De inspiraţie etnică sau aparţinând unor stiluri ce au traversat istoria, ori moderne, cu asocieri inedite de materiale, covoarele sunt un capitol important în amenajarea unei locuinţe. Tendinţele actuale readuc în prim-plan valenţele estetice şi funcţionale ale acestora, companiile producătoare acoperind o paletă largă de orientări stilistice.
La fel ca în cazul pereţilor şi tavanului, pardoseala ocupă cea mai mare suprafaţă din orice locuinţă şi de aceea soluţiile pentru acoperirea ei afectează în cel mai înalt grad designul întregii amenajări de interior, atât prin textura materialelor, cât şi a jocurilor cromatice.
O perioadă de timp destul de lungă au fost la modă casele high tech în care pardoselile din gresie, marmură sau piatră lăsate libere erau una dintre principalele caracteristici ale acestui stil. De asemenea în cazul stilului minimalist era de preferat ca suprafeţele de parchet să fie lăsate libere. Covoarele păreau ieşite din tendinţe şi mulţi au început să le considere un accesoriu inutil, atât din punct de vedere funcţional, cât şi estetic.
Lucrurile s-au schimbat radical când interioarele au început să se „încăl-zească“, iar covorul a început să -devină una dintre piesele importante ale unui cămin. Acesta nu mai este doar un obiect ce acoperă podeaua, ci are capacitatea de a-şi impune stilul în moda amenajărilor interioare. Astăzi, covoarele sunt obiecte de referinţă, complemente de design şi nu rareori chiar piese de rezistenţă într-o amenajare. Ele sunt nelipsite de la orice manifestare expoziţională din domeniul home&deco, iar în cazul unor târguri de profil precum Domotex (Hanovra) sau Heimtextil (Frankfurt), covoarele ocupă una dintre cele mai importante ponderi. La ediţia din acest an a German Design Award, covoarele lucrate cu tehnici tradiţionale indiene, cu design modern asimetric, au fost printre vedetele concursului, obţinând marele premiu.
Tradiţie şi design
Fără îndoială, rolul tot mai însemnat al covorului în decorul de interior are mai multe explicaţii şi negreşit este legat atât de utilizarea sa ca accent, cât şi de câmpul imens pus la dispoziţia designerilor pentru inovaţie şi creativitate. Nu mai puţin important este faptul că, în prezent, covoarele se încadrează în toate tendinţele momentului. Cererea este tot mai mare pentru produse care „spun“ poveşti, care au în spate o istorie, un design și sunt realizate hand-made cu tehnici tradiţionale de către artizani. De asemenea, cererea este mare pentru produse prietenoase cu mediul, sustenabile, care folosesc materiale naturale.
Pe de o parte sunt modelele şi motivele tradiţionale, îndeobşte orientale, covoare lucrate manual prin tehnica 100 de noduri, din lână (de Tibet) şi mătase (chinezească). Pe de altă parte sunt colecţiile de covoare moderne cu modele inspirate din natură sau geometrice şi în combinaţii diverse de materiale, între care piele, blănuri sau textile moderne.
În prezent, la modă sunt covoarele cu modele minerale (nisip sau piatră) sofisticate, precum şi culorile vibrante. Pot fi covoare clasice, moi şi pufoase, cu modele enigmatice sau cele cu geometrii spectaculoase, linii care construiesc jocuri dintre cele mai inedite, ce dau viaţă printr-o textură brută, care sugerează, de exemplu, asprimea scoarţei de copac sau a pietrei, inspiraţie din universul bogat al mineralelor, apelând la nervuri şi îngemănări de culori. Interesant şi unic este mixul de culori, din care nu lipsesc movul, negru-cărbune, maro-ciocolată, gri, kaki, roz-coral sau galben-şofran.
Covorul românesc
Este de remarcat că şi la noi există o frumoasă tradiţie şi încă avem artizani care au adăugat inspiraţiei orientale vigoarea culorilor şi temelor folclorice româneşti, autenticele covoare olteneşti fiind un bun exemplu.
În plan modern, se poate da exemplul liniei Leather realizate de designerii de la Gavia Concept, covoare din piele şi blană naturală, -realizate manual, unice, din bucăţi de piele asemănătoare pieselor unui puzzle, îmbinate în modele geometrice sau florale şi inspirate din natură sau viaţa de zi cu zi.
Țesăturile maramureşene, la mare preţ în străinătate
După cum se ştie, AMBIENTE (10 – 14 februarie, Frankfurt) este cel mai mare târg de bunuri de larg consum pentru casă din lume. La ediţia din acest an, covoarele şi accesoriile textile expuse de compania Woolfollies, al cărei promotor şi designer este Andreea Coman (deea@woolfollies.com), au stârnit un real interes. Succesul s-a datorat faptului că aceasta a folosit exact ingredientele la mare modă atât în lifestyle, cât şi în domeniul home&deco: materiale şi culori naturale, tehnici artizanale, design tradiţional cuplat cu elemente moderne.
Covoarele din lână sunt ţesute de meşteri maramureşeni cu modele şi motive din această regiune a ţării. Designerul a inserat elemente din piele (care dau o strălucire specială) şi, de asemenea, a adăugat elemente grafice geometrice, dintre care unele, de inspiraţie brâncuşiană, au putere de simbol. Un impact puternic l-a avut modelul geometric care oferă o senzaţie tridimensională, şi aceasta foarte la modă. Este de remarcat că aceste covoare au fost selectate pentru prezentarea lor de către Andreea în cadrul unui eveniment de tip Speed Dating în faţa unei largi audienţe formate din jurnaliştii prezenţi la târg.
„Aceste covoare se vând bine în Franţa (unde se află sediul companiei Woolfollies, n.red.), iar ca urmare a participării la târg au fost lansate solicitări care cu greu vor putea fi onorate din cauza numărului limitat al artizanilor români şi a timpului necesar confecţionării unui astfel de produs original. Preţul nu este mic, dar oamenii de aici, precum şi cei din Franţa înţeleg valoarea şi calitatea obiectelor hand-made îmbogăţite cu design special, iar prin asta ajut să nu dispară din ţară această tradiţie purtată atât de frumos de artizanii noştri. Nu a fost întotdeauna uşor de continuat, dar e chiar un proiect de suflet“, ne-a spus Andreea Coman la Frankfurt.