Zilele libere de care au beneficiat operatorii portuari la sfarsitul anului trecut au avut ca efect si scaderea numarului de nave operate. In zilele de Craciun, la operare in cele patru porturi maritime romanesti – Constanta Nord, Constanta Sud Agigea, Midia si Mangalia -, numarul navelor aflate in operare nu depasea 30. A urmat o crestere a traficului pana la aproximativ 50 de nave, urmata de o scadere la mai mult de jumatate. Potrivit expertilor Autoritatii Navale Romane, o alta explicatie a acestui fapt consta in faptul ca tarifele percepute de institutie si de operatorii portuari sunt mai reduse in zilele declarate sarbatori legale si in weekend-uri, astfel ca multi armatori au asteptat aceasta perioada.
Practic, tarife reduse se pot obtine pentru toate serviciile prestate: autorizatii de bunkerare (alimentarea navelor cu combustibil), de imobilizare motor principal, avizare plecare nave, eliberarea certificatelor de gas free pentru tancuri, inregistrarea protestelor de mare, reinspectia la nave efectuata de catre inspectorii Port State Control sau supravegherea la operare a tancurilor petroliere si a celor de marfuri periculoase. Singurul serviciu prestat care are acelasi tarif indiferent de zi este cel de dirijare trafic. Sumele percepute pentru serviciile prestate sunt stabilite de Ministerul Transporturilor printr-un ordin de ministru, act normativ care prevede si dublarea lor in zilele amintite. Tarife duble percep si operatorii portuari care efectueaza operatiunile de descarcare, respectiv incarcare si reparatii la nave in zilele de week-end sau sarbatori legale, pentru ca, la randul lor, trebuie sa ii plateasca dublu pe salariatii care muncesc in zilele respective. Singura institutie care nu modifica tarifele percepute navelor pentru serviciile prestate este Administratia Porturilor Maritime Constanta, care si-a fixat sumele pe care le percepe de la armatori in functie de tipul navei, capacitatea acesteia si alte criterii.