Printr-o scrisoare adresata ieri ministrului Culturii si Cultelor, Mona Musca, un grup de cineasti reprezentati de Florin Iepan si Alexandru Solomon trage un semnal de alarma in privinta documentarului romanesc si cere ca acesta sa fie scos din conul de umbra in care a fost aruncat de vechea legislatie. „De-a lungul anilor, Ministerul Culturii si, mai ales, Centrul National al Cinematografiei au excelat intr-o atitudine de ignorare totala a nevoilor documentarului romanesc. Dovada este amendamentul Nicolaescu la vechiul regulament, care hotara ca productia filmelor documentare de peste 20 de minute nu poate fi sustinuta de catre CNC, in acest fel excluzandu-ne de la coproductiile realizate prin Eurimage si de la majoritatea productiilor cofinantate de televiziunile din tara si strainatate”, se spune in scrisoare. De asemenea, se specifica si faptul ca, potrivit legislatiei in vigoare, creditele acordate de CNC pentru film documentar nu pot depasi 5% din bugetul total al finantarilor, suma considerata de semnatari drept infima. Documentaristii ii cer deci ministrului Culturii sa intervina pentru ca acest procent sa fie modificat la cel putin 20%. Semnatarii aproba totusi modificarile din proiectul in lucru al Legii cinematografiei, cum sunt existenta unei comisii separate de analiza a proiectelor ori renuntarea la obligativitatea prezentarii filmelor documentare sub forma unei copii standard pe 35 mm, dar sunt de parere ca aceste masuri nu sunt suficiente pentru a relansa acest gen in Romania. Florin Iepan si Alexandru Solomon sunt doi dintre cei mai harnici documentaristi ai momentului. Primul a iesit de curand pe piata cu „Adevaratul, unicul Tarzan”, al doilea cu „Marele jaf comunist”, ambele – coproductii internationale realizate cu televiziuni de prestigiu.