12.2 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialTriunghiul nuclear asiatic trebuie extins

Triunghiul nuclear asiatic trebuie extins

Cu puţin timp înainte ca a patra reuniune trilaterală între Japonia, China şi Coreea de Sud să înceapă la 21 mai, premierul chinez Wen Jiabao, preşedintele sud-coreean Lee Myung-bak şi şeful guvernului nipon, Naoto Kan, au făcut o vizită comună în zonele afectate de marele cutremur din Japonia de Est, oferind încurajări victimelor dezastrului, cazate în prezent în centre de evacuare. După accidentul de la centrala nucleară Fukushima Daiichi în luna martie, Kan a avut ca obiectiv ridicarea interdicţiilor impuse de multe ţări importurilor de produse agrare din Japonia, aşa că le-a oferit celor doi şefi de stat cireşe de Fukushima, încercând să demonstreze că se pot mânca în siguranţă.

În cadrul reuniunii, cele trei ţări au adoptat o declaraţie comună care prevede cooperarea trilaterală într-o arie largă de domenii, printre care siguranţa nucleară, prevenirea dezastrelor, creştere economică şi protecţia mediului. Învăţămintele desprinse din cutremurul japonez şi din accidentul nuclear urmează să fie împărtăşite Chinei, Coreii de Sud şi comunităţii internaţionale, iar autorităţile japoneze au promis într-o anexă că vor „continua să ofere informaţii… cât mai transparent posibil”.

De fapt, administraţia Kan – care urăşte implicarea birocraţilor (adică a profesioniştilor) în gestiunea afacerilor publice – a tergiversat informarea vecinilor atunci când a fost constrânsă să dea ordinul de deversare a apelor cu concentraţii reduse de material radioactiv. Pentru Kan, adevărata prioritate a guvernului a fost să facă efortul necesar pentru a rămâne la putere, nu să asigure statele vecine că ia măsuri pentru a limita potenţialul risc pentru cetăţenii acestora.

Anexa declaraţiei adoptate avea menirea să rezolve tocmai această problemă. Ea subliniază importanţa schimbului de informaţii privind securitatea nucleară şi prevede măsuri specifice, inclusiv crearea unui cadru de notificare rapidă în caz de urgenţă şi schimburi de experţi, care să asiste la gestionarea viitoarelor crize nucleare şi să se asigure că se va ţine cont de îngrijorările regiunii.

De la accidentul Fukushima, opoziţia faţă de energia nucleară a crescut în China şi Coreea de Sud: ambele aveau în plan o sporire masivă a capacităţii energetice nucleare, iar în ambele anul viitor va aduce o schimbare de conducere politică. Deşi succesiunea e o chestiune aranjată în China, ea va induce totuşi o perioadă de nesiguranţă, iar în Coreea de Sud vom asista fără doar şi poate la bătălia democratică fără mănuşi din timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale. Date fiind aceste realităţi politice, menţinerea unui grad ridicat de satisfacţie a cetăţenilor în privinţa energiei nucleare a devenit mai mult decât oricând o prioritate pentru ambele ţări.

Această concordanţă de priorităţi politice a creat o oportunitate pentru ca cele trei ţări să coopereze mai strâns în managementul energiei nucleare civile, iar de această oportunitate trebuie profitat. Simţind acest lucru, China şi Coreea de Sud au oferit sprijin umanitar şi economic pentru zonele afectate de cutremur, iar cele două state s-au grăbit să trimită echipe specializate pentru a ajuta la căutarea celor dispăruţi.

Prima ţară care a trimis o asemenea misiune de căutare în Japonia a fost însă Taiwanul (care a oferit şi cel mai mare volum de donaţii individuale – 20 miliarde yeni). Dar, din cauza a ceea ce guvernul Kan numea „confuzia de la faţa locului”, echipa taiwaneză a fost lăsată să aştepte zile întregi. Şi în timp ce populaţia japoneză a fost recunoscătoare pentru generozitatea surprinzătoare a Taiwanului, guvernul nipon nu a trimis nici un fel de mulţumire, deşi a cumpărat în ziarele importante anunţuri publicitare cu mesaje de recunoştinţă la adresa altor ţări. (În cele din urmă, o campanie publică a strâns banii necesari pentru publicarea unui asemenea mesaj într-un ziar taiwanez.)

Preşedintele taiwanez Ma Ying-jeou a fost la fel de surprins ca japonezii de volumul donaţiilor făcute de conaţionalii săi. Ma a înclinat politica guvernului său tot mai mult spre China, finalizând un acord-cadru bilateral de cooperarea economică. Dar, în prezenţa valului enorm de simpatie pentru Japonia, el şi-a ajustat poziţia.

Guvernul Ma a fost ţinut în şah şi de opoziţie – Partidul Democrat Progresist (DPP) a făcut un apel ca Taiwanul să renunţe gradual la energia nucleară până în 2025. În această ţară există trei centrale nucleare, toate – la fel ca Fuku-shima – situate cu faţa spre ocean. Două se află la o distanţă de sub 20 de km de capitala Taipei şi există un consens aproape general că, în cazul unui accident nuclear serios, marea majoritate a populaţiei din Taipei nu ar avea şanse de scăpare.

Construcţia celei de-a patra centrale, începută în 1999, a fost suspendată doar un an mai târziu de preşedintele Chen Shui-bian (DPP). Deşi guvernul lui Chen a reluat ulterior construcţiile la presiunea opoziţiei Kuomintang, revizuirea planurilor de construcţie a întârziat în repetate rânduri finalizarea. Rezistenţa populaţiei locale rămâne una puternică.

Pe durata reuniunii trilaterale recente, Japonia, China şi Coreea de Sud au evitat cu dibăcie orice menţiune directă a problemelor delicate de securitate cu care se confruntă. Şi chiar dacă au reuşit să plaseze siguranţa nucleară în centrul atenţiei şi au convenit să coopereze şi să facă schimb de informaţii, eforturile de a aborda această provocare regională nu pot avea succes fără ca Taiwanul să fie inclus în discuţii.

Ar trebui, de asemenea, să i se permită Taiwanului să participe la discuţiile din domeniul siguranţei nucleare din cadrul Agenţiei pentru Energie Atomică, aşa cum a fost primit ca observator la Organizaţia Mondială a Sănătăţii în timpul pandemiilor de SARS şi gripă aviară din anii ’90. Acolo unde e vorba de siguranţa nucleară, China ar trebui să-şi revizuiască politica de izolare a Taiwanului de organismele internaţionale.

YURIKO KOIKE, FOST MINISTRU AL APĂRĂRII ŞI CONSILIER NAŢIONAL DE SECURITATE, ESTE PREŞEDINTELE CONSILIULUI EXECUTIV AL PARTIDULUI LIBERAL DEMOCRAT NIPON. COPYRIGHT: PROJECT SYNDICATE, 2011.
 WWW.PROJECT-SYNDICATE.ORG PODCAST (ÎN ENGLEZĂ): HTTP://MEDIA.BLUBRRY.COM/PS/MEDIA.LIBSYN.COM/MEDIA/PS/KOIKE18.MP3

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă