Cateva mii de oameni au asistat, ieri, la exercitiile Fortelor Navale. Scenariul a inclus toate misiunile pe care Statul Major al Fortelor Navale le executa sub comanda NATO. Fregatele cumparate de la englezi au jucat rolul principal, intr-o incercare de a reface imaginea sifonata a SMFN dupa scandalul afacerii BAE System.
In cadrul marinei de razboi, fregatele joaca un rol extrem de important. Controversata achizitie a celor doua nave de tip 22 de la britanici are la baza necesitatea „conversiei” flotei militare romanesti pentru indeplinirea misiunilor la standarde occidentale. Pana in 1989, Romania detinea nave militare pentru aparare in zona Marii Negre. Majoritatea acestora aveau o raza de actiune redusa si nu puteau executa misiuni la mare distanta. O data cu intrarea in NATO, datele problemei s-au schimbat substantial. Misiunile de impunere a embargoului in Mediterana – Golful Persic (la care a participat anul trecut Regele Ferdinand) necesita nave mari, cu provizii de alimente si armament suficiente pentru misiuni de saptamani sau chiar luni de zile. Marasesti era, pana la momentul achizitiei fregatelor britanice, singura nava capabila de acest lucru.
Flotila „vedetelor”
Cele trei fregate au dimensiuni si deplasamente asemanatoare. Marasesti este mai masiv, dat fiind trecutul sau (a fost cea mai puternica nava din flota ceausista, fiind clasata drept crucisator usor port-elicoptere). De cealalta parte, fregatele model 22, suple, rapide si mai tinere cu vreo 15 ani. Navele indeplinesc o gama variata de misiuni, gratie sistemelor complexe de armament. Pot lupta cu orice nava, submarin sau aeronava. Costurile sunt pe masura performantelor. „Regele Ferdinand” si „Regina Maria” sunt cele mai costisitoare la capitolul intretinere, mai ales daca sunt chemate la misiunile NATO. In pactul nord-atlantic fiecare stat isi plateste singur combustibilul, alimentele si restul cheltuielilor.
Exercitiul dragoarelor
Desi nu executa misiuni spectaculoase, dragoarele sunt indispensabile. Inaintea trecerii printr-un baraj de mine, se „curata” culoarul de navigatie pentru ca navele sa fie in siguranta. Dragoarele lanseaza la apa mai multe flotoare echipate cu sisteme de detonare sau indepartare a minelor. Spectatorii au putut vedea ieri cu ochii lor cum se desfasoara o astfel de operatiune.
Incendiu la bord
La bordul fregatelor a fost simulat ieri un exercitiu de stingere a incendiilor. Desi publicul nu a vazut mare lucru, la bord s-a muncit pe branci. Astfel de aplicatii sunt organizate periodic si fac parte din pregatirea echipajului. Cand se da alarma de incendiu, fiecare om are locul sau bine stabilit. Pe culoarele inguste ale unei nave de razboi nu este loc de poticneli sau ezitari. Cu plansa cumpartimentelor navei in fata, seful grupei PSI evalueaza rapid situatia si stabileste modul de interventie. Focul poate fi fatal pentru un vas de razboi, plin ochi cu armament. Fregatele sunt echipate cu sisteme de prevenire si stingere a incendiilor complet automatizate, insa, periodic comandantii isi testeaza echipajele prin metoda „traditionala”, respectiv alarme de zi sau de noapte. Marinarii alearga, transpira, injura, dar pana la urma dovedesc focul.
Aviatie inamica!
Trei Mig 21 LanceR si tot atatea IAR 99 au atacat la joasa inaltime gruparea navala. Aeronavele au fost intampinate de perdele de foc executate cu tunurile ultrarapide de la bordul Navelor Purtatoare de Rachete care escorteaza fregatele. Atacul a fost respins, dupa care inamicul a abandonat lupta. In cazul unor astfel de situatii, reactia rapida este singura cale de a scapa cu viata. Avioanele de lupta zboara cu viteze mari, motiv pentru care trebuie detectate din timp pentru a se putea deschide focul. Sistemele antiaeriene sunt complet automatizate iar tragerea este controlata pe computer. Pentru atacurile cu racheta
s-au prevazut lansatoare de contramasuri, in fapt minirachete umplute cu staniol, care, odata lansate, creeaza o „ampreta” asemanatoare cu cea a navei si astfel sistemul de ghidare al rachetei este „pacalit”.
Bomba in tribord!
Cum majoritatea misiunilor NATO se desfasoara in apropierea zonelor de conflict sau chiar in mijlocul ostilitatilor, se acorda o mare atentie actiunilor antitero. Echipajele au simulat respingerea unui atac terorist si retinerea autorilor. O barca suspecta a lansat o bomba artizanala chiar langa bordul fregatei, iar scafandrii deminori (EOD) au dezamorsat incarcatura exploziva. Teroristii au fost apoi capturati. In astfel de operatiuni se utilizeaza armamentul usor de la bord, compus din mitraliere si tunurile antiaeriene.
Active Endeavour 2006
Regina Maria va pleca in curand in prima sa misiune sub steagul NATO. Active Endeavour 2006 este o ampla operatiune de supraveghere a traficului naval in Mediterana. Anul trecut la aceasta misiune a participat Regele Ferdinand, echipajul obtinand calificative foarte bune. Pe toata durata operatiunilor, navele sunt autorizate sa foloseasca armamentul din dotare impotriva inamicilor. Inspectiile la bordul navelor comerciale pot deveni periculoase, pentru ca niciodata nu se stie cum vor reactiona cei controlati. Pentru protectia echipei de boarding, o parte a membrilor echipajului fregatei romanesti va asigura serviciul de interventie, respectiv deschiderea focului asupra atacatorilor.
Teroristii nu au trecut de BIM
Batalionul de Infanterie Marina nu putea lipsi de la spectacol. Unitate speciala, BIM se pregateste intens pentru a executa orice tip de misiune, indiferent de pozitia geografica sau relief. De Ziua Marinei infanteristii au pregatit un „recital” cu multa actiune si kilograme de munitie consumata. Un grup de teroristi a incercat sa ocupe faleza din dreptul tribunei prezidentiale. Numai ca luptatorii BIM erau la post si i-au prins pe teroristi cat ai zice peste.
Simulare SAR
In cazul in care nu mai este timp pentru intrarea navelor in port, acestea sunt aprovizionate in timpul marsului. Elicoptere militare au aratat publicului cum se face o apuntare perfecta pe fregata sau cum se aprovizioneaza vasul din aer. In ultimul caz aeronava se mentine la punct fix la cativa metri deasupra navei si coboara cu troliul pachetele. Cele trei fregate nu dispun inca de elicoptere proprii, insa de anul viitor MApN le va dota cu aeronave, ce vor fi pilotate de prima serie de marinari-piloti care tocmai ce au obtinut brevetul de zbor. O alta misiune a elicopterelor este cautarea si salvarea pe mare (SAR). Cei prezenti pe faleza au putut vedea cum decurge o astfel de operatiune si cat de „artist” trebuie sa fie pilotul la manevra de ridicare a victimei din apa.
Mesajul Zeului Neptun
Sarbatorile de Ziua Marinei au fost deschise oficial de Zeul Neptun, fiul lui Chronos si al zeitei Rea, care prin gratia marelui Zeus, stapaneste cu tridentul sau toate apele si abisurile pamantului. „Am parasit palatele de margean din strafunduri si am strabatut sclipirile albastre ale marilor, pentru a veni, ca in fiecae an, in eternul Tomis, la sarbatoarea marinarilor romani. Am oprit vanturile si am netezit valurile, pentru ca aceasta sarbatoare sa de bucure de gratia tuturor zeilor si zeitelor din Olimp”, a declarat Neptun, dupa ce a ajuns pe faleza din Constanta, alaturi de nimfele sale.
Pro si contra
Ministrul Turismului, Radu Berceanu, a declarat ca a fost impresionat de felul cum a fost organizata in acest an Ziua Marinei. „A fost o demonstratie foarte bine organizata si foarte reala. Marinarii militari au in pregatirea lor astfel de momente tensionate, spectaculoase, de aceea sunt convins ca felul in care incepe sa fie partea de marina a fortelor noastre este una din ce in ce mai de nivel, dovada fiind si faptul ca participa la foarte multe exercitii alaturi de fortele NATO”.
Directorul general al C.N. Administratia Porturilor Maritime Constanta, Mircea Banias, a declarat ca, de regula, exercitiile sunt asemanatoare de la an la an. „Este o demonstratie a capacitatilor marinei militare, in special. A fost un spectacol agreabil, care e in nota atmosferei de sarbatoare”, a spus acesta.
Au existat si voci care au criticat desfasurarea de forte organizata cu ocazia Zilei Marinei. Printre ele, cea a presedintelui Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu, care a declarat ca tehnica de lupta pe care a observat-o este depasita, cu exceptia celor doua fregate, Regele Ferdinand si Regina Maria. Si acestea au anumite disfunctii, dar au aparatura standard NATO. Trebuie neaparat ca Romania sa achizitioneze tehnica ultramoderna, la standarde NATO”.
Ministrul Apararii, Teodor Atanasiu: „Fregatele nu sunt cutii de conserve!”
„Mie mi-a placut totul, noi am sperat sa organizam o adevarata sarbatoare a marinei, o sarbatoare a Constantei, dar si a intregii tari, pentru ca vad lume care a venit din toate colturile tarii, cu mic, cu mare, sa asiste. Sarbatoarea de anul acesta aduce, in mod deosebit, faptul ca avem o dotare a marinei militare mult mai atractiva decat in anii trecuti. Ati vazut la defilare toate navele noastre, de la noile fregate pana la navele mai batrane pe care le avem in dotare. De asemenea, ati vazut ca marina a fost una dintre primele forte ale armatei care si-a incheiat procesul de profesionalizare. Practic, am terminat restructurarea si ati vazut astazi numai marinari profesionisti. De asemenea, ati vazut doua dintre navele care participa la misiunile NATO: Regele Ferdinand si Regina Maria, care pleaca pe 31 august la o noua misiune in Marea Mediterana. Fregatele au fost o necesitate pentru armata romana, ele nu sunt doar niste conserve vechi, cum se exprima cineva, sunt niste nave de lupta moderne. Daca mai ramane vreo suspiciune, ramane ca DNA-ul sa ne spuna daca in procesul de achizitie s-au dat sau nu s-au dat comisioane.
Traian Basescu, presedintele Romaniei: „Marinarul este sortit sa traiasca cu dorul de casa, cu dorul de mare si cu dragostea de tara”.
„La Constanta vin intotdeauna cu multa placere si cu dragoste pentru locul in care am copilarit, pentru locul in care m-am format ca om, pentru ce inseamna marina romana. Marina este greu de inteles de cei care n-au trait in interiorul marinei comerciale sau marinei militare. Pe toti, marea ne-a calit, ne-a invatat sa fim puternici, ne-a invatat de multe ori sa supravietuim, in conditii in care altii ar spune ca nu exista nici o sansa. Marina are menirea de a fi pe de o parte un pilon de securitate nationala, iar pe de alta parte, de a fi acel vector pe care navele comerciale transporta bunastarea. Pana la urma, tot efortul marinei comerciale nu inseamna altceva decat efortul comercial al desfasurarii economiei romanesti catre toate tarile lumii. Porturile romanesti au devenit plamani prin care, in ultimii ani nu respira numai economia romaneasca, ci si economia statelor din Marea Neagra. Portul Constanta a devenit un mare port de tranzit pentru transportul containerizat si nu numai. Toate aceste realitati ne fac sa fim mandri ca suntem marinari. Avem o meserie care ne tine tot timpul cu simturile la datorie. Putini inteleg ce inseamna nava militara sau nava comerciala aflata in mijlocul marii. Ea se bazeaza numai pe cei cativa oameni pe care ii are la bord, si intotdeauna pariul marinarului este sa isi aduca nava acasa, pentru ca nava adusa acasa inseamna ca si el a venit acasa.
Intotdeauna pentru mine Ziua Marinei a fost o zi in care am reusit sa dau inapoi timpul si sa-mi aduc aminte de toata perioada petrecuta in institutul de marina, sa-mi aduc aminte perioada sau inceputurile casniciei mele, sa-mi aduc aminte sentimentul extraordinar de dor de casa pe care il ai ori de cate ori iesi cu nava printre farurile portului Constanta. Nu mai putin adevarat este ca suntem oameni care, atunci cand suntem la uscat, ne este dor de mare. Marinarul este sortit sa traiasca cu dorul de casa, cu dorul de mare si cu dragostea de tara. Nu exista meserie care sa-ti aduca aminte, daca mai este nevoie, in fiecare dimineata, la rasaritul soarelui, de tricolor. Cu totii stim ca primul lucru pe care il face marinarul la rasaritul soarelui este sa ridice tricolorul la catarg. Iata de ce marinarii au nu numai dragostea de tara in educatie, marinarii au tricolorul in suflet. Pentru tot ce faceti la bordul navelor voastre, marinari militari si civili, va multumesc”.