La adăpostul scandalului din PSD, Legea grațierii a trecut tacit de Senat în varianta Guvernului. Această formă este mai avantajoasă pentru cei care au dosare penale, comparativ cu cea votată în Comisia juridică. Printre potențialii beneficiari se numără chiar președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu.
Legea grațierii a trecut tacit de Senat, după ce ieri a expirat termenul până la care proiectul de lege trebuia dezbătut și aprobat. Însă, conducerea Senatului a refuzat punerea proiectului pe ordinea de zi a plenului, solicitată de USR, pe motiv că nu a venit încă raportul suplimentar al Comisiei juridice. ”Până în momentul de faţă, de la Comisia juridică nu am primit raportul. Fără raport nu poate să intre pe ordinea de zi a plenului”, a susținut președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu (ALDE). Prin urmare, proiectul se va considera adoptat în forma primită de la Guvern, fără a se lua în considerare amendamentele votate în Comisia juridică a Senatului.
O comparație între cele două proiecte relevă că varianta Guvernului, elaborată de fostul ministru al Justiției Florin Iordache, ar determina grațierea mai multor persoane, comparativ cu varianta Comisiei juridice. Și aceasta pentru că, după izbucnirea scandalului public, senatorii din Comisia juridică au renunțat la o parte din amendamentele în favoarea corupților, votate cu o zi înainte, adoptând o serie de amendamente mai aspre față de varianta Guvernului. Cu alte cuvinte, varianta intermediară a Comisiei juridice era mai permisivă pentru infractori, comparativ cu cea a Guvernului, însă cea finală a introdus mai multe excepții de la grațiere. Ulterior, Liviu Dragnea l-a schimbat din fruntea comisiei pe Șerban Nicolae, reproșându-i că a acționat fără știrea sa. Nicolae a fost înlocuit cu Robert Cazanciuc, care a suspendat orice fel de dezbateri pe această temă, ajungându-se la adoptarea tacită.
Iordache-Nicolae: 1.190-453
Potrivit estimărilor autorităților, în varianta inițială, elaborată de Florin Iordache, ar fi ieșit din închisori 1.190 de persoane, față de 453 în varianta Comisiei juridice, condusă de Șerban Nicolae. De asemenea, în varianta Guvernului, se grațiau în întregime pedepsele de până la cinci închisoare inclusiv, în timp ce, în varianta Comisiei, se grațiază în întregime doar pedepsele de până la trei ani inclusiv, iar alte pedepse (între trei și zece ani) s-ar reduce cu trei ani.
Mai mult, în forma Executivului nu se menționează clar dacă grațierea se aplică sau nu și pedepselor cu suspendare. În schimb, varianta finală a Comisiei juridice menționează explicit că grațierea nu se aplică pedepselor cu suspendare.
De altfel, în raportul Comisiei (modificat așa cum menționam după manifestațiile din seara primei ședințe) sunt exceptate de la grațiere mai multe infracțiuni pe care Guvernul nu le excepta. Printre acestea se numără divulgarea secretului profesional, bancruta simplă sau deturnarea licitațiilor publice. De asemenea, varianta Guvernului permite grațierea pentru o serie de infracțiuni precum inducerea în eroare a organelor judiciare, influențarea declarațiilor, mărturia mincinoasă, sustragerea sau distrugerea de probe ori de înscrisuri. Toate aceste infracțiuni au fost exceptate de la grațiere, potrivit raportului final al Comisiei juridice. ”Proiectul în forma Guvernului îl va avantaja pe Călin Popescu Tăriceanu, dacă acesta va fi condamnat în dosarul în care este acuzat de mărturie mincinoasă, faptă care este grațiată în proiectul Executivului”, a comentat senatorul PNL Daniel Fenechiu, membru al Comisiei juridice.
În varianta Guvernului, vor beneficia de grațiere și cei condamnați pentru împiedicarea exercitării drepturilor electorale, frauda la vot, falsificarea documentelor și evidențelor electorale, fapte săvârșite în legătură cu un referendum. În schimb, aceste infracțiuni nu vor fi grațiate, potrivit raportului Comisiei juridice.
În forma Comisiei, sunt exceptate, suplimentar, de la grațiere mai multe infracțiuni, precum lovire sau alte violențe, vătămare corporală din culpă, încăierare, lăsarea fără ajutor a unei persoane aflate în dificultate, împiedicarea ajutorului, hărțuire, supunerea la muncă forțată sau obligatorie, hărțuire sexuală, violarea vieții private.
Proiectul de lege va merge la Camera Deputaților, for decizional.
Criticile PNL și USR
Preşedintele interimar al PNL, Raluca Turcan, spune că proiectul de lege privind graţierea va fi adoptat tacit marţi de Senat, opinând că lipsa votului este o cale ”mişelească” aleasă de liderii PSD – ALDE pentru ca actul normativ să fie adoptat de Camera Deputaţilor cu ”completarea de rigoare a beneficiilor aferente pentru Liviu Dragnea”.
Ea acuză existenţa unui plan ascuns în ceea ce priveşte legea graţierii.
”Planul ascuns este ca, după adoptarea tacită din Senat, pe finalul actualei sesiuni parlamentare să adopte graţierea în Camera Deputaţilor, cu completarea de rigoare a beneficiilor aferente pentru Liviu Dragnea. Laşitatea şi frica îi va mâna să facă alte greşeli de genul celor din Marţea Neagră sau OUG 13. PSD trebuie să înţeleagă faptul că, dacă vor să rezolve situaţia din penitenciare, trebuie să investească în dotări, sedii, condiţii de detenţie şi brăţări de urmărire electronică”, conchide liderul PNL.
„Cerem iniţiatorului, Guvernul României, să o retragă din circuitul parlamentar. Chiar şi în forma iniţială, fără amendamentele revoltătoare propuse de PSD şi de Traian Băsescu, legea rămâne un vehicul pentru singurul obiectiv al PSD: graţierea corupţilor”, a comentat și Nicușor Dan, președintele USR