Rebrandingul reprezintă un proces dificil pentru orice companie. În multe situaţii, schimbarea este necesară pentru creşterea brandului, iar dacă este bine gândită şi pusă în practică, poate duce la un succes răsunător.
Însă au existat situaţii în care rebranding-ul a fost un eşec. De exemplu, decizia companiei Kraft Foods de a-şi boteza divizia internaţională cu numele Mondelez a generat un mare scandal: denumirea seamănă cu un cuvânt rusesc care se referă la sex oral, relatează businessinsider.com.
În timp ce compania Kraft Foods nu pare dornică să renunţe la numele Mondelez, alte companii au făcut, cu regret, pasul înapoi.
1. Nissan
Abia în 1981, Nissan Motor Company a folosit numele Nissan pentru linia de automobile pe care le producea. Până în acel moment, maşinile Nissan se numeau Datsun. Săptămâna trecută, compania a anunţat că va reveni la numele Datsun pe pieţele aflate în plină dezvoltare din Rusia, India şi Indonezia. Vice-preşedintele companiei Nissan a declarat că modelele Datsun vor fi maşini entry-level şi se vor adresa persoanelor tinere care sunt „optimiste în privinţa viitorului”.
2. Coca Cola
Coca Cola a încercat să înlocuiască Coca Cola Classic cu New Coke în aprilie 1985. În perioada respectivă, brandul Coke a fost puternic lovit de către Pepsi Challenge, iar New Coke avea menirea de a revitaliza brandul. Phil Mooney, un activist al Coca Cola Company, a declarat că schimbarea a generat organizarea unor proteste de către Societatea pentru Păstrarea Lucrurilor Adevărate şi Consumatorii Vechii Cola din America. Un bărbat a mers la magazin şi a cumpărat sticle de Coca Cola Classic în valoare de 1000 de dolari pentru a-şi face provizii. Compania a revenit la formula originală şi la brandul iniţial în iulie 1985.
3. Tropicana
Când PepsiCo a decis să-şi revizuiască brandul Tropicana, a subestimat ataşamentul oamenilor faţă de portocala cu un pai înfipt în ea. Când noile ambalaje au apărut pe rafturi în ianuarie 2009, consumatorii au fost debusolaţi. Unii dintre clienţi au descris noul ambalaj ca fiind „urât” sau „stupid”. După o lună plină de critici şi cu o scădere a vânzărilor de 20%, PepsiCo a anunţat că va reveni la design-ul vechiului ambalaj.
4. British Airways
În 1997, British Airways a încercat un proces de rebranduire pentru întreaga flotă de avioane, înlocuind steagul clasic cu o serie de desene realizate de artişti din întreaga lume. După criticile primite din partea clienţilor şi ale membrilor echipajelor, compania a încetat să picteze avioanele în 1999, iar în 2001, toate avioanele au fost revopsite în culorile clasice ale steagului britanic.
5. Master Card
Master Card a încercat să introducă un nou logo în 2006. Clienţii nu s-au opus noului logo, însă au considerat, pur şi simplu, că este urât. „Problema vine de la cercul din centru”, a declarat o persoană. „Prea mare, prea maro, prea neclar”. Master Card a revenit, ulterior, la vechiul logo.
6. Netflix
La sfârşitul anului trecut, Netflix a făcut un nou pas greşit atunci când şi-a propus separarea serviciului DVD-by-mail de serviciul streaming. Numele noului serviciu DVD-by-mail ar fi fost Qwikster. Mulţi dintre utilizatori au renunţat la serviciile Netflix. Unul dintre aceştia a declarat: „Cu asemenea acţiuni, este doar o chestiune de timp până când vei deveni următorul MySpace”. După o lună, compania a renunţat la idee.
7. Pizza Hut
Pizza Hut şi-a schimbat denumirea în „The Hut” în 2009. Din fericire pentru ei, oamenii au protestat atât de prompt, încât doar câteva magazine au suferit ciudata redenumire. Compania neagă că ar fi dorit, vreodată, să se rebranduiască, însă există fotografii cu numele „The Hut” care spun adevărul, relatează businessinsider.com.