21 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialUE critica politizarea luptei antifrauda de catre Guvernul Boc

UE critica politizarea luptei antifrauda de catre Guvernul Boc

Subordonarea politica a Departamentului pentru Lupta Antifrauda (DLAF) prin obligarea intregului personal sa semneze angajament de loialitate fata de Guvern, neregulile in cheltuirea fondurilor de preaderare si slaba capacitate institutionala pot duce la incetinirea sau suspendarea fondurilor UE catre Romania, a avertizat presedintele Comisiei de control bugetar din Parlamentul European, Herbert Boesch.

Boesch, citat de Realitatea TV, si-a aratat ingrijorarea in privinta independentei DLAF, fiind de parere ca Departamentul a fost transformat intr-un fel de instrument politic al Guvernului. "Trebuie sa avem certitudinea ca banii europeni sunt cheltuiti corect si ca exista controale in acest sens. Iar pentru asta, institutiile de control trebuie sa fie independente", a explicat Boesch.

Transparency International Romania a solicitat Guvernului, zilele trecute, retragerea OUG 3/2009, atragand atentia ca independenta DLAF – "una dintre cele mai apreciate structuri de protectie a intereselor financiare ale UE din tarile membre" – poate fi grav afectata. Reprezentantii TI Romania spun ca actiunea Guvernului transmite un mesaj puternic negativ la Bruxelles si poate avea consecinte deosebit de grave in perspectiva raportului de tara din vara. Boesch a exprimat si ingrijorarea majoritatii membrilor comisiei pe care o conduce in privinta fraudelor cu fonduri europene in Romania si Bulgaria, considerand ca si Comisia Europeana are partea ei de vina: "Avem senzatia ca CE nu ne-a informat corect cu privire la fondurile UE din Romania si Bulgaria. Nu este numai problema Bucurestiului si a Sofiei, ci si a Comisiei. Trebuie sa ne asiguram ca aceste probleme nu se vor mai repeta. Altminteri, trebuie sa suspendam fondurile".

Recent, prin OUG nr. 3/2009, Guvernul Boc a trecut DLAF din subordinea Cancelariei primului ministru in cea a vicepremierului Dan Nica (PSD). Acest act abroga dispozitiile potrivit carora seful DLAF "nu va solicita si nici nu va primi instructiuni de la nici o autoritate, institutie sau persoana in realizarea atributiilor sale operationale". In urma acuzatiilor de politizare excesiva, secretarul general al Guvernului, Daniela Andreescu, a precizat ca angajamentul de loialitate este urmarea aplicarii si la Palatul Victoria a unei reguli care se aplica la Administratia Prezidentiala inca din 1994 si care a fost intarita in ianuarie 2001 printr-o ordonanta de urgenta a Guvernului Nastase.

Presedintele Asociatiei Pro Democratia, Cristian Parvulescu, spune insa ca o practica gresita nu poate fi o scuza pentru continuarea ei si ca politizarea functiilor de control duce la si mai multa coruptie: "Functia publica trebuie sa scape de controlul
politic tocmai pentru a putea apara interesele generale. Personalizarea relatiilor de subordonare ne aduce in plin Ev Mediu, dominat de relatii de vasalitate. Functionarul care exercita actiuni de control trebuie sa fie impartial, nu loial unei persoane".

Cele mai citite
Ultima oră