Specularea copiilor ca vedete de televiziune a devenit o moda, iar subiectul este foarte delicat. Nu ne referim la emisiunile pentru cei mici, tare prafuite, modeste si putine, ci la divertismentele ce au in centrul atentiei copiii.
Nu trebuie sa ne mai miram de avertismentul sondajelor ca adolescentii iau drept model cultural tot felul de vedetute, atata timp cand televiziunile folosesc insistent si irational drept "materie prima" in divertisment copiii, momindu-i cu asa-zisa "cale a afirmarii talentelor". Anul acesta a pornit cu foc campania cautarii de talente, Antena 1, cu "Vreau sa fiu vedeta" de muzica populara, de orice ar fi, dar vedeta sa devii! Bietii copilasi se lupta cu disperare sa castige note mari de la un juriu incarcat de zambete false, in fiecare vineri seara. Ostilitatile acestui concurs sunt conduse de Ovidiu Cuncea, mustaciosul acela antipatic care a zburdat prin mai toate emisiunile lui Dan Negru si de frumoasa Roxana Ionescu, descoperirea de la "Playboy". Mama Natura cica ar iubi copiii, ca si mustaciosul, dar habar nu au cum sa intretina un dialog firesc, fara fite cu ei. Televiziunea publica nu s-a lasat mai prejos, a apelat la Valeriu Lazarov si a revenit duminica, in forta, cu "Ploaia stelutelor". E vorba de acelasi format de chinuire a copilasilor intr-un concurs, numai ca el s-a extins, cuprinde si dansuri moderne. Parintii participa si ei la aceste emisiuni, sunt mandri de odraslele lor, cu o inconstienta demna de o cauza educationala mai buna. La "Ploaia stelutelor", interpretii se caznesc sa imite vedete consacrate, ceea ce este de-a dreptul sinitru. Vezi machiate ca niste paiate niste copilite de 8-10 ani ca sa arate ca Margareta Paslaru sau Edith Piaf, iar in spate mai danseaza si fetele cu silicoane si tanga. Juriul le analizeaza serios prestatia, folosind comentarii "savante", oribile iar in culise parintii sunt interogati asupra aceleiasi imitatii. Protectia copilului oare chiar n-are nimic de spus despre acest balci in care sunt folositi micutii naivi, ca despre CNA, nu mai amintim, ca doarme pe el?! Emisiunea poate bucura, desigur, pedofilii. Si parintii sunt vinovati ca isi lasa progeniturile la un astfel de concurs ce ii momeste cu marele premiu de 2.500 de euro si cu promisiunea ca se vor alatura junei Senzual, sau Simonei Patruleasa si altor vedete de sezon. Prezentatorii sunt si aici de belea. Maria Dinulescu, mandra ca la Teatrul "Creanga" e Alba ca Zapada, imbracata acum, ca pentru un club de noapte unde trebuie sa-ti arati decolteul cat mai profund, le pune niste intrebari despre iubire, senzualitate, provocare, acompaniata de Eduard Petru, care priveste languros, cu dragoste pe micutele cu varste intre 7 si 12 ani ce se viseaza ca maine vor deveni Andreea Banica. Evident, publicul tinta sunt parintii, bunicii, matusile, emisiunea nefiind dedicata copiilor, ci adultilor, dar este privita si de copilasii care spera ca le va surade norocul la postul public si isi vor sfida colegii tocilari. "Ploaia stelutelor" ramane un divertisment trist ce ne indica prapastia tabloidizarii spre care se indreapta postul public cel lipsit de un statut consolidat legal, dar caruia noi ii platim obligatoriu taxa lunar. Tot copiii sunt subiect si pentru editia de exceptie a concursului "Dansez pentru tine" de la Pro TV, emisiune campioana la audienta. Numai ca aici, vedete danseaza pentru a ajuta destinele unor copii necajiti. Emisiunea are un format excelent, transmite discret si emotionant o lectie despre obligatia omeneasca de a-ti ajuta semenii, stimuleaza invatarea comportamentului fata de cei ce au handicapuri, totul ambalat cu mare finete in ritm de dans. Impresionant este comportamentul celor ce alcatuiesc cuplurile, fosti concurenti si vedete, fata de copiii pe care ii sustin prin dansul lor. Coregrafiile au stil, sunt originale, decorul este grandios, Stefan Banica Jr. si Iulia Vantur sunt prezentatori fermecatori. E o placere sa urmaresti aceasta emisiune de la Pro TV, un exemplu de profesionalism al realizatorilor, in care rafinamentul, bunul gust sunt puse in slujba divertismentului, cu subtile intentii de educare a privitorului in spiritul solidaritatii umane. Iata ca vedetele isi pot arata silicoanele si intr-o emisiune generoasa ca scop principal, fara sa fie vulgare, ci doar artiste sensibile.
Daca tot vorbim despre profesionalism, nu o putem decat felicita pe Mihaela Radulescu pentru modul inventiv cum conduce de zece ani "Duminica in familie", care demonstreaza ca Antena 1 poate concepe si divertismente de calitate. Desigur, Mihaela Radulescu a stiut sa-si aleaga colaboratorii, pe acei profesionisti de varf care sunt Mitica Morosanu si Octavian Iordachescu, personalitati care animau candva si emisiunile postului public. Acum pun in valoare inteligenta moderatoarei de la Antena 1. Distinsilor li s-a alaturat Corina Voicu, un alt nume din spatele ecranului, care stie sa dea viata sumarelor acestei emisiuni incantatoare, dedicata artistilor adevarati.
In alta ordine de idei, Summitul NATO a aratat, din nou, cate gauri in cascavalul mass media avem. Televiziunile au tratat cu prioritate evenimentul, ori ca pe unul monden, ori ca pe unul mustind a politichie balcanica, incarcata de conflicte interne intre politicienii dezlantuiti in campanie electorala mioritica. Tanti Marioara din satucul ei de munte, ca si nea Gheorghe din Militari n-au inteles mai nimic despre "ordinea de zi" a intalnirii mai marilor lumii la Bucuresti, despre ce inseamna NATO, pentru ca nu avem jurnalisti, analisti specializati in politica externa, decat vreo trei personalitati ce fugeau de la un post la altul.
ileana.lucaciu@romanialibera.ro