Inspectorul sef al Inspectoratului Teritorial de Munca Constanta, Eugen Bola, face apel la toti constantenii care aleg sa plece la munca in strainatate sa se informeze asupra drepturilor si obligatiilor pe care le au. Bola roaga cetatenii care sunt hotarati sa plece la munca peste mari si tari sa citeasca de doua ori prevederile contractului de munca sau sa solicite incheierea unei astfel de intelegeri daca aceasta nu exista. Bola a dat exemplul romanilor abandonati, zilele trecute, de firma SC Petroship SRL in Lituania.
Seful Inspectoratului Teritorial de Munca Constanta, Eugen Bola, povesteste ca in urma sesizarii unui grup de muncitori, inspectorii ITM au facut un control la firma SC Petroship SRL, care are ca obiect principal de activitate plasarea fortei de munca in strainatate.
In urma controlului, inspectorii au aplicat acestei firme o amenda de 5.000 RON, potrivit Legii 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
Chiar daca muncitorii trimisi la munca pe un santier naval din Lituania trebuiau sa primeasca 150 de euro de persoana pentru perioada pana la primul salariu, chiar daca trebuiau sa aiba echipament de protectie, conditii de cazare si masa decente, asigurari de sanatate, muncitorii romani nu au avut parte de toate acestea.
Plangere la Politie
Mai mult, inspectorul sef al ITM, Eugen Bola, sustine ca cele 10 persoane au semnat un inscris, denumit contract de munca, dar care nu indeplinea nici pe departe conditiile de fond si forma prevazute de legislatia romana pentru un contract individual de munca.
Astfel, aceste persoane au plecat in Lituania la firma SC Western Shiprepair LTD pentru a presta diverse activitati privind repararea navelor, fara a avea vreun raport juridic cu angajatorii. In aceste conditii, subliniaza Eugen Bola, in Lituania au avut parte de un tratament inuman.
Muncitorii le-au declarat inspectorilor ITM inclusiv faptul ca la firma romana SC Petroship SRL au achitat o serie de sume pentru a li se facilita acest job in Lituania, bani pe care nu au primit nici o chitanta. Inspectorul sef al ITM considera ca, in lipsa unei chitante, este mai dificil de dovedit ca oamenii au dat bani: "I-am indrumat sa formuleze plangere catre Politie pentru verificarea conducerii firmei SC Petroship SRL, cea prin intermediul careia au ajuns la munca in Lituania”.