Patronatul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism a organizat, ieri, in localitatea Mangalia, seminarul cu tema „Cum aducem turistii germani inapoi pe litoralul romanesc”.
La eveniment au participat reprezentanti ai tour-operatorilor straini ITS, TUI, Neckerman, FTI, Intertouring, Romatravel, Karpaten Turism, sositi direct din Germania, ai asociatiilor profesionale din aceasta tara, viceprimarul Constantei, Nicolae Nemirschi. Din pacate, hotelierii, operatorii de plaja si reprezentantii Ministerului Mediului nu au raspuns invitatiei, iar Autoritatea Nationala pentru Turism nu a fost reprezentata de seful ei, Ovidiu Iuliu Marian, ci de vicepresedintele Livia Sima.
10.000 de turisti in loc de 300.000
„A fost un spectacol jenant. A fost un dus rece, o adevarata cascada. Am ascultat reprosurile cu capetele plecate”, a declarat Corina Martin, presedintele ANT Regiunea Sud-Est. Concluziile tour-operatorilor germani au fost foarte negative in ceea ce priveste litoralul romanesc. Ei au delegati permanenti in tara, care cunosc problemele grave cu care se confrunta turismul romanesc. Germanii au amintit ca numarul turistilor germani estimat pentru acest an este de 10.000-11.000, fata de 300.000, cat se inregistrau acum 20 de ani. Tour-operatorii s-au plans de calitatea serviciilor oferite, de faptul ca Romania nu stie sa se promoveze si de faptul ca piata germana nu stie nici macar unde se afla tara noastra. Printre criticile concrete s-au numarat prezenta cainilor vagabonzi, zgomotul peste limita orara admisa, lipsa oricarui control in ceea ce priveste functionarea discotecilor, faptul ca sezonul este foarte scurt, ca magazinele sunt inchise, ca autostrada este neterminata si ca „personalul este extraordinar de slab pregatit si nu vorbeste limba germana”. In plus, acestia au reclamat si lipsa de implicare a autoritatilor centrale. Ei au adaugat ca preturile cerute in Romania sunt exagerate. Astfel, daca in cataloagele tour-operatorilor germani destinatiile de pe litoral se vand de la 450 de euro in sus, pentru o saptamana, cu mic dejun inclus, in Bulgaria si Turcia, acelasi sejur costa 350 de euro, de data aceasta cu demipensiune sau chiar cu all-inclusive. „In aceste conditii, Romania este clar necompetitiva fata de vecinii de destinatie si nu avem nici o sansa sa ne reabilitam daca nu luam masuri drastice si imediate, care din pacate ar insemna zguduirea din temelii a turismului pe litoral”, a precizat Corina Martin.
Protocol… fara autoritati centrale
Participantii la intalnirea de ieri au recomandat autoritatilor centrale o strategie coerenta si luarea unor masuri drastice si revenirea plajelor in administrarea hotelierilor Ð solutii care insa nu sunt pe placul autoritatilor centrale. Germanii au spus ca avem o tara extraordinar de frumoasa, dar au adaugat ca „romanii sunt propriii lor dusmani”. S-a ridicat inclusiv subiectul plajelor, tour-operatorii declarand ca nu inteleg cum s-a ajuns in Romania la aceasta situatie, nemaiintalnita in alte parti ale globului. Intalnirea s-a soldat cu un protocol care a fost semnat de toti participantii, mai putin de vicepresedintele ANT. Protocolul prevede masuri concrete prin care sa se aduca, din nou, turisti germani pe litoral. Una dintre acestea se refera la constituirea unui fond special de promovare a litoralului romanesc pe piata germana, in valoare de un milion de euro, propunandu-se si constituirea unei comisii care sa decida cum sa se aloce banii. S-a propus si un comandament de litoral de urgenta, in care sa fie cuprinse toate partile implicate, solutie respinsa, de asemenea, de vicepresedintele ANT. In concluzie, tour-operatorii germani au plecat cu un gust amar, iar turismul de pe litoral isi continua degringolada.