A 61-a editie a Festivalului de Film de la Cannes a demarat "au ralenti": multe filme n-au fost gata la timp, iar fanii nu s-au grabit sa-si vada vedetele preferate pe covorul rosu.
"Totul e intarziat in acest an. N-am aflat pana saptamana trecuta cand va avea filmul nostru proiectia, ceea ce inseamna ca ne-am agitat ca naiba sa aranjam lucrurile – zborurile, hotelurile, petrecerea", spune producatorul unuia dintre filmele din Competitia Oficiala, citat de "The Hollywood Reporter" in prima sa editie de festival. Clint Eastwood si Wim Wenders n-aveau filmele gata cu o saptamana inainte de inceperea festivalului, iar in alte cazuri, cum e cel al filmului care inchide festivalul, "What Just Happened", de Barry Levinson, cel care a grabit lucrurile a fost protagonistul Robert De Niro, care a intervenit pe langa organizatori. Neclar e deocamdata si daca mult asteptatul "Che" al lui Steven Soderbergh, format din doua filme care fac impreuna patru ore, va fi distribuit sub forma unui singur film sau a doua filme distincte. Oricum, "Che" e unul dintre filmele cele mai ravnite in Market, ca si debutul regizoral al scenaristului Charlie Kaufmann, "Synechdoche, New York", realizat cu un buget de 20 de milioane de dolari. Gurile rele spun ca si alegerea lui "Blindness", de Fernando Meirelles, ca film de deschidere, se datoreaza faptului ca un alt film era avut in vedere, iar acesta n-a fost terminat la timp. Ipoteza justa.
Cel de-al patrulea film al brazilianului nu era nici suficient de amplu, personal, controversat sau pur si simplu valoros pentru a deschide Cannes-ul. Fernando Meirelles, lansat acum sase ani tot la Cannes cu "Orasul zeilor", ecranizeaza acum romanul omonim al lui José Saramago, in care, intr-un an neprecizat, un virus care provoaca orbirea ii reduce pe oameni la emotiile primare pentru a-i salva prin intermediul unei femei in mod paradoxal imune la virus. (Ca o coincidenta, si afisul editiei te duce cu gandul la orbire. Realizat de David Lynch, el infatiseaza o femeie cu o banda neagra peste ochi.) Cu o distributie apetisanta – Julianne Moore, Mark Rufallo, Danny Glover, Gael Garcia Bernal –, filmul a avut macar avantajul ca a adus vedete pe covorul rosu. Desi deschiderea oficiala a avut loc miercuri, la ora 18.00, n-a strans chiar atatia fani pe portiunea din fata Palatului Festivalului cati am vazut in anii trecuti. Probabil ca si ei sunt la fel de lenti ca organizatorii. Curand insa, atmosfera se va incinge si nu vei mai putea parcurge portiunea cea mai fierbinte a Croazetei fara sa faci slalom si sa mergi in pas de furnica.
Dupa succesul de anul trecut al lui "Persepolis", un alt film de animatie patrunde in Competitia Oficiala. De asta data un documentar animat, realizat de un cunoscut cineast israelian, Ari Folman. "Valse avec Bachir" amesteca animatia clasica cu cea Flash si in 3D pentru a crea o opera terapeutica, jurnalul propriei scotociri in memoria autorului care, dupa ce a fost combatant in anii ’80 in razboiul din Liban, a uitat ce s-a intamplat acolo, cu exceptia unei singure secvente. Filmul poate lua un premiu, si n-ar fi atat pentru valoarea sa, cat pentru accentuata coloratura antimilitarista.
Asta-seara, insa, are loc premiera filmului lui Radu Muntean, "Boogie", urmata de petrecerea romaneasca, la care e asteptata toata suflarea mioritica de pe Croazeta (inclusiv Cristian Mungiu), fiind invitati si prietenii straini ai cinematografiei romane.