3.5 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăSpecialUniversitatile romanesti se transforma in fabrici de diplome

Universitatile romanesti se transforma in fabrici de diplome

Ultimul raport al Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS), intitulat "Barometrul Calitatii 2009", nu aduce motive de bucurie pentru invatamantul academic. Coruptia, nivelul scazut al pregatirii studentilor comparativ cu asteptarile angajatorilor, deschiderea si atractivitatea reduse fata de studentii din alte tari, numarul de studenti tot mai ridicat ce revine la un cadru universitar etc. sunt cateva dintre punctele slabe, ceea ce face ca in final invatamantul academic romanesc sa fie in continuare slab calitativ. Ceea ce, de altfel, se vede in insasi absenta universitatilor romanesti din clasificarile europene globale ale celor mai bune institutii de invatamant superior si din topul primelor cinci destinatii de studii pentru studentii unei tari europene. Potrivit studentilor chestionati, fenomenul coruptiei la nivelul invatamantului universitar este la cote foarte ridicate. Astfel, 68% din studentii intervievati considera ca fenomenul coruptiei este ridicat si foarte raspandit in universitatile private, iar 60% au spus ca acest fenomen este mai intalnit in universitatile publice.

Prin urmare, de stat sau private, universitatile devin in tot mai mare masura doar niste "fabrici" de diplome. Insusi raportul ARACIS subliniaza ca, "daca nu se introduc corectii mari si rapide in sistem si in universitati, Romania risca sa aiba universitati tot mai putin performante, diplome tot mai multe, competente individuale de tip profesional tot mai putine si, in final, o lipsa cronica de  competitivitate europeana. Ceea ce este demonstrat prin cele trei categorii de indicatori folositi la elaborarea acestui studiu. Privitor la calitate, din cei 15 indicatori de tip rezultat, sapte descriu o stare negativa, sapte descriu o stare moderata si doar unul descrie o stare pozitiva. Goana universitatilor dupa tot mai multi studenti a facut ca si raportul dintre acestia si cadrele didactice sa fie tot mai ridicat. Astfel, de la 13,8 studenti/cadru didactic in 1990-1991, dupa 16 ani, raportul aproape s-a dublat, ajungand la 25,7/1 in 2006-2007.  Paradoxala este insa perceptia cadrelor universitare, care, intr-un procent covarsitor si de un subiectivism impardonabil, considera ca facultatea in care predau ii ajuta pe studenti sa obtina abilitatile si competentele de care au nevoie la locul de munca (90%), ca stagiile de practica din timpul facultatii sunt de un real folos pentru pregatirea studentilor (88%) etc. Aprecieri care vin in contradictie flagranta cu angajatorii, care reclama slaba pregatire a studentilor, lipsa competentei practice, neadecvarea cursurilor universitare la cerintele pietei muncii etc., dar si din partea studentilor insisi, ale caror organizatii solicita de multi ani ca practica sa devina o componenta importanta si reala a invatamantului superior, nu doar ceva care pur si simplu se mimeaza. Chiar daca raportul pune degetul pe rana intr–o mare masura, Asociatia EDU CER considera ca atitudinea ARACIS nu este suficienta si in raportul sau nu a operat si cu un criteriu care ar trebui sa fie foarte important. EDU CER subliniaza ca era necesar sa se tina seama de numarul de absolventi care intra in piata muncii in primele 18 luni de la absolvirea facultatii, in specialitatea studiata. si trebuie sa recunoastem ca, daca s-ar fi avut in vedere si acest indicator, rezultatele ar fi fost si mai proaste. Paradoxal este ca, desi se cunoaste faptul ca absorbtia absolventilor cu diploma universitara pe piata muncii este foarte slaba,  in fiecare an numarul de locuri scoase la concurs pentru admiterea in anul I la facultate este extrem de ridicat raportat la al absolventilor de liceu.

"Daca s–ar opera cu un astfel de indicator am afla, conform unor evaluari, ca doar 20 % din absolventi reusesc "performanta descrisa" de acest indicator. Adica universitatile romanesti, cele de stat, pe bani publici, reusesc "impresionantul" randament de 20% ! Pe banii nostri, ai contribuabililor! Pe de alta parte, nu putem fi de acord cu atitudinea ARACIS, care  considera ca are misiunea de a  "face fotografii", din cand in cand, avand in obiectiv sistemul de invatamant superior. Doar ca si in titulatura sa se precizeaza altceva. Este agentia de "asigurare" a calitatii si aceasta asigurare nu se face doar cu poze. si chiar de-ar fi asa, pe baza caror "poze" a acordat ARACIS "grad ridicat de incredere" la 14 universitati din 18 evaluate? Cate propuneri de inchideri de universitati, facultati si programe de studii a facut Ministerului Educatiei ori Guvernului si nu a fost ascultat? Aceste informatii le-am fi vrut in raportul aflat in discutie", ne-a declarat Vlaston stefan, presedintele EDU CER.  

» Stoparea finantarii

"Chiar si numai daca am lua in calcul indicatorul referitor la coruptie in universitati, asta ar trebui sa conduca la oprirea finantarii din bugetul public a tuturor universitatilor de stat. Adica noi, contribuabilii, trebuie sa finantam prin taxe si impozite institutii corupte in proportie de 60%! Apoi, nici tendinta multor studenti de a se juca doar de-a universitatea nu mai merge. Acest lucru il pot face pe banii lor, nu pe ai nostri. Studentii seriosi si performanti ar trebui sa aplice pentru burse sau sa ia credite de la banci pentru achitarea studiilor universitare. Imbogatirea pe seama bugetului de stat si a naivitatii sau smecheriei unora trebuie sa inceteze. Poate actuala criza economica le va deschide ochii guvernantilor si asupra acestui aspect", se spune intr-o analiza a Asociatiei EDU CER referitor la recentul raport ARACIS.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă