17.8 C
București
sâmbătă, 28 septembrie 2024
AcasăSpecialVagoane de marfă de 10 milioane de euro ruginesc la Videle

Vagoane de marfă de 10 milioane de euro ruginesc la Videle

CFR Marfă a cumpărat platforme pentru transportul camioanelor pe calea ferată, după care a desfiinţat serviciul specializat pentru acest tip de transport.

O companie de stat care avea toate atuurile să devină tot mai profitabilă a ajuns, după 15 ani de la înfiinţarea sa, aproape de faliment. Datoriile de 400 de milioane de euro, pe care le-a acumulat, au fost şterse abia după ce au început procedurile de privatizare. Dar cum transferul de proprietate a eşuat, CFR Marfă continuă declinul său financiar.

Liderii sindicatelor din ramura transporturilor feroviare ne-au explicat că, în multe situaţii, compania a fost sabotată prin decizii absurde, unele chiar rău intenţionate. România liberă a relatat, în ediţia sa de ieri, despre faptul că CFR Marfă vinde, la fier vechi, mii de vagoane, la preţul de 0,9 lei kilogramul. Firmele private care le cumpără, în loc să le recicleze, cum sunt obligate, recondiţionează componentele importante, precum osiile, şi le revând la preţuri mai ridicate, de piese second-hand, în ţară şi în străinătate.

Iar această afacere făcută pe seama patrimoniului de stat rămâne profitabilă, mai ales că CFR Marfă încă mai deţine încă 37.260 de vagoane. Chiar un şef din Depoul Roşiori de Vede a recunoscut pentru Rl că mai sunt “kilometri de vagoane de tăiat”.

Citeşte şi: FALIMENTUL CFR. Vagoane de marfă noi, vândute către firme private la preţ de fier vechi

RO-LA, RO-PA

Maxim Rodrigo, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, ne-a prezentat un alt caz prin care a fost păgubită CFR Marfă: achiziţionarea vagoanelor de tip RO-LA. Acesta este un sistem de transport, practicat în multe ţări din Europa, care presupune că un tir de marfă care intră în ţară pe la Giurgiu, de exemplu, este urcat pe tren şi transportat pe calea ferată până la Arad.

Sistemul prezintă mai multe avantaje. Taxele feroviare sunt mai mici decât roviniegta plătită de operatorii rutiere. Avantajul pentru stat constă în faptul că şosele nu ar mai fi distruse de traficul greu. “Unele dintre vagoanele pe care le-a cumpărat CFR Marfă sunt şi acum la Depoul Videle, pentru că nu le-au omologat. Le cumpăraseră pentru RO-LA, dar la scurt timp după achiziţionare au desfiinţat RO-LA”, a precizat Maxim Rodrigo.

Fiecare dintre aceste vagoane, care acum putrezesc pe şine, au costat circa 100.000 de euro, investiţia totală ridicându-se la aproape 10 milioane de euro.

Chirie mică, profit mare

Dar nu doar investiţiile proaste au sabotat CFR Marfă. “Mai există o şmecherie pe care o fac operatorii privaţii ai căilor ferate. Aceştia creează un holding şi concesionează de la stat o cale ferată pentru patru ani, pe un preţ mic. Concesiunea se face, în acte, pentru transport feroviar. Dar operatorul efectuează transport de călători cu o firmă, pentru care plăteşte taxe. Dar face şi transport de marfă, cu o altă firmă a sa, dar pentru care invocă aceeşi concesiune încheiată pe holding. Astfel, nu mai plăteşte taxe în plus către stat”, a precizat şi Cristian Ionişor, liderul Sindicatului Calea Liberă Craiova. De obicei, operatorii privaţii pot oferi astfel preţuri mai mici de transport pentru fabricile din zonă. „Cum ar putea să vină CFR Marfă cu un preţ rezonabil să concureze la un preţ rezonabil cu privaţii în condiţiile astea ?”, se întreabă Cristian Ionişor.

Deşi am solicitat un punct de vedere asupra informaţiilor din partea CFR Marfă publicate de România liberă, nu am primit nici un răspuns până la închiderea ediţiei.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă