Piata romaneasca a PC-urilor, in care sunt incluse calculatoare personale de birou, computere portabile si servere, a continuat trendul pozitiv din ultimii ani, inregistrand o crestere de 41,2% la nivelul numarului de unitati vandute si de 18,8% ca valoare, reiese dintr-un studiu realizat de IDC.
Calculatoarele personale de birou (desktop-uri) si-au mentinut ponderea ridicata ca numar de unitati, de peste 85%, si ca valoare – 65,5%. Computerele portabile (laptop-uri) reprezinta 13,1% din totalul PC-urilor vandute, insa ca valoare acestea au contribuit cu 25,7%, iar serverele reprezinta 1,7% din volum si 8,7% din valoarea vanzarilor. Cel mai mare ritm de crestere a fost inregistrat de laptop-uri, in cazul carora volumul fizic al vanzarilor a crescut cu 55,2%, iar cel valoric cu 43,5%. In acelasi timp, au fost vandute cu 40,1% mai multe desktop-uri, valoarea acestora fiind cu 14% mai ridicata.
Serverele au inregistrat o scadere de 0,4% a valorii, in timp ce numarul de unitati comercializate s-a majorat cu 8%.
Insa, comparativ cu ultimul interval al anului trecut, piata PC-urilor a inregistrat o recesiune de 29,3%. Astfel, numarul de desktop-uri a coborat cu 32%, cel al serverelor cu 31,2%, iar numarul de laptop-uri s-a micsorat cu 4,2%.
In clasamentul vanzarilor, ca volum, in primele trei luni ale anului 2005 primele patru locuri au fost ocupate de companii romanesti.
Astfel, cea mai mare cota de piata, de 14,6%, a apartinut companiei Romsoft, urmata de K-Tech, cu 13,2%, Flamingo, cu 12,3%, si Altex, cu marca Davio, care a ocupat 11%. Acestea sunt urmate de Hewlett-Packard, cu o cota de 6%, restul pietei fiind acoperit de alte companii.
Ca valoare, cele mai multe venituri apartin tot companiei Romsoft, cu 12,7%, iar Flamingo a urcat pe al doilea loc, cu 10,5%, fiind urmata de HP, cu 10,4%, Fujitsu Siemens, cu 9,1% si K-Tech, cu 8,6%.
In primele trei luni, conform IDC, cheltuielile IT s-au ridicat la 615,1 milioane de dolari, respectiv 27,3 dolari/locuitor.
Utilizatorii particulari si micii intreprinzatori (SOHO – small office, home office) le-au adus concurentilor de pe piata cea mai mare parte din venituri, 44,6%, si au fost destinatia a 58,1% din volum. Acestia au fost urmati de firmele mici si medii, cu 38,9% ca valoare, respectiv 30,2% ca numar de unitati.
Marile companii au cheltuit 6,9% din total, insa au achizitionat 3,3% din numarul de unitati, in timp ce sistemul educational a atras 5,3% din volum, cheltuind 4,5%. Sectorul guvernamental a achizitionat 2,3% din numarul de unitati, iar ca valoare ponderea este de 2,7%. Corporatiile au atras 0,9% din totalul de PC-uri vandute, in timp ce cheltuielile acestei categorii s-au ridicat la 2,3%.
Intel continua sa domine piata cu o pondere de 56,7%, ca numar de procesoare si 71,8% ca valoare, iar cotele AMD sunt de 42,7%, respectiv 27,1%.
Procesoarele Pentium 4 au fost cele mai cautate, cu 34,4% din volum, iar ca valoare acestea au reprezentat 38,3%. Al doilea procesor cautat de romani a fost Sempron, produs de AMD, cu cote de 33,5% si 19,9%.
Sistemele de operare Windows si-au mentinut prima pozitie pe piata PC-urilor din Romania, cu 92,3% ca volum si cu 91,3% in functie de valoare.