Deschis în urmă cu peste două luni, conflictul de muncă dintre angajaţii ROMATSA şi managementul regiei riscă să provoace daune importante liniilor aeriene.
Controlorii de trafic aerian din cadrul Regiei Autonome de Trafic Aerian ROMATSA sunt hotărâţi să declanşeze greva generală pe data de 1 septembrie, aceasta dacă Ministerul Transporturilor şi managementul regiei nu le vor aproba o listă conţinând 14 revendicări, majoritatea cu impact asupra siguranţei pasagerilor, spun sindicaliştii.
Angajaţi ai unei regii ce îşi plăteşte poate cel mai bine din România salariaţii – venitul mediu lunar din ROMATSA fiind de 2.308 lei, dacă se raportează cheltuielile cu salariile la numărul de angajaţi, protestatarii susţin că nu sunt animaţi de dorinţa de a avea mai mulţi bani, ci de siguranţa călătorilor. „Vom proceda la declanşarea grevei, dacă până în acel moment organele statului abilitate nu vor reuşi să rezolve problemele pe care le avem la ROMATSA. Şi pot să vă spun că sunt probleme de viaţă şi de moarte la ROMATSA, deci nu este vorba de bani, nu e vorba de absolut nimic, ci chiar de viaţă şi de moarte, de siguranţa pasagerilor, de siguranţa salariaţilor ROMATSA“, spune liderul sindical Gabriel Tudorache.
El a adăugat că, dacă se ajunge la grevă generală, impactul va fi „catastrofal“, pentru că nu va fi pentru două ore, ci va fi generală şi se va opri total activitatea controlorilor de trafic aerian din toate unităţile. Greva controlorilor ar urma celei de avertisment ce a avut loc la începutul lunii iulie şi care a ţinut doar 3 ore.
Ce daune ar aduce o grevă în domeniu
Oprirea zborurilor în absenţa serviciilor de dirijare a traficului prestate de angajaţii ROMATSA ar aduce prejudicii importante. Luând în calcul că industria transporturilor aeriene civile are venituri anuale cifrate la un miliard de euro, potrivit estimărilor organizaţiei de profil, IATA, fiecare zi de grevă va costa liniile aeriene ce operează în România câteva milioane de euro. Aceasta fără a socoti pierderile înregistrate şi de ROMATSA, cifrate la câteva sute de mii de lei pe zi.
Ce vor sindicaliştii
Deşi am trecut de mijlocul anului, sindicaliştii nu au un Contract Colectiv de Muncă valabil pentru anul în curs,din cauza disputelor pe marginea acestuia ce durează de câteva luni. Sindicaliştii au propus introducerea in CCM ROMATSA a nu mai puţin de 14 revendicări, refuzate de directorul general ROMATSA Aurel Stanciu. La rândul lui, managementul ROMATSA, a solicitat introducerea în CCM a 10 modificări, care însă au fost respinse de sindicalişti. Multe dintre revendicările sindicatului sunt tehnice, însă unele cereri ale acestuia ar trezi invidia celorlalţi angajaţi din România.
Sindicaliştii cer ca prin noul CCM să fie acceptate Concedii de Odihnă Suplimentare (COS) de 12 zile pentru anumiţi angajaţi, indemnizaţii de concediu cifrate în jurul a 1.000 de euro pentru sejururi turistice cuprinse între 7 şi 12 zile.
Pentru angajaţii controlori de trafic cu vârsta cuprinsă între 55 de ani şi vârsta de pensionare, sindicaliştii cer posibilitatea mutării acestora pe funcţii neoperative pentru care să fie plătit un salariu de cel puţin 70% din cel încasat anterior. Sindicaliştii mai cer secret absolut asupra CCM, cu adoptarea unor sancţiuni pentru cei care deconspiră termenii CCM, precum şi măriri ale diferitor coeficienţi folosiţi la calculul drepturilor salariale.
Cât câştigă un controlor de trafic
Sumele încasate de controlorii de trafic, dar şi de ceilalţi angajaţi ai regiei sunt absolut secrete şi pot fi estimate doar pe baza unor informaţii colaterale, precum bugetul ROMATSA, aprobat de către Ministerul Transporturilor, sau informaţiile Institutului de Statistică. Calcule efectuate de Zf.ro arată că un controlor de trafic aerian câştigă, lunar, aproximativ 21.000 de lei net (4.751 euro pe lună), de 12 ori mai mult decât angajaţii din România care sunt plătiţi la nivelul salariului mediu pe economie, potrivit celor mai recente date oferite de către Institutul Naţional de Statistică (INS).
Controlorii de trafic, respectiv categoria de personal ROMATSA ce este cel mai bine plătită, dar care reprezintă aproximativ o treime din totalul personalului, au salarii comparabile cu cele ale colegilor lor din UE. Potrivit Eurocontrol, salariul mediu net lunar al unui controlor de trafic este de 3.750 de euro, la care se adaugă sporuri pentru controlorii ce au copii în familie, pentru cei care lucrează în schimburi prelungite sau care provin din alte ţări decât cele în care muncesc.
Industria aviaţiei din România
Contribuţie la PIB: 0,7% până la 1% din produsul intern brut
Locuri de muncă: 78.000 de locuri de muncă, din care 28.000 direct în
industrie
Taxe şi impozite plătite statului: 664 milioane lei
Număr pasageri: 12 milioane în 2015
Număr zboruri: 55.600 zboruri internaţionale, 22.600 zboruri locale