri europene care există dar rămân neutilizate fiindcă nu suntem în stare să le obţinem.
Măsurile enumerate mai sus nu reprezintă noutăţi dar ele pot fi potenţate în mod decisiv dacă li se adaugă un element care condiţionează redresarea: să nu ne pierdem speranţa că, într-o Românie cu oameni mai cinstiţi, mai modeşti, mai muncitori, mai solidari între ei şi mai credincioşi, se poate trăi mai bine. Putem şi trebuie să transformăm speranţele în realitate. Naţiunea noastră a mai reuşit să treacă peste situaţii grele în 1859, 1877, 1918 şi chiar în 1989. De ce nu şi acum?