20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialNEWS ALERT. Liderii sindicali cer imperativ demisia șefului ASF, Mișu Negrițoiu. Declarația...

NEWS ALERT. Liderii sindicali cer imperativ demisia șefului ASF, Mișu Negrițoiu. Declarația a fost făcută după discuțiile cu reprezentanții Guvernului și Consiliului Concurenței, cu privire la Legea RCA. Dacian Cioloș: Guvernul va îngheța prețul de referință al RCA, pentru șase luni

Transportatorii au discutat, miercuri dimineața, cu reprezentanții Guvernului și cu cei ai Consiliului Concurenței, cu privire la Legea RCA, a cărei principale prevederi este legată de prețul de referință la asigurarea obligatorie de răspundere civilă, informează Agerpres.

Președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Vasile Ștefănescua precizat că protestele nu își mai au rost, însă că susține, în continuare, demisia de onoare a șefului ASF, Mișu Negrițoiu.

Pe de altă parte, reprezentantul Federației Operatorilor Români de Transport (FORT) a susținut că vor decide, până la ora 18.00, dacă restul patronatelor vor decide să protesteze.

„Este cert că este un pas înainte”, a spus liderul FORT , subliniind că, pentru moment, nu liderii transportatorilor nu vor lua o decizie cu privire la planificarea protestelor de joi. La rândul său, sindicalistul a cerut demisia președintelui ASF.

Premierul Dacian Cioloș a anunțat, la începutul ședinței de Guvern de miercuri, pentru șase luni.

„După mai multe discuții avute cu ASF, asiguratorii și transportatorii, am ajuns la concluzia că cea mai bună concluzie este să venim cu o propunere de Ordonanță de Urgență care include foarte multe propuneri făcute de transportatori. Din circa 14 articole, 12 sunt propuse de ei (…). În momentul de față, este responsabilitatea Guvernului să se ocupe de această problemă (…) Vrem să dăm cadrul juridic pentru ca ASF să rezolve această problemă, să dăm un cadrul clar definit. Sunt prevăzute mai multe lucruri, precum modul în care se calculează costul, cât și faptul că un contract RCA poate să fie suspendat, să poată fi încheiat pe o lună sau pe mai multe luni, obligativitatea ca asiguratorii să pună la dispoziția asiguraților și metoda de calcul (…) Dacă despăgubirea nu e plătită la termen, se pot percepe penalități pentru fiecare zi de întârziere. Acest cadru, sperăm noi, să rezolve problema pe termen mediu și lung. Pentru a rezolva problema și pe termen scurt, la propunerea transportatorilor, vom veni cu propunerea de a îngheța prețurile RCA pentru o perioadă de șase luni”, a spus șeful Executivului.

În cazul în care solicitările nu vor fi aprobate, trasportatorii vor ieși, joi în stradă. Astfel, 5.000 de persoane ar putea protesta în fața Guvernului, însă proteste ar putea avea loc și în alte 20 de orașe din țară. În cazul în care în proiectul de Ordonanță referitor la asigurarea obligatorie de răspundere civilă se va regăsi un tarif de referință, protestul va fi amânat.

Președintele, a precizat că transportatorii așteaptă să vadă miercuri Ordonanța de Guvern modificată.

Senatul a adoptat, marți, propunerea de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule.

Președintele Comisiei pentru buget, Viorel Arcaș, a declarat că nu exista până acum un cadru legislativ care să reglementeze contractul RCA iar principalele modificări vizează introducerea tarifului de referință și înființarea unei societăți cu capital de stat care să asigure piața concurențială. Sarcina stabilirii tarifului de referință pentru RCA revine ASF, iar toate firmele asigurătoare sunt nevoite să îl respecte.

„Principala modificare este acel tarif de referință, de acolo urmează mai multe modificări, modul cum se stabilește tariful, sarcina dată ASF de a stabili un tarif de referință care duce la limitarea creșterilor la tariful RCA. A doua (modificare — n.r.) este o sarcină dată Guvernului de a se ocupa într-un anumit termen de înființarea unei societăți sau crearea unei activități în cadrul societăților de stat — cum este Eximbank — ca să încheie asemenea asigurări. Intrând pe piață, concurența va fi alta. Bineînțeles cu asigurarea unui profit sau chiar fără profit, dar acoperirea costurilor, pentru că nu trebuie să facă societățile de stat profit, trebuie să asigure bunăstarea populației. Oricum, se ajunge la un mediu concurențial mult mai sănătos. La ora actuală nu avem decât niște operatori privați care sunt cam toți străini, statul nu are”, a afirmat Arcaș.

Potrivit raportului comisiei, tariful de referință se calculează pe baza daunei medii determinate trimestrial și comunicate public de către ASF, statistic, pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăților efective de daune achitate de către companiile de asigurări RCA din piață și raportate la frecvența statistică a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule.

De asemenea, pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asiguratorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite în ultimii cinci ani pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat.

Potrivit proiectului de Ordonanță de urgență privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP) la sfârșitul săptămânii trecute, asigurarea RCA ar putea avea o limită minimă de despăgubire de 5 milioane euro pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite.

„În prezentul proiect de act normativ sunt reglementate limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene. Pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 1.000.000 euro. Pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 5.000.000 euro”, se arată în document.

Limitele de răspundere sunt revizuite din 5 în 5 ani, în funcție de evoluția indicelui european al prețurilor de consum (IEPC) stabilit în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 2.494/95 al Consiliului din 23 octombrie 1995 privind indicii armonizați ai prețurilor de consum și sunt prevăzute în reglementările Autorității de Supraveghere Financiară.

Potrivit documentului, transpunerea prevederilor europene în legislația națională lărgește posibilitatea de acțiune și intervenție cu privire la stabilirea nivelului primelor de către asigurători în condițiile introducerii unui sistem național general de control al prețurilor. În absența acestei prevederi nu există vreo situație în care să se poată interveni asupra primelor.

 

 

 

 

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă