19.7 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialVanzarile de automobile pe piata second-hand, blocate la Constanta

Vanzarile de automobile pe piata second-hand, blocate la Constanta

Sute de persoane se perinda, duminica dimineata, in zona targului auto saptamanal organizat pe bulevardul Aurel Vlaicu. Constantenii vin sa vada care mai este tendinta in ceea ce priveste vanzarea de masini second-hand. Din pacate, taxa pentru prima inmatriculare a paralizat practic tranzactiile.

Aglomeratie, femei de etnie rroma care vand seminte, automobile cu preturi variate… Din tot acest peisaj lipsesc insa tocmai tranzactiile. “Erau zile cand incheiam chiar si zece acte de vanzare-cumparare. De cand cu taxa asta, mai mult stam degeaba decat lucram”, a declarat unul dintre intermediarii din targ. Pentru acesta, taxa introdusa de guvernul Tariceanu a insemnat o scadere drastica a veniturilor, pentru ca sunt zile in care nu incheie nici o tranzactie. La Constanta nu se poate vorbi despre o scadere a vanzarilor de autoturisme second-hand, ci practic despre o blocare a acestora. Singurele autovehicule care se mai tranzactioneaza sunt cele deja inmatriculate, dar nici aici lucrurile nu merg prea bine, din cauza ca oamenii nu stiu exact cand, cat, unde si cum se plateste aceasta taxa.

Visand la masini occidentale

Practic, majoritatea celor care mai vin in targ nu fac decat sa se uite la automobile. Vanzarile au scazut la numai cateva bucati. “Ne uitam, mai pierdem vremea. Vreau sa cumpar, dar mai astept sa se limpezeasca apele”, a spus Marian P.
Acesta, ca multi alti potentiali cumparatori, asteapta cu incredere decizia Comisiei Europene cu privire la taxa pentru prima inmatriculare. “Este absurd ca pentru o masina de 3.000 de euro sa platesc o taxa mai mare chiar decat valoarea masinii”, a mai spus acesta. Oamenii s-au aratat profund nemultumiti de decizia guvernantilor de a impune o astfel de taxa, spunand ca ea nu face decat sa loveasca in cei cu venituri mici si medii, care nu isi pot cumpara o masina noua, dar pentru care o masina occidentala, de cativa ani vechime, reprezinta cea mai ieftina alternativa.

Targurile specializate, in moarte clinica

Situatia nu este mai roz nici in ceea ce priveste firmele care vand autoturisme second-hand in targuri specializate. Acestea au impanzit, in ultimii ani, orasul Constanta, oferta lor constand, in special, in autoturisme germane sau frantuzesti de cativa ani vechime, aflate in stare tehnica buna. “Am inmatriculat in luna decembrie toate masinile pe care le aveam pe stoc. Numai asa am mai reusit sa vindem cate ceva. Lumea nu este interesata de masinile aduse acum din Germania, pentru ca trebuie sa plateasca taxa de inmatriculare, care are un nivel exagerat”, a declarat patronul unuia dintre aceste targuri.

Banii, pe apa sambetei

Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat, de curand, ca nu stie cati bani colectati prin aceasta taxa au ajuns in bugetul Ministerului Mediului (unde ar fi trebuit sa ajunga, daca avem in vedere declaratiile oficialilor, care spun ca taxa este menita sa sprijine imbunatatirea calitatii mediului). Ministerul Mediului a recunoscut insa, intr-un comunicat de presa, ca aceste sume nu ajung in bugetul sau, ci direct in bugetul de stat. De aici, ei pot ajunge chiar si pe… apa sambetei, pentru ca nimeni nu a stiut sa spuna care este traseul lor exact. Utima gaselnita a lui Vladescu este aceea ca taxa este necesara pentru… protejarea stratului de ozon! In ciuda acestui fapt, masinile vechi de 20 de ani, rablele care lasa in urma un fum negru si dens, pot circula fara sa plateasca nici o taxa.

Fara solutii

Specialistii in vanzari auto din Constanta spun ca nu se intrevede inca o solutie in ceea ce priveste deblocarea tranzactiilor. Oamenii asteapta hotararea Comisiei Europene, iar dealerii nu sunt in stare sa suporte, financiar, costurile acestei taxe.
Numai unul dintre producatorii nationali a reusit sa subventioneze, in luna ianuarie, aceasta taxa. In conditiile date, acest segment al economiei este practic paralizat, si nimeni nu are nimic de castigat de pe urma acestei stari de fapt.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă