Pe 10 aprilie, 1912, vasul RMS Titanic şi-a început croaziera de inaugurare, între Southampton, Anglia şi New York City. Una dintre cele mai mari şi luxoase nave ale vremii, aceasta era considerată de către mulţi „de nescufundat”. Pe 14 aprilie însă, vasul a început să se scufunde, în urma ciocnirii cu un aisberg. Tragedia a făcut ca Titanicul să devină cea mai cunoscută navă de croazieră din lume şi o inspiraţie pentru scriitori şi regizori.
Căpitanul „Calamitate”
Căpitanul Edward John Smith, comodorul flotei White Star, a fost delegat să conducă Titanicul în călătoria sa, ca ultimă activitate înainte de retragerea sa.
Nu se ştie exact cum a murit Smith în noaptea dezastrului, dacă era pe pasarelă, la timonerie sau în cabina de transmisie.
Titanicul nu a fost prima catastrofă maritimă declanşată sub comanda lui Smith. Cu doar un an înainte, vasul Olympic, aparţinând de White Star, s-a ciocnit cu nava militară britanică HMS Hawke. Pagubele acestui accident au redus din fondurile destinate iniţial producerii Titanicului şi au amânat călătoria de debut a acestuia cu o lună, din martie până în aprilie 1912.
Edith Louise Rosenbaum Russell
Rosenbaum este o supravieţuitoare a Titanicului. Un stilist de succes pentru vedetele vremii, aceasta călătorea la New York cu mărfuri pentru linia sa de modă, „Elrose”.
Într-un interviu din 1960 acordat pentru British Pathe ea spunea: „Era ceva în legătură cu Titanicul…era aşa rigid, formal. Tot sentimentul acela de „să ne adunăm împreună” nu exista. Încă îmi amintesc când m-am urcat în lift odată şi un băieţel mi-a zis: <Ştiţi, doamnă, asta e chiar o onoare pentru mine; am doar 14 ani>”.
Este cunoscut faptul că Rosenbaum a luat cu ea pe barca de salvare un porcuşor muzical, care a devenit mascota sa în interviurile care au urmat. Potrivit spuselor ei, un alt pasager i-a luat jucăria şi a aruncat-o în barca de salvare pentru a o determina pe femeie să facă săritura de 14 nivele.
Divizarea claselor
Controversata divizare pe clase sociale a fost îndelung exploatată de filmele inspirate din tragedia Titanicului. Nu a fost niciodată demonstrat că cea mai de jos clasă a fost închisă în partea inferioară a Titanicului în timp ce acesta se scufunda. Totuşi, este cunoscut faptul că accesul în anumite zone ale vasului era restricţionat anumitor oameni.
Urmări
White Star a primit asigurarea, în valoare de 12 milioane de dolari, pentru catastrofa Titanicului de la Lloyds şi a plătit astfel compensare celor care au dat în judecată compania pentru daune şi bunuri pierdute.
În 1914, cei de la White Star Line au încercat să uite de trecut lansând o navă-soră a Titanicului, Britannic. Însă lansarea sa nu a fost la fel de euforic primită, pe de-o parte din cauza Primului Război Mondial, pe de alta pentru că publicul nu a putut să uite niciodată spaima de pe 15 aprilie 1912 şi cel mai mare dezastru maritim pe timp de pace.