7.7 C
București
miercuri, 18 decembrie 2024
AcasăSpecialZmeul CNA concediaza zanele din reclamele pentru copii

Zmeul CNA concediaza zanele din reclamele pentru copii

De la anul, publicitarii vor putea apela cel mult la Mos Craciun, dar in nici un caz la Andreea Marin sau la Mickey Mouse, daca vor sa preamareasca alimente pentru copii. Ca sa nu-i pacaleasca, reclamele destinate copiilor nu vor mai putea folosi personaje populare sau celebritati. In timp ce pe unele mame le cam lasa reci grija CNA-ului, Ralu Filip invoca marele defect al copilariei: imitarea neconditionata a idolilor.
Nu poti spune ca micile ecrane romanesti dau pe-afara de reclame care sa-i conduca pe copii spre pierzanie, folosindu-se de vedete sau desene animate. Totusi, din cand in cand Mos Craciun imparte cola copiilor, fotbalisti precum Chivu, Mutu, Beckham sau Ronaldinho galgaie cu nesat sucuri de mare circulatie sau rontaie chipsuri, iar in imparatia hamburgerilor troneaza Muppets si alte figurine pe care copiii mor daca nu le colectioneaza.
CNA a decis ca, de la 1 ianuarie 2008, in publicitatea pentru alimente destinate copiilor, va fi interzisa folosirea celebritatilor sau a personajelor populare, cum ar fi cele din desene animate, basme sau povestiri. De la aceasta prevedere va face exceptie publicitatea la alimente naturale. "Poti sa folosesti pe nu stiu cine ca sa indemni copiii sa bea lapte, dar nu personaje de desene animate care consuma diferite dulciuri", da exemple Ralu Filip, presedintele CNA. Masura este inspirata din codul britanic al audiovizualului si e in trend cu ingrijorarea americanilor pentru obezitatea crescanda a propriilor copii. "Am luat aceasta masura pentru ca e evident ca, pana la o anumita varsta, copiii au un comportament mimetic. Cand vad un personaj popular, imita si mai mult. Ideea e simpla: sa eliminam din publicitate orice intermediere intre produs si copil, care l-ar putea face sa consume acel produs nu pentru calitatile lui, ci pentru ca e consumat de un anumit personaj sau idol", mai explica seful CNA.

CNA si publicitarii incearca sa cada la pace

Felix Tataru, presedintele International Advertising Association (IAA), asociatia care apara interesele industriei romanesti de publicitate, nu crede ca intentia CNA este o lovitura sub centura data publicitatii, dar cu siguranta aceasta va fi afectata. "Sunt planuri de marketing stabilite la nivelul acestui an financiar si licente platite in avans. Tot ce-am putut face noi a fost sa negociem un termen de gratie, 2008. Lucrurile nu s-au terminat, urmeaza sa elaboram niste norme de aplicare", spune el. Initial, Felix Tataru nu a fost de acord cu interdictia CNA, spunand ca cei care cumpara produsele sunt parintii, nu copiii, dar recunoaste ca micutii pot exercita un santaj emotional. "Sigur ca aceasta preocupare exista si la nivelul clientilor nostri, dar CNA incearca sa aplice aceste norme prea devreme in Romania. Nu cred ca ne putem compara cu Marea Britanie – unde aceste reguli sunt aplicate – nici la nivel de business, nici la nivelul publicitatii", explica Tataru.

Mamicile n-au nevoie de CNA

Pe strada, cele mai multe mame cu copii de mana fie n-au nici o parere, fie considera exagerata grija CNA-ului pentru copiii lor.
"Nu cred ca publicitatea ii poate afecta pe copii chiar asa, desi de pe la trei ani incep sa inteleaga multe. Depinde de copil si de cum il educi, cum il stapanesti. Te poti trezi ca face scandal sa-i cumperi un produs pentru ca l-a vazut la televizor pe Mickey Mouse", spune o doamna care isi expune copilul la atractiile shopping-ului in Mall.
"Nu era nevoie ca CNA sa vina sa interzica chestia asta. Daca un copil vede la televizor un iaurt cu Alba ca Zapada, poate iti va cere iaurtul ala. Dar pana la urma conteaza calitatea produsului. Daca e prost, il va arunca, daca ii place, si-l va dori oricum, chiar daca in reclama apare sau nu vreun personaj cunoscut", il contrazice o bunica pe Ralu Filip.

Gelu Trandafir: "Solutie negociata"

"Trebuie sa ne ferim de suprareglementare. E un compromis acceptabil, benefic si pentru publicitari, si pentru consumatori. Va urma inca o perioada de negocieri cu cei din industria publicitara si vom elabora un cod de instructiuni. Oricum, am tinut cont foarte mult de ce au spus cei din publicitate, a fost un proces care a durat mai mult de o luna. Daca privesti la propunerile initiale, iti dai seama ca s-a ajuns la o solutie negociata. Si cei de la CNA au cedat, si cei din publicitate", spune Gelu Trandafir, membru CNA, despre incercarea de a impaca si capra, si varza.

"Alegerile sunt afective, nu rationale"

Psihologul Cristiana Levitchi spune ca pasiunea copiilor pentru reclame se datoreaza muzicii, miscarii excesive a personajelor si coloristicii foarte vii. "E evident ca, daca le place un personaj din desene animate si el apare intr-o reclama, vor vrea produsul ala. Tentatia e foarte mare, mai ales daca reclama e simpatica. Pana la urma, alegerile nu sunt rationale, ci afective", mai explica psihologul.

Cele mai citite

Dan Șucu a preluat clubul italian de fotbal Genoa

Dan Şucu, principalul acţionar al clubului de fotbal Rapid Bucureşti, a preluat recent controlul asupra clubului italian Genoa. Dan Șucu a preluat Genoa În urma...

Cele mai eficiente resurse pentru pregătirea examenelor școlare din 2025 

În decursul anilor, materialele și metodele de pregătire pentru examenele școlare s-au schimbat și s-au dezvoltat, adaptându-se la modificările din sistemul de învățământ....

Moment controversat cu un PlayStation 5. O organizație i l-a făcut cadou unui copil, dar apoi i l-a luat

Organizația Charlotte Hornets se confruntă cu reacții negative după un incident petrecut în timpul meciului de luni împotriva echipei Philadelphia 76ers. În cadrul unui...
Ultima oră
Pe aceeași temă